Nekromanti Version 3 vs Version 4

Organ

Out of time, out of mind
Frågan finns i rubriken. På vilka sätt skiljer sig Eon 4 från Eon 3?

Nirbulas

Veteran
I fyran har du ett mer utbyggt system för sociala konflikter som är coolt. Hemska upplevelser kommer regelmässigt göra karaktärerna mer avtrubbade efterhand som de utsätts för värre upplevelser. Stridssystemet har förenklats och fler vapen har blivit praktiskt användbara, så mindre sannolikhet att folk springer omkring med samma vapen om de vill min-maxa.

I många fall tror jag att du kan förmedla i stort sett samma äventyr utanför sociala situationer vare sig du använder eon 3 eller eon 4, men tanken med eon 4 verkar vara att lika mycket tid inte ska gå åt till att rulla tärningar och sätta ut kryss när man strider som i eon 3.

Eon 3 har väldigt mycket mer regler till följd av en stor samling böcker som beskriver olika delar av livet på Mundana, ex. hur det är att vara länsherre eller hur det är att vara sjöman. Fluffen är densamma i eon 3 och 4, det är samma värld fortfarande.

Det finns fler skillnader, men det viktiga är väl att man kan "berätta samma historier" eller spela liknande scenarion med båda regelsystemen, men det är antagligen enklare att använda fyran i många fall och en del scenarion blir bättre med hjälp av de nya reglerna jämfört med trean.

Zoth-Ya har också rätt förstås.

Minimoni

Homelander
Detta är förstås min högst personliga åsikter om skillnaderna. Version 3 är mycket bättre på att simulera typ allt då det finns regler att använda till det mesta om man vill. Version 4 är väl modernare och snabbare men jag föredrar lätt version 3 då det är lättare att ta bort regler man inte gillar än att hitta på regler som saknas.

Fluffet är som folk tidigare nämnt samma, jag rekomenderar dock att köpa version 4 även om man föredrar version 3 då boken är snygg och man får veta mer om Jargien. Vill dock gärna att en bok som bara behandlar Jargien och/eller västlanden skall komma då dessa platser är häftigast i Mundana oavsett version.

Staffan

Myrmidon
Eon 4 är i princip ett helt annat spel än Eon 1-3, som utspelar sig i samma värld och där vissa saker känns igen, men inte egentligen mycket mer än vilket annat spel som helst. Några av skillnaderna:

1. Task resolution är omvänd. I stället för att slå ett antal ObT6 beroende på svårighet under ditt värde ska du slå ett antal ObT6 beroende på ditt värde över en svårighet (fast notationen ObT6 används inte längre - alla T6-slag är obegränsade).

2. I stället för att ha väldigt många olika yrken använder man en kombination av sju olika arketyper och sju olika miljöer. En bonde är t ex en Donare från Landsbygd, en riddare är en Krigare från Hov, och en sjökapten är en Ledare från Hav.

3. Förutom de vanliga färdigheterna som är allmänt gångbara finns Expertiser och Kännetecken. Mekaniskt fungerar de som färdigheter förutom att de är smalare och mer "friformade" - man kan hitta på lite vad som helst. Man får oftast ett antal sådana från början beroende på bakgrund, och de är avsevärt billigare att skaffa än vanliga färdigheter. Exempel på Expertiser är t ex Bokhållning, Det var bättre förr, eller Kända Gladiatorer, och Kännetecken kan vara saker som Charmerande leende, Klär i allt, eller Ser dum ut.

4. Man har infört ett system för längre utmaningar, som i princip går ut på att man slår tre slag, helst för olika färdigheter (om man använder samma blir det mycket svårare) som passar in i situationen, och ser hur många som lyckades och hur bra. Det är ofta här man kan ha nytta av sina Expertiser och Kännetecken. Om man t ex ska försöka övertala en folkmassa kommer man nog inte undan att slå för den vanliga färdigheten Argumentera som en av de tre färdigheter som ska användas, men efter det är det lite mer öppet. Om du vill få ett munkkloster på din sida kanske du vill använda expertiserna Citera Libera och Helgonens Liv, om du ska få ett gäng sjömän att hålla sig undan från något så kan du använda Sjömanshistorier och Vidskepelse, och om du ska övertala en kompanichef att det är en bra idé att anfalla ett visst mål kan du använda Logistik och Soldatliv.

