Nekromanti Verktygslådor för spelare

entomophobiac

Low Prep High Play
Läste nyligen igenom Vornheim och det som slog mig var hur otroligt användbart det är med generella abstrakta regler och tips på en mening eller två som kan omsättas till praktik under spel. Oavsett om det rör sig om gimmicky saker som att kasta D4:or på ett papper och rita väggar med dem eller tabeller för att generera aristokrater.

Men varför görs inte mer sånt för spelare, egentligen? Liknande verktygslådor som kan ge dig saker som, "jag hälsar på min kusin som bor i den här staden", eller "jag intresserade mig i min ungdom för att teckna, men har slutat med det". Småsaker av den typ som spelare givetvis ofta kommer på ändå, men som i det här fallet skulle kunna ge en enkel bas att utgå ifrån.

För mig fyller Aspects i FATE den här rollen väldigt bra, men de brukar också göra att spelet kan stanna upp ibland för att en jagar den rätta formuleringen istället för att göra det till en intressant historia.

Kanske är det här exakt vad PbtA-frälsta tycker Moves gör, egentligen?

Finns det fler exempel på just spelarverktyg av det slaget?

Mogger

Hipsteranka
Det finns ju en del spel som gör sånt här under karaktärsskapandet, men jag har aldrig sett något spel som gör det under spel så att säga. Det finns visserligen en hel del samberättande spel som har liknande verktyg, men då handlar det mer om att skapa en koherent story än att få små frön till sin RP att agera på.

Intressant tanke!