Kärlekscraft;n18760 said:
En annan grej är alla kemikalier och andra föroreningar som inte våra verk kan få bort - sett folk skölja ner färg och annat i handfaten. Dessutom följer medciner, droger och annat med ut i vattendragen eftersom reningsverken inte kan fånga upp det - varav bl.a. musslor har feminiserats med mera - samt roliga effekter på människor.
Nu svävar du runt lite.
Sverige, kustland som vi är, häller merparten av sitt avlopp i havet. Det finns undantag, t.ex. Östersund och såklart tusentals enskilda avlopp. Men poängen är, råvattentäkter (där man tar vatten för dricksvatten) är sällan anslutna till avloppsvatten. Så de färger, mediciner etc. som hamnar i avloppet är ett stort problem, men det är inte ett jätteproblem i just dricksvattnet.
Det _går_ att fånga upp t.ex. medicinrester och rena dem, KTH kör ett sådant experiment på Käppalaverket i Stockholm just nu. Men, ja, det är ju inte riktigt utbrett ännu. Så, som du skriver, så får vi hantera musslor, fiskar, grodor etc. med hormonstörningar (den största, värsta läkemedelsresten tycks faktiskt vara östrogen från p-piller).
Ang. effekter på människor: det är ett skakigt område. Nej, jag ska inte gå in och dementera att det finns effekter på människor. Jag ska istället nämna varför både miljöorganisationer etc. som hävdar negativa effekter och myndigheter, företag (ja, generaliserat) båda har rätt när det säger att forskningen stödjer deras sida.
Toxikologi är ett knepigt ämne. Bland annat är svårt att påvisa små effekter som dyker upp efter lång exponering. Det är helt enkelt dyrt och tidsödande att genomföra studier på sådana. Men det behövs mycket toxikolgisk forskning. Massor av ämnen etc. behöver klassas. Därför har det utvecklats, bl.a. inom EU, ett rigoröst system av standardiserade tester. Man använder alltid råttor och möss (två arter är bra), man testar med höga doser i standardisterade labb etc etc. Generellt är nog detta bra, likvärdiga studier. Det finns också annan toxikologisk forskning, som ofta då kör med låga doser i flera generationer, experimenterar med cock tail-effekter etc. Det är ofta sådana, okonventionella metoder som miljörörelsen lutar sig mot. Medan företagen pekar på de rigorösa, standardiserade testerna. Bara så ni vet, nästa gång någon av dem säger sig ha forskningen på sin sida.
Glasgow_kiss;n18776 said:
Jag brukar ha med mig en flaska kranvatten till varje föreläsning, på träning och blanda det med saft hemma och jag är inte rädd för att det ska skada mig. Jag vet också att området där jag bor har ganska hög kalkhalt i vattnet då jag behöver avkalka kaffekokare och duschmunstycke oftare än på andra ställen. Sen vet jag inte om det är farligt med kalk i vattnet men jag drar alltid kranen till kallaste läge och låter den spola lite innan jag fyller på just för att kallt vatten är godare. Har även hört att gamla rör kan släppa från sig saker om man spolar varmvatten, dock ofarligt om man ska koka det.
Kalk, kalciumhydroxid är inte farligt att få i sig. Däremot är det, som du säger, rätt jobbigt med mer kalkavlagringar.
Genesis;n18834 said:
Även om vi har bra kranvatten i Sverige har många ganska dåliga kranar. Dessa kan laka ur bly i vattnet som står i dem, så spola gärna några sekunder innan du tar vatten ur kranen; speciellt om du inte tagit vatten därifrån på länge. Och undvik såklart att dricka vatten ur varmvattenkranen. Koka istället upp kallvatten.
Kärlekscraft;n18760 said:
Dessutom har jag missat att man bara ska dricka kallvattnet och inte varmvattnet - eftersom det är två helt olika rör, där det varma inte egentligen kontrolleras - speciellt ute på landsbygden. Men är nu noga att bara få i mig kallvatten numera.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fr...mvattenkranen/
Men är inte flaskvattnet guds gåva till mänskligheten?
Angående att dricka varmvatten och urlakningar, ja. Det är två olika saker. Det har visat sig att bly i kranen och blandaren kan lakas ut och hamna i vattnet. Så, att spola lite, särskilt i en kran som inte använts ett tag, är ett riktigt råd. Men det är inga jättevolymer som behöver ut.
Varmvatten är obra att dricka främst för att bakterier tillväxer bättre i varmare vatten. Det är ju inte kokande vatten ni har i kranen, utan rätt trevliga gradtal. Sen kan jag föreställa mig att det kan hända att metaller och annat som finns i varmvattenberedaren kan hamna i vattnet. Alltså, för att verkligen tydliggöra det, varmvatten produceras på plats, i ditt hus (eller bredvid det). Både på landsbygd och i stad, det är ingen skillnad. Det som kan skilja är metoden att värma, om det är med oljepanna (mindre vanligt idag), en elektrisk värmeväxlare eller med fjärrvärme (då man alltså leder in varmt vatten från ett fjärvärmeverk och använder det för att värma det kalla kranvatten som kommer till fastigheten).