Kanske inte riktigt vad du frågade efter, men det är ett så bra tips att jag måste säga det ändå:
Nordisk Familjebok.
För er som inte vet så är det ett svenskt uppslagsverk. Det har funnits i flera upplagor, jag har själv två olika (om jag minns rätt är den äldsta från 30-talet). Det kanske inte är exakt rätt tidsperiod, men det är nära nog. Man kan låta spelarna ha tillgång till den, det är information som man kan betrakta som allmänt tillgänglig i spelvärlden, åtminstone om de har tillgång till ett bibliotek eller om de inte är fattiga. Det är dessutom gamla böcker, och det kan ju inte vara fel för stämningen att sitta och söka efter ledtrådar och information i gamla böcker? Man kan till och med slå upp saker som spelledare som man sedan kan använda som ledtrådar genom att inspirera spelarna att slå upp det!
Det bästa av allt?
Den har tryckts i massor av exemplar, vilket innebär att den brukar vara lätt att hitta. På loppmarknader och auktioner brukar man kunna få hela bandet (cirka 25 tjocka böcker) för några hundralappar. Man brukar dessutom se dem som "dekorationsböcker" (ibland kallade hyllfyllare) i hotellobbys, på restauranger och så vidare, kanske de kan övertalas att sälja dem. I värsta fall finns den tillgänglig som website på internet (fast jag har glömt adressen, men den borde gå att söka fram).
Bra va?