Nekromanti "Vi är främlingar i detta land.. Låt oss skynda.."

Sodivra

Champion
Började läsa "A game of you" i Sandman-serien i förrgår. Där så ger sig varelserna från "prinsessans" drömvärld in i verkligheten för att hämta tillbaka henne.. Rätt cool idé, någon som har testat det? Drömvaresler (Här en stor gul hund/björn-aktig sak, en papegoja och en råtta med rock) ger sig in i verkliga världen, får leta upp sin drömmare, och ta med honom/henne in i drömmen och fixa problemet..

Någon mer som diggar idén? Någon som har mer idéer om hur man kan göra?

Quan'talis

Swashbuckler
Ett dilemma...

Nu råkar det vara så att "A Game of You" är mitt favoritsandmanavsnitt (jag hade till och med ett citat från serien i min signatur ett tag), så jag vill ju gärna uttrycka mitt allmäna stöd, min sympati och mina välgångsönskningar. Men jag har ingenting alls att komma med. Får jag svara i alla fall, eller räknas det som ett onödigt inlägg?

-JPS- tycker bäst om Prinaldo, apan i piccolokostym.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jo, Sandman är för läcker.

Jag har funderat en hel del på en kampanj baserad på drömmar, går säkert att söka rätt på mitt förra inlägg om detta.

Hur som helst så är senaste idén denna:

Drömmarna är ekon av andra världar eller dimensioner där delar av ens splittrade sinne finns. Vi i vår värld är dem med största delen av vårt egentliga sinne. Ibland i lucida drömmar får vi så bra drömkontroll att vi kan hjälpa våra andra delar.

Mardrömmar är ofta resultat av hjälpsamma drömväktare som försöker få in oss i lucid nivå, fast det ibland blir för mycket.

Vad som händer om man får samman alla sinnen har jag inte tänkt på än.

Idén är hela en timme gammal, skrev ner den idag efter att ha haft samma dröm med variationer en fem gånger i natt med ökande kontroll och vaksamhet.

Just det där med drömvärldar i vakna världen har jag inte funderat på då jag inte har haft några speciella drömvarelser som liten eller stor utan mest platser populerade av motsvarigheten till verkliga saker och personer.

Sodivra

Champion
Äsch

Nu är det ju så att om man skriver ett odetljerat inlägg så får man inte så många svar.. Det måste vara spänning, överraskning och konkreeeet! Så..

Vad har du för idéer till konflikt? En ond mardröm eller "fantasilösheten" som korrumperar drömvärlden? Dom är ju rätt klassiska.. Och kliché, känns det som..

Följeslagare då? En stor lurvig saker borde vara med, det är klart! Men mer? Jag tyckte att djuren var lite tråkiga.. Aspekter av drömmarens egna person?

En av spelarna skulle ju kunna spela drömmaren själv, då blir det ju iofs rätt så mycket Eskapix (1 och 2) men vad tusan.. Det är ju bara bra, så får Johan ett äventyr till sitt rollspel också.. :gremsmile: (Hepp! Jag skrev Johan trots allt, men jag vill ju frångå "Fenomenet Rising" som jag har skrikit mig janteblå om..) Huuuur som helst.. Det där som Daniel sa om att verklighetens värld går ihop med drömvärlden.. Det kanske skulle vara något? Mot slutet, i en stadsscen, så slits verkligheten upp mitt i boulevarden, och där öppnas drömvärlden.. Svårt att beskriva min visualisering, men tänk er att man river upp duken som verkligheten är målad på, med drömduken under, så att trottoaren övergår till den blommiga älvaängen istället.. Och detta täcker alltså en hel vid gata.

Detta slut kan innebära en massa olika saker:
1) Världarna rämnar, alla ser det.
2) Drömmaren vidgar sitt medvetande och ser bägge världar samtidigt
3) Drömmaren har blivit galen, och lever sen dess lyckligt i sin drömvärld..

PS: Jag ska mönstra på måndag.. Var borde jag göra lumpen tycker ni, några tips? Och JA, det är tillåtet att be mig komma dit där du bor.. :gremgrin: (Om jag nu ens gör lumpen..)

