Nekromanti Vet att detta inte ska postas här egentligen...

Mjölner

Veteran
Men det är ingen som svarar på forumet "Rollspelarkultur", så jag postar det här istället. Är det okej?

Här kommer inlägget i alla fall:

Jag har gjort en artikel om Howard Shore som har blivit publicerad på hemsidan Tolkiens Arda.

http://213.80.60.99/sfbok/filer/tolkfra3.htm

Ni hittar den i "Tolkiens Arda - Frågespalten nr 5 2003"

Skulle vara trevligt med era åsikter. Vad är bra/dåligt? Vad kan jag förbättra? isv

Krille

Super Moderator
"Men det är ingen som svarar på forumet "Rollspelarkultur", så jag postar det här istället. Är det okej?"

Näpp.

Orsaken till att ingen svarade där är förmodligen att ingen var intresserad. Sånt händer ibland, och de lär inte bli mer intresserade här heller. Hårt men sant.

Muggas

Hero
Hyllning till Shore

Artikeln är mycket bra som den är. Flytande språk och bra innehåll. Jag håller med om att musiken är helt otroligt stämningsfull i första delen och på pricken rätt från början till slut. Andra filmen är också bra, men musiken suger inte in en i handlingen på samma sätt som den gjorde i den första delen.. Jag tycker att både Jackson som regissör och Shore som "musikmakare" fungerar perfekt för att få ut mesta möjliga stämning i förmedlingen av tolkiens böcker till film.

Bunny

Crazy like a fool
Håller med om att Howard Shores filmmusik är mycket bra, men jag har ett och annat att säga om Peter Jacksons Sagan om Ringen-version...

Muggas

Hero
PJ och ringen

Tycker du att filmen (filmerna) är dålig(a) eller bara att Jackson tagit sig för stora friheter gentemot böckerna? eller både och??

Bunny

Crazy like a fool
Re: PJ och ringen (OT)

Jag tycker inte filmerna gör böckerna rätta på så sätt att de är ytliga och kommersialiserade hollywoodproduktioner. Min irritation var enorm när jag såg 1:a filmen och såg hur de tagit bort stora delar (det förstår jag dock, de kan omöjligt få plats med hela första boken i en 3 timmars film), och lagt till saker som en "häftig" trollkarlsfight, och en "asgrym" Uruk-hai hövding bara för att han är ball och för att de ska få till en naturligt hollywoodslut på filmen (fighten där Aragorn hugger huvudet av stackaren). Jag såg den andra filmen på ett annat sätt, och utan förutsättningen att det var en tolkning av Tolkiens verk, utan en fantasyfilm som alla andra. Det gick mycket bättre och jag kunde njuta av filmen på ett annat sätt, däribland filmmusiken. Jag har dock ingen lust att lista alla de felsteg och ytligheter de valt att lägga in i deras version av Sagan Om De Två Tornen.