Nekromanti Verklig och "inbillad" fysik i framtida världar

Saxifrage

Hero
I en artikel i DN säger fysikforskare att vissa amerikaner väljer bort bilbälte för att kunna ta sig ur bilen i händelse av krock, eftersom man tror att bilen börjar brinna och exploderar vid olyckor (i verkligheten uppstår brand ytterst sällan vid bilolyckor). Det nämns också ibland att folk som träffas av skjutvapen mer eller mindre omedvetet kastar sig till marken, eftersom de sett på film att man kastas omkull då man träffas av ett skott (trots att rörelsemängden som överförs är för liten för att påverka en människa). Altså styrs ens beteende av ett slags "upplevd" fysik, som inte stämmer med verkligheten.

I framtidsscenarier brukar ofta media och film spela en väldigt stor roll. Kan man tänka sig en framtid där naturlagarna till synes har ändrats, eftersom mediabilden och människors förväntningar på fysiken är viktigare än de verkliga naturlagarna? I fallet med skjutvapen handlar ju folk på ett sätt som de tror är fysiskt konsistent, trots att det är mot naturlagarna. När det gäller bilarna så kan man kanske tänka sig att biltillverkarna slutar tillverka brandsäkra bilar, eftersom förväntningen är att bilen börjar brinna "on impact". Hollywoodfysiken har alltså börjat styra verkligheten.

Jag tycker att det låter som ett väldigt intressant scenario. Istället för att verkligheten får påverka Hollywood, så kapitulerar man helt enkelt och anpassar verkligheten efter kartan.

Här är artikeln i DN: Hollywoodfysik

Torbjörn

Swordsman
Sci-fi-filmer styr utveckling och formgivning?

Ytterligare en aspekt:

Framgångsrika formgivare, tekniker och forskare växer upp till och fascineras av coola sci-fi-filmer och serier som visar hur det ser ut i framtiden och hur coolt det är då. Dessa personer står senare i yrkeslivet för ledande positioner vad gäller formgivning, design och forskning och styr utvecklingen mot det som de tycker är framtid och nytänkande - dvs det som gjort så starka intryck på dem.

Har då sci-fi-filmens regissör påverkat en biopublik som i sin tur senare styr utvecklingen i samhället? Styrs utvecklingen mot något bara för att man blivit så inspirerad av en sådan bild av framtiden? Leds vi mot en framtid inspirerad av Star Wars eller Aliens bara för att många fascineras så mycket av dessa filmer på bioduken? Kan vara så, i alla fall vad gäller form, kanske inte funktion.

Torbjörn

Storuggla

Champion
Re: Sci-fi-filmer styr utveckling och formgivning?

Så det finns en chans att få åter datorskärmar med svart bakgrund och grön text? :gremsmile:

Storuggla, hoppfull hoplit

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag har precis köpt en present till någon: en modern stereo som är designad som en radioapparat med mera från ca 1938. Retrofuturism är coolt. :zeppelinare:

Rävnos

Warrior
det hade varit jävligt soft om tyngdkraften slutade fungera tills imorn. Då hade nog säkerligen ett flertal fysiker bittert ångrat sina tvärsäkra toner när de snackade skit om skeptikerna bland filosoferna!

\Marcus som kommer håna fysikerna imorn när han vaknar svävande ovanför sängen

Torbjörn

Swordsman
när han vaknar svävande ovanför sängen
Jag somnade svävandes ovanför sängen igår kväll. Berodde nog mindre på att tyngdkraften slutat fungera och mer på Laphroaig... :gremcrazy:

Torbjörn - som är pigg ändå!

Rävnos

Warrior
Re: Ironi [ANT]

Jag skulle vilja tacka akademin, Sofiero och Mamma för att jag har blivit den kritiskt tänkande individen jag är idag.

Tack, tusen tack.

Frankfurt I love you!

ÄlveKatt

Veteran

Nja.

Jag var på Sceince-fictionvärldskongressen i Glazgow. Det var en uppsjö med framstående fysiker, biologer och samhällsforskare i panelerna (och publiken). Många hade blivit väldigt inspirerade av Science fiction när de valde den bana de jobbade med.

De refererade dock främst till skriven SF snarare än filmer och tv-serier. De gånger filmer eller tv-serier nämndes var det ofta med en lätt bismak av förakt...