Nekromanti Vertikala visioner [Megaspoiler: Mina spelare]

Ymir

Liten kantbaron
Jag vill göra ett encounter där rollisarna attackeras av något medan de klättrar uppför eller nedför en obscent hög klippvägg, och är ute efter alla former av idéer. Så här har jag tänkt thus far:

Rollis-possen är inga athletics-höjdare, och i strid riskerar de ju att ramla från klippan så fort de tar skada (se athletics-reglerna för climb i PHB), så jag bör inte göra klippan alltför svår, DC 12 eller så kanske. Den är som sagt obscent hög, men det finns vatten nedanför, och en del utstickande klipphyllor och annat att landa på/ta tag i, så ett fall bör i första hand innebära att man ramlar några rutor ned och kanske tar lite skada, inte att man faller till sin död.

Först tänkte jag mig att fienden var 6 stirges på lvl 1 (rollisarna är 4-5 på lvl 4, så det vore ett relativt lätt encounter, på pappret). Nu tänker jag mer i termer av spindlar dock, men kan inte bestämma mig för om jag ska använda många små (swarms), ett fåtal medelstora (deathjump) eller bygga en eller två elites eller rentav ett solo-monster - i vilket fall tar jag gärna emot idéer på templates/powers/egenskaper som spindlarna kunnat ha för att göra det hela intressant. Jag har en lös idé på en nät-blast som gör en restrained och pull:ed mot spindeln, som sedan försöker greppa och bita.

På tal om pulled, hur funkar pull, push, slide, shift etc på vertikala ytor? Finns det några regler för det? Om inte, hur bör jag hantera det? (Jag kan tänka mig att Acrobatic stunts kan komma till enorm användning i det här encountret...)

Jag tar gärna emot förslag på andra monster än spindlar som kunnat vara intressanta i sammanhanget, men det är givetvis a och o att de antingen har climb speed eller kan flyga - det är rollpersonerna som ska ha nackdel av terrängen här.

En annan lös idé jag har är att det finns en massa klibbiga spindelnät som hänger längst klippsidan som rollpersonerna kan använda strategiskt för att klättra lättare, men då dra på sig en risk att fastna/trassla in sig, och som man kan landa i/grabba tag i om man faller från högre höjd. Besvärliga rockslides (Lvl 1 hazard) när delar av klippsidan rämnar under striden (kanske föranleds av invokerns burst-attacker eller bardens thunder-powers tex?) är också en möjlighet.

Encountret skulle eventuellt kunna involvera elementarer eller konstiga elementeffekter i klippans sten, eftersom Lården i borgen ovanför allierat sig med tre archons och deras elementar-minions. (Mer om denna sidoplott senare kanske, om jag gör ett inlägg om hela dungen).

Jag är tacksam för alla former av råd, tips, tankar och input.

- Ymir, entusiastisk

Laowai

Hero
I MM 2 eller MM 3 till dnd 3.5 finns det ett monster som typ ser ut som gnolls med vingar och prehensile (vad det nu heter på svenska) fötter. De har pilbågar som de greppar med fötterna och drar sedan strängen med båda händerna. Bör inte vara allt för svåra att föra över till 4E. Annars är ju harpyor en klassiker, men jag misstänker att du redan tänkt på och förkastat idén.

Eagle

Swordsman
Du skrev att det fanns en borg längst upp på berget. Jag förmodar att det är dit som RP ska ta sig. Vad är det som hindrar dem från att ta en annan, mycket lättare väg uppför berget, samma väg som de transporterar förnödenheter upp till borgen?

Men du har kommit på en mycket cool setting :gremsmile: Försöker bara förstå hur du ska lura upp dina spelare att vilja klättra och ta den svåraste vägen upp? :gremwink:

/Eagle

Eagle

Swordsman
Kanske kan du använda dig av gargoles? och kanske kommer de till en grotta i bergssidan dit de kan stanna upp, samla krafter och utforska? ... innan de fortsätter klättra uppför berget till borgen eller hittar en annan väg till borgen via grottorna de hittat?

Ymir

Liten kantbaron
Försöker bara förstå hur du ska lura upp dina spelare att vilja klättra och ta den svåraste vägen upp
Ja, alltså, det är ju ett problem, men konceptet är att borgen i stort är "ointaglig", jag orkar inte scanna in kartan jag gjort, blyerts är så besvärligt, men layouten beskrivs lite i wiki-artikeln om stället, här. Idén är att rollpersonerna försöker smyga sig in via en dold hamn i en grottöppning vid foten av klippan (där de trakasseras av en elite otyugh i en water-filling chamber) och att klättring på klippans utsida senare kommer tjäna som en desperat genväg till magikerns torn, där dagens damsel in distress befinner sig. Tidspress att rädda henne kommer göra genvägen längst klippsidan till en desperat med nödvändig approach, förutsatt att rollpersonerna inte kommer på något annat smart, givetvis, vilket jag inte kan utesluta, särskilt som de har en changeling i gruppen.

Bonusen är dock att jag vet att just changelingens spelare verkligen suktar efter ett vertikalt encounter, så det är fullt möjligt att han metaspelar lite så fort klättringar kommer på tal :gremgrin:

Att ta samma väg som förnödenheter transporteras hade tvingat rollpersonerna att slå sig igenom horder av gobbos, hobbos, barghests och elementarer, och sedan korsa en lång, smal bro medan de blir beskjutna av gigantiska armborst och chaos shards. Därefter hade de behövt klättra uppför smala, branta stigar i klippsidan, fortfarande attackerade av borgens försvarare. Det är helt enkelt inte en optimal lösning, i någon bemärkelse. Att infiltrera borgen somehow är dock något jag tror de kommer att försöka sig på, och jag kan inte riktigt förutsäga vart det kommer att leda, så jag måste improviseras lite.

Anyhow, -hur- jag får till det här encountret är en sak, och väldigt svårt att planera fullgott för. Skulle det visa sig att jag inte kan få till det nu kan jag alltid återanvända idéerna senare anyhow, så nu är jag mest intresserad av hur jag gör själva encountret balanserat, utmanande och skoj snarare än frustrerande och överdödligt.

That being said, sitter folk på några lysande idéer för hur man motiverar folk att spontant klättra uppför en obscent hög klippa så är jag idel öron. :gremsmirk:

- Ymir, tvättar

wallahad

Swordsman
Att man kanske inte behöver klättra hela vägen?
Rycktet att det finns en gammal flykt tunnel som mynnar ut mitt på berg väggen bör vara intressant.

Sedan ang humor/problem. Vad gör borgen med allt avfall?
Kastar över sidan ner i vattnet så klart. Så ordna med en latrin tömning mitt under klättringen.
En latrin tömning från en vagn gör nog en intressant lavin, som spelarna får chans att upptäcka i tid och förbereda sig för.