5. Stridsreglerna är oerhört strömlinjeformade i jämförelse med Eon 1-3, framför allt skadereglerna där man bara håller reda på en sorts skada (Utmattning) i stället för fem (Trauma, Blödningstakt, Blodförlust, Smärta, och Utmattning). Det finns fortfarande regler för allvarliga skador med extraeffekter, men du har bara ett "huvudvärde" att hålla reda på.

6. Det finns regler för mentala trauman som kan vara både nedbrytning (obehagliga situationer) eller skräck. Det innebär att obehagliga saker faktiskt kan få din rollperson att må dåligt på speltekniskt märkbara sätt.

7. Det saknas regler för magi, men i gengäld finns det användbara regler för böner/mysterier, som oftast inte kräver flera timmars jobb och en hel församling. Magiregler är på gång och en preview finns på Helmgasts sida.

8. Fokus i grundreglerna ligger på Jargien. Resten av Mundana nämns mest i förbifarten (i Crowdfunder-PDFen jag tittar i för att jag är för lat för att hämta regelboken är det två sidor om resten av Mundana). Det finns både för- och nackdelar med detta: fördelen är att man faktiskt kan gå in på djupet om Jargien och Daak-tron, nackdelen är att det inte finns så mycket stöd för en kampanj i t ex Asharien (även om Spelpaketet hjälper lite om man har det, med stats och så för icke-Jargiska folkslag).

4:an är bättre, trean lider av färdighetsinflation, ett idiotiskt rollpersonsskapande och alldeles för långsamma och tröga stridsregler.

PS. Staffans svar ovan är utförligare, men spela version 4 säger jag.

Rhodryn

Hero
Där är vissa saker som jag tycker de gamla Eon gör mycket bättre... som de grundläggande stridsreglerna... föredrar totalt ett mer detaljerat och "realistiskt" system, skade systemet är också något som jag gillar mer med de gamla Eon... Eon IV börjar närma sig alldeles för mycket Dungeons and Dragons ur min mening. Eon IV är långt ifrån samma nivå av intetsägande som DnD är på de bitarna dock... och Eon IV är fortfarande långt mycket mer detaljerat än många spel som sägs vara detaljerade... men jag är ändå rätt ok med Eon IV's system, it's not a deal breaker helt enkelt... jag hoppas bara att när de väl släpper en "Krigarens handbok/väg/etc"-typ av bok till Eon IV, att den kommer innehålla regler som gör att man kan få mer detaljerade strider.

Den biten som jag tycker Eon IV faktiskt gör bättre med när det gäller strid och sådant, är vapen egenskaperna... jag gillar starkt att alla vapen är allt som oftast användbart på något sätt, där i de gamla Eon så blev det ju alltid så att jag bara valde att använda vissa specifika vapen för att det var helt enkelt bättre än andra.

När det gäller karaktärsskapandet... där tycker jag det går på ett ut... jag gillar båda... och jag tycker att alla gör vissa saker bättre, eller sämre, eller lika bra, än det andra systemet. Så +-0 där.

Det med Eon IV som jag tycker det gör bättre än de tidigare Eon har med sådant som konflikter och utmaningar... att sådant som att ens karaktär har en viss faktiskt in-game effekt från personlighets grejer, deras nivå av nerbryttning pga utsathet, våld, etc... och andra sådana grejer.

Men om jag skulle välja bara en enda faktor för att avgöra vilket Eon jag gillar bäst... så skulle IV'an hamna i botten på en toplista bland Eon versionerna... eftersom strid är min favoritdel med rollspel, och det är specifikt de detaljerade och realistiska reglerna som finns i Eon I till III som jag tenderar att föredra när det gäller strid. När man där emot tittar på helheten så är det mer jämt mellan de olika editionerna... alla har sina plus och sina minus ju.