Zaphod_UBBT

Swordsman
Like this, brother.

Jag håller - tro det eller ej - på att utforma konceptet till ett rollspel med den här basen. Plus lite till.
Så jag har redan funderat lite på det där. Dessutom har jag försökt hitta en vettig lösning till hur man kan spela det spelet utan någon metaplot.

Jag gillade att drömvärlden skulle 'rivas upp' (och ja - solklart förstod jag din visualisering) så att man kan komma till ett slut där på något sätt. Det går ju - precis som du sa - att avsluta det lite hur som helst då. Öppet och bra.
Jaja. Har inte läst boken, men jag kan tänka mig en drömvärld där allt kan bli sanning. De myter, legender, förhoppningar och känslor som är mest etablerade i den vanliga världen är de mest framträdande sidorna i drömvärlden. Historien spökar, allting är lika föränderligt som människans sinne och så vidare. Nu svamlar jag iofs om min egen värld. Det som kan vara skrämmande där är att saker som nyss var det vackraste tänkbara har blivit den värsta mardröm med monster från barndomen.

Jag kan tyvärr inte svara dig nu. Jag sprutar nämligen idéer till mitt eget rollspel, som jag måste ta vara på nu. Genast.
Det kommer, med lite tur, någon slags presentation av rollspelet på rollspelsmakandeforumet hyfsat snart.

PS.
Du kan ju göra lumpen där jag bor! =)
DS.

Zaphod, kokar över med kreativitet.

Sodivra

Champion
Hallå där!

Okej, du kanske tycker att samma alignment är kusligt, men DET HÄR tycker jag är kusligt! ;-)

I det där slutet så tänkte jag mig att drömmaren lyckligt går in i ängen med sina drömmar.. Och in i lyckligt ovetande galenskapsdröm.. Fade out.. :) Hela scenariot var kanske en kamp om att göra upp med sina inre demoner.. Eller nåt.

Eller så kan man alltid bygga vidare.. Andra människor ser också drömvärlden, jorden går under, eller åtminstone förändras, dom två världarna smälter ihop igen.. Ny era.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Re: Hallå där!

Vad var det nu som var kusligt? Alltihopa eller bara nästan allt?
Jag kan avslöja att alltihop som du har skrivit nu liknar den introduktionskampanj jag har tänkt mig till det blivande, namnlösa rollspelet. Måste fundera ut ett namn.

Zaphod, klurar och filosoferar.

Quan'talis

Swashbuckler
The dreamer must awaken!

Eller var det "The sleeper must awaken"? Hur som helst...

Okej... "drömmaren" har av någon orsak glidit in i sin drömvärld och kan inte slippa ut (till exempel för att hon försökt förtränga den alltför länge). I "verkligheten" (spelets verklighet, alltså) ligger hon i koma, antingen på ett sjukhus någonstans eller gömd av sina vänner av någon orsak som du hittar på. I drömvärlden stöter hon på ett gäng av sina drömkompisar (och en apa med piccolokostym får väl åtminstone vara med?) som behöver hjälp för att rädda drömvärlden från att gå under (jag vet inte om drömmaren borde spelas av en av spelarna eller av spelledaren, så det får du avgöra själv. En av spelarna blir nog bäst, men då får ju den personen spela huvudrollen, och det blir kanske inte så lyckat).

Jag vet inte på vilket sätt drömvärlden ska vara hotad, men det viktiga är att det är någonting stort och slutgiltigt. Om du låter en spelare vara drömmaren måste du se till att han/hon faktiskt får en känsla för världen, det är en plats som hon besökt ända sedan sin barndom o.s.v.

Efter diverse äventyr i drömvärlden kommer de fram till avgörandets plats och där får drömmaren reda på att det är hon själv som kan komma att förinta världen. Om hon vaknar (i verkligheten) försvinner drömvärlden, men om hon väljer att fortsätta drömma kommer hon inte att överleva i den verkliga världen. Här kan du lägga in något av dina slut -- eftersom det är rollspel vi talar om så kommer säkert någon på ett tredje sätt som är tänkt att leda till att varken drömvärlden eller drömmaren måste gå under, och då beror det bara på hur lyckligt du vill att slutet ska vara.

