Ymir
Liten kantbaron
Jag vill göra ett encounter där rollisarna attackeras av något medan de klättrar uppför eller nedför en obscent hög klippvägg, och är ute efter alla former av idéer. Så här har jag tänkt thus far:
Rollis-possen är inga athletics-höjdare, och i strid riskerar de ju att ramla från klippan så fort de tar skada (se athletics-reglerna för climb i PHB), så jag bör inte göra klippan alltför svår, DC 12 eller så kanske. Den är som sagt obscent hög, men det finns vatten nedanför, och en del utstickande klipphyllor och annat att landa på/ta tag i, så ett fall bör i första hand innebära att man ramlar några rutor ned och kanske tar lite skada, inte att man faller till sin död.
Först tänkte jag mig att fienden var 6 stirges på lvl 1 (rollisarna är 4-5 på lvl 4, så det vore ett relativt lätt encounter, på pappret). Nu tänker jag mer i termer av spindlar dock, men kan inte bestämma mig för om jag ska använda många små (swarms), ett fåtal medelstora (deathjump) eller bygga en eller två elites eller rentav ett solo-monster - i vilket fall tar jag gärna emot idéer på templates/powers/egenskaper som spindlarna kunnat ha för att göra det hela intressant. Jag har en lös idé på en nät-blast som gör en restrained och pull:ed mot spindeln, som sedan försöker greppa och bita.
På tal om pulled, hur funkar pull, push, slide, shift etc på vertikala ytor? Finns det några regler för det? Om inte, hur bör jag hantera det? (Jag kan tänka mig att Acrobatic stunts kan komma till enorm användning i det här encountret...)
Jag tar gärna emot förslag på andra monster än spindlar som kunnat vara intressanta i sammanhanget, men det är givetvis a och o att de antingen har climb speed eller kan flyga - det är rollpersonerna som ska ha nackdel av terrängen här.
En annan lös idé jag har är att det finns en massa klibbiga spindelnät som hänger längst klippsidan som rollpersonerna kan använda strategiskt för att klättra lättare, men då dra på sig en risk att fastna/trassla in sig, och som man kan landa i/grabba tag i om man faller från högre höjd. Besvärliga rockslides (Lvl 1 hazard) när delar av klippsidan rämnar under striden (kanske föranleds av invokerns burst-attacker eller bardens thunder-powers tex?) är också en möjlighet.
Encountret skulle eventuellt kunna involvera elementarer eller konstiga elementeffekter i klippans sten, eftersom Lården i borgen ovanför allierat sig med tre archons och deras elementar-minions. (Mer om denna sidoplott senare kanske, om jag gör ett inlägg om hela dungen).
Jag är tacksam för alla former av råd, tips, tankar och input.
- Ymir, entusiastisk
Rollis-possen är inga athletics-höjdare, och i strid riskerar de ju att ramla från klippan så fort de tar skada (se athletics-reglerna för climb i PHB), så jag bör inte göra klippan alltför svår, DC 12 eller så kanske. Den är som sagt obscent hög, men det finns vatten nedanför, och en del utstickande klipphyllor och annat att landa på/ta tag i, så ett fall bör i första hand innebära att man ramlar några rutor ned och kanske tar lite skada, inte att man faller till sin död.
Först tänkte jag mig att fienden var 6 stirges på lvl 1 (rollisarna är 4-5 på lvl 4, så det vore ett relativt lätt encounter, på pappret). Nu tänker jag mer i termer av spindlar dock, men kan inte bestämma mig för om jag ska använda många små (swarms), ett fåtal medelstora (deathjump) eller bygga en eller två elites eller rentav ett solo-monster - i vilket fall tar jag gärna emot idéer på templates/powers/egenskaper som spindlarna kunnat ha för att göra det hela intressant. Jag har en lös idé på en nät-blast som gör en restrained och pull:ed mot spindeln, som sedan försöker greppa och bita.
På tal om pulled, hur funkar pull, push, slide, shift etc på vertikala ytor? Finns det några regler för det? Om inte, hur bör jag hantera det? (Jag kan tänka mig att Acrobatic stunts kan komma till enorm användning i det här encountret...)
Jag tar gärna emot förslag på andra monster än spindlar som kunnat vara intressanta i sammanhanget, men det är givetvis a och o att de antingen har climb speed eller kan flyga - det är rollpersonerna som ska ha nackdel av terrängen här.
En annan lös idé jag har är att det finns en massa klibbiga spindelnät som hänger längst klippsidan som rollpersonerna kan använda strategiskt för att klättra lättare, men då dra på sig en risk att fastna/trassla in sig, och som man kan landa i/grabba tag i om man faller från högre höjd. Besvärliga rockslides (Lvl 1 hazard) när delar av klippsidan rämnar under striden (kanske föranleds av invokerns burst-attacker eller bardens thunder-powers tex?) är också en möjlighet.
Encountret skulle eventuellt kunna involvera elementarer eller konstiga elementeffekter i klippans sten, eftersom Lården i borgen ovanför allierat sig med tre archons och deras elementar-minions. (Mer om denna sidoplott senare kanske, om jag gör ett inlägg om hela dungen).
Jag är tacksam för alla former av råd, tips, tankar och input.
- Ymir, entusiastisk