En blandning mellan vissa delar av Eon II, III, och IV hade nog varit den ultimata versionen för mig. :)

Fast jag ser inte 3:an på något sätt mer realistiskt än 4:an. Det är bara mer bokföring och krångel. Eon IV är uppsnabbat och mer strömlinjeformat. 3:an tappade alldeles för mycket fart i strid för ofta stannade spelare upp och tänkte vilket slöar ner strider. 3:an är mer detaljerat, men det var för många slag. Jag föredrog Eon I framför Eon III

Men alla får ju tycka som de vill.

Staffan

Myrmidon
Rhodryn;n167584 said:
Där är vissa saker som jag tycker de gamla Eon gör mycket bättre... som de grundläggande stridsreglerna... föredrar totalt ett mer detaljerat och "realistiskt" system, skade systemet är också något som jag gillar mer med de gamla Eon...
Jag är inte så säker på att Eon3 är mer realistiskt. Mer detaljerat, sure, men inte realistiskt. Ta t ex blödningsreglerna, där en blödningstakt på 6+ är potentiellt dödlig utan hjälp, och blödningstakt 10+nästan säkert är dödlig. Det är lite väl grovt. Dessutom hjälper ett vanligt förband lika mycket mot blödningen som ett tryckförband (svårighet Ob2T6, stoppar Ob1T6 + differens i blödningstakt, kontra svårighet Ob3T6, stoppar Ob2T6+differens).

Sedan kan man fundera på hur vettigt det är att ha ett system som har så hög detaljnivå som Eon3, och samtidigt ha sådana fruktansvärt grova svårighetsgrader (Ob1T6 är en enorm skillnad i svårighet - en "normalgod yrkesman" med 12 i sin färdighet går från 69% chans på Ob3T6 till 34% på Ob4T6).

z33r0x

Veteran
Har både Eon 2 och Eon 4, dock köpte vi aldrig Eon 3 så kan inte riktigt kommentera om Eon 3. Vi hade en rollspelskväll/natt igår och då körde vi Eon 2, även om vi hade Eon 4 boken och karaktärerna var klara, så ville vi ändå köra Eon 2 av den bekvämligheten av att vi redan kunde det. Men efter att vi skapade karaktärer i Eon 2 så insåg vi väldigt fort att Eon 4 var mycket mer intressant att forma sina karaktärer, förutom då att man inte slår sina attribut längre och använder dom på samma sätt, vilket många av oss saknar.

Efter några timmars spel såt blev det en situation då det var många involverade i en strid, stadsvakter, tiraker och spelarna, och det var riktigt jobbigt att hålla reda på allt, så tur att de finns de här programmen: EONdice, EONskada och EON-SLPformulär som är i en enda bundle som kallas Eon Suite, utan det hade det varit en mardröm för mig som SL. I Eon 4, tror jag inte riktigt man behöver alla dessa extra program för hålla koll på allt, utan man kan bara anteckna lite smidigt på ett papper deras utmattning, så då det som Staffan sa, man håller reda på en grej istället för 5 olika grejer, vilket jag tycker är fantastiskt bra och smidigt, så man kan fokusera mer på rollspelet än uträkningar och regler.

En annan grej också som gjorde att vi valde just gamla Eon än Eon 4 va de att till de gamla Eon har vi alla böckerna, det är väldigt komplett, mystik & magi för magiker, vandöda & nekromanti, krigarens väg osv... allt finns där, och Eon 4 är inte komplett, halv färdigt tyvärr... inte ens något som shamanism eller nått sånt heller, och lata sig att inte göra magi systemet var en stor besvikelse för oss, men det är väldigt enkelt att konvertera om från gamla eon till Eon 4 egentligen, vissa saker i alla fall.

Vi har fortfarande inte testat Eon 4 än, men det kommer vi göra fram över. Så vad som syns på papper än så länge så tror jag Eon 4 är bättre när man väl har trixat lite.

Ni som inte har programmen så har jag länkat till min dropbox:
https://www.dropbox.com/s/sc2uslx82gasywj/Eon Program.rar?dl=0

Där finns olika generatorer till Eon.