---

En intressant vinkling skulle vara att ni spelar det som händer i verkligheten också -- drömmarens vänner som försöker rädda henne (med eller utan magi, naturkatastrofer o.s.v.). Jag skulle åtminstone tycka att det var roligt att gestalta två uppsättningar rollpersoner... Drömvännerna kanske liknar drömmarens vänner i verkligheten på något sätt, antingen för att de är samma personer (drömvärlden är baserad på den verkliga, alltså är drömvännerna baserade på de verkliga vännerna) eller så kommer de bara så småningom att inta liknande roller -- alltså så att den som spelar den besserwisseraktiga råttan i drömvärlden spelar en lika självupptagen person i verkligheten.

Om du har tänkt att de två världarna ska slås ihop i slutet kan det förstås bli knepigt om samma spelare spelar två rollpersoner, men det ordnar sig säkert på något sätt. Ett annat problem är att den som splar drömmaren i verkligheten måste spela en sovande person hela tiden...

-JPS- har en stark känsla av att mitt inlägg är fullständigt obegripligt, men värre saker har ju hänt

Sodivra

Champion
Jaa.. Intressant..

Tja.. Dom kan ju mötas när dom andra också sover.
Eller så är hon vaken också, men hon lever ändå i en drömvärld.. Eller nåt.. Jag gillar nämligen grejen att man har svårt att skilja på världarna, och att slutet kan tolkas som om personen har blivit helt galen.. :gremsmile:

Men det funkar iofs ändå att kombinera idéerna:
Dom andra rollspelarna kan spela både människor och drömvarelserna.. Men det kanske är drömvarelserna som är dom riktiga? Och människorna i vakenlandet finns bara i drömmarens fantasi? Eller så kanske dröm och vakenhet är två sätt att se världen.. Bägge är lika rätt, och drömmisarna och vakenisarna är samma.. Och till råga på allt så kanske drömmisarna (Och vakenisarna då) är delar av drömmarens eget sinne.. Det hela handlar bara om hur man ser det.

Och i slutet får drömmaren välja hur man ska se det. Blev hon galen? Är bägge sätten lika rätt? Eller är hon den enda som ser hela världen?

Alltså: Riktigt intressanta idéer, men vansinnesfrågan måste finnas med, annars är inte jag nöjd! :gremwink: Å andra sidan är det här inget som jag har tid att fixa på ett tag, så.. det beror väl på vad den som gör något av det vill ha, snarare. Men men.. Man måste ju föra fram sin vinkel..

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Jaa.. Intressant..

vansinnesfrågan måste finnas med, annars är inte jag nöjd

Okej, hon ligger inte i koma, utan hon blir med jämna mellanrum katatonisk (då hon alltså glider in i drömvärlden). I drömvärlden är det likadant, fast tvärtom -- när hon är "vaken" i verkligheten har hon ett anfall i drömvärlden. Själv märker hon inte övergångarna, så när hon kommer ut ur ett "anfall" fortsätter hon med det som hon höll på med i den andra världen. Lyckas du på något sätt ordna så att inte spelaren märker när bytet sker kan det bli riktigt roligt...

När slutet börjar närma sig kan bytena ske oftare, så att det blir ännu mer förvirrande. Speciellt om båda grupperna samtidigt måste utföra någon speciell handling och hon måste dirigera dem men "byter värld" med korta mellanrum kan det bli intressant, eftersom hennes följeslagare aldrig vet om de inrtuktioner de får faktiskt är riktade till dem eller till den andra gruppen. Jag vet inte riktigt hur bytena ska hanteras så att den som spelar drömmaren inte märker att hon har bytt värld, men de andra spelarna vet om det (de ska ju spela andra personer). Men du kommer säkert på något.

-JPS-

Sodivra

Champion
Taste of my blade! [OT]

Spelar du WC3 förresten? (ang "The sleeper must awaken") *Njuuuuuta!*

Ah-hah.. Ah-hah..
Haz'diingoh!
I kill for you!
My blade can cut through armour.. And still cut a tomatoe!
Twin blade action! For close clean shave, everytime.
Darkness called.. But I was on the phone, so I missed him. I tried to Star-69 Darkness.. But his machine picked up. I yelled "Darkness! Pick up the phone!" But he ignored me.. Darkness must have been screening his calls.

Och sedan så har vi ju min kärlek till Mångudinna-symboliken i WC, som jag nämnt några gånger.. Suuuuck, jaaa.. :gremsmile:

Re: Taste of my blade! [OT]

Crouching tiger, I sense a hidden dragon
eller varför inte
I'm not that kind of Orc
och så:
My new Warhammer costs 40k [

Zaphod_UBBT

Swordsman
Intessant mysrys. [OT+IT]

Eller så är hon vaken också, men hon lever ändå i en drömvärld.. Eller nåt.. Jag gillar nämligen grejen att man har svårt att skilja på världarna, och att slutet kan tolkas som om personen har blivit helt galen..
Det är riktigt, riktigt kusligt när du skriver mina idéer om och om igen. Det där är ytterligare en av idéerna bakom mitt rollspel. Vi borde skriva något tillsammans nån gång.
Jag behöver inte kopiera in resten av inlägget, men jag kan avslöja att jag också tänkte de där tankarna när jag stod i duschen nyss. Fan på dig, Arvidos!

Zaphod, som nyss upptäckte att någon har satt tre stjärnor på honom.

OT - Off Topic
IT - Interntjafs

Nemesis_UBBT

Warrior
Darkness needs to get ADSL

För att inte tala om:
All I see is blackness... Oh, my hood is down.

eller:
*ring* Yes? Argh! For the last time, I'm a DREADLORD, not a druglord!

och för att svara på Arvidos citat:
*ring* Yes? Darkness! Hey, what's up! The Demonhunter left you a message? No, I don't have his number...
Darkness...needs to get ADSL. His line is always busy...
Who is this "Darkness" anyway?

Oj, blev lite mycket, men jag älskar verkligen när spelutvecklare gör sånt!

Sodivra

Champion
Ahaaa

Hade inte gjort koppling mellan dom två långa citaten.. (Uppfattade inte det där med "demon hunter") Fan va rätt isåfall! Hnng.. Jag känner Warcraft kalla, fast jag borde jobba! Okej.. Lite till jobb får det bli..

Ps: Skicka ett privat meddelande med ditt användarnamn på Battle.net, om du har något, så kan vi köra några matcher! (Fast jag brukar nästan bara köra Custom Game iofs.. Det bästa med vanliga matcher är nattalvsmusiken.. *lycklig suck*)

Själv heter jag Axebrink. Fattar ni? Axbrink? Axebrink?

Nemesis_UBBT

Warrior
My life for Aiur... Eh...I mean Nher'Zul

Tyvärr har jag inte tillgång till Battle.net, eftersom jag har bränd version. Jag sitter mest och pysslar med editorn (den äger!)

Det bästa med vanliga matcher är nattalvsmusiken

Tycker faktist inte att WC3 musiken är något vidare jämfört med 2:an...

Re: My life for Aiur... Eh...I mean Nher'Zul

Ska ta och kolla det där någon gång arvidos, om du känner för att spela :gremsmile:
Jag heter nog wolflord_ogrob på Europe, men Wolflord på USWest...
Ja, ja gillar vargar :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Darkness needs to get ADSL

"We shall eliminate the dwarfs."
"We are the dwarfs..."
"Oh...."

"Attach your tounge to mine"

"Wacho' wan?"

"Mooooortaaaaaal Coooombaaaat!!"

"Poke, poke, poke... Is that all you can do?"

Detta kanske borde diskuteras på allmänna spelforumet där det faktiskt nästan hör hemma... :gremlaugh: