Nekromanti Vi alla har väl upplevt det...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
att äventyren som man kör med har skett tidigare. Nu är jag själv där igen. För vilken gång i ordningen vet jag inte. (jag som svurit på att inte spelleda förrens "sommarlovet" indumpit och i ett anfall av dysterhet gick med på att leda innan allt kursarbete var över... *sucka*) Nä, nä. Istället sitter jag glatt här och sitter i följande situation.

Azit min glade hertig och hans vän alven Shoni har lyckats bli fäder (nåja nästan, Azits hustru har två tre veckor kvar till att bli mor). Deras lyckliga tid är inne och allt kan inte vara bättre, tack vare vissa individer (gillesmästare i ett lönnmördargille) så har hotet mot familjen Azit avvärjts och allt borde vara frid och fröjd. Shoni har inte mer än återvänt till trollhem när budet om att Hertig Amirro (som igentligen är den som står bakom allt strul som drabbat de två kombatanterna och deras familjer) har slagit till mot de kungatrogna baroner som lever i Jhamalo Tamatz. Nu går den lede fi mot Talon.

I iver och brådska beger de två vännerna sig iväg, den ene till dvärgarna och den andre till alverna (på grund av tidigare strul så har de goda vänner bland bägge folken) för att där skaffa hjälp - dels att försvara Trollhem och dels för att understödja kungens trupper om de kan.

... så långt det som skett. Herrarna har lämnat sina kvinnor kvar på borgen i Trollhem. Jag har vaga tankar på att sno kvinnfolken för dem innan de återvänder. Maken som spelar Azit har i åtanke (det deklarerade han redan sist vid spelet) att bege sig mot Jhamalo Tamatz i hopp om att kringgå truppernas förflyttning, hitta hertig Amirro samt dräpa densamme... om han nu kommer igenom livvakten för att inte tala om trupperna.
- i det här läget funderar jag på vad för roliga incidenter som kan inträffa. Jag har spelat en kampanj tidigare i liknande sättning men då var mina pöjkars rp inte riktigt de hjältar de är nu. (hujja vilka rykten de har nu) Det innebär att det finns risk för igenkänning vid möte av fis mindre grupper och spejare. Men jag vill ju inte direkt ta kål på dem direkt... Har ni några mysiga förslag?

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Kullendorff

Warrior
Förgiftning .... missad födsel ... etc ..

Gift e bra roligt att utsätta div spelare för.

Förgifta en av dem, gärna Azits, med något långtids verkande (kvicksilver e fint) under resan. Helst när han befinner sig mitt inne i fiendeland. Om hans vän alven är med, desto bättre. Då måste den Alv besluta sig för om han ska lämna sin väldigt svårt sjuke vän mitt inne i skogen(eller whereever) för att hämta hjälp och då riskera att han blir upptäckt av lede fi samt diverse annat otyg som finns i Iracskogen. Eller om han ska stanna kvar och beskydda honom och se honom långsamt tyna bort.
Sen att det inte finns någon bot mot kvicksilver gör ju det hela än mer intressant.

Sen när dom ligger där och gömmer sig i något lämpligt snår för några förbipasserande fiendetrupper så ska dom givetvis höra rykten om ett stort(nåja) slag utanför Trollhem, givetvis ska det inte framgå hur det hela slutade.

Det hela blir en kamp för att till att börja med överleva, sen att försöka ta sig till Trollhem med en styck väldans sjuk hertig för att finna ut om kvinnofolken fortfarande finns kvar där. Om sedan alven drabbas lite lämpligt av feber eller något ditåt så blir hela resan smått trevlig när de försöker ta sig fram i feberyra och blandade hallucinationer.

Kastar man sen in ett rejält jävla oväder i kompoten när de skulkar omkring ute i skogen så kommer de bli riktigt miserabla och den där Pizzan omkring 23:00 tiden med efterföljande kaffe kommer smaka så gott så.

Allt detta förutsätter givetvis att du har till räckligt "erfarna" spelare som kan tänka sig at spendera ett eller två spelmöten under väldiga plågor och så gott som nästan helt handelförlamad.

Eller ....
Så kan du låta dom komma fram till resp. destinationer utan problem och låta honom ha ihjäl Amirro.
Men hur kul är det?

Ja, det var väl allt jag kunde komma på så här utan att känna din spelgrupp. Droppa mig gärna ett mess om du har frågor, har själv använt kvicksilver förgiftning tricket på min grupp. Och det funka fin fint .. eller nja ... Xerxes håller nog inte med. Men va faen ..
;]

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"

Rhemzor

Veteran
Du kan ju leka med tanken att Azits "fru" har egentligen är tillsammans med en annan man och det är hans barn hon skall föda.......
Och om Azit råkar ha ganska fet plånbok så kan ju anledningen till att hon inte lämnar Azit för sin älskare vara att hon går misste om pengarna...

Fast på något lurigt vänster får Azit reda på detta och......... (förmodligen blir han arg på älskaren och vill se blod)
Och nu blir han ju väldigt ledsen när hans fru varit orogen, så att han blir dyster på "fältet" när han skall vara med i konungens trupper, så att han helt enkelt inte märker vad som händer runtomkring honom och då kan han ju råka ut för det ena och det andra.....

2: Om de nu ger sig ut med kungen så ha en "Insider" bland trupperna som förstör och dödar trupper inom gruppen, så kan de försöka lista ut VEM?, VARFÖR? och FÖR VEM? de gjort det........

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Förgiftning .... missad födsel ... etc ..

*skratt*
Du bör alltså med andra ord tillhöra de mer eller mindre grymma spelledarna. Jo, nog kan jag utsätta den gode Azit för detta... till och med djävlas lite mer med lite gosigt Circa vänder dig ryggen tjaffs också.

Oh yee be a bad one Kullendorff

Arma dina spelare. Tack för ideerna även om jag inte är lika drastisk...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Öh...?

När du skrev inlägget där du resumerade kampanjen, hur länge sedan var det allt hände då, egentligen? Hur fort spelar ni? I min spelgrupp hade det tagit dussintalet spelmöten innan det var dags för Azits hustru att föda...minst. Och vi spelar ändå minst en gång i veckan. 9 mundanamånader tar låååååång tid att spela om det i genomsnitt går 2-3 dagar på ett 8-timmars spelmöte :)

- Ymir, som kom att tänka på att ett Mundanaår inte är riktigt lika långt som ett jordår

Kullendorff

Warrior
Well ...

Snäll är jag väl kanske inte. Men int grym int.

Jag bara låter mina spelare kämpa hårt för att uppnå sina mål, då brukar de ofta uppskatta de (få) mål som de uppnår desto mer.
;]

Var han Cirzatroende?
Skiitbra ... släng in en drömlik Skugglands episod där oxå. Han ska helst inte veta om det var hallucination eller inte. Men förslagsvis så ska det hela typ gå ut på att han ska kämpa för de saker som han verkligen tror och lever för (fru, kungen, etc) ... När det hela är över ska han iaf inte vara säker på om han bara drömde det eller inte.... För Cirza troende så representerar just Skugglandet "helvetet". Så då kan han tolka det hur han vill .. som om Cirza testar hans tro ... och om han hela tiden höll sig till sina ideal i Skugglandet men ändå klara sig så kanske han vaknar upp frisk ... ett tecken på att Cirza har funnit honom värdig att hjälpa?? .... eller ja ... nu spånar jag mest... men där finns 1000 uppslag minst.

I slutändan efter en mardrömsresa genom Iracskogen så kanske Azit mer börjar uppskatta livets glädjeämnen lite mer - sin fru & sitt barn - och kanske till och med stannar hemma en stund och bara mår bra.

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Öh...?

Tja, man kan alltid få fem månader att gå lika snabbt som man blinkar. *ler* Jag använder inte det tricket speciellt ofta men tid kan man göra med som i "Katten som går genom väggar". Gör en tidslop och klipp bort eländet. Dvs om jag bedömmer som SL att under den följande tiden sker i praktiken inget av vikt så talar jag i korta ordalag om vad som skett. Därefter återupptar jag spelandet igen. I det här fallet ville jag att spelarna skulle vara samlade igen och Shoni envisades med att hans livskamrat skulle föda i hans hemstad. Eftersom det blev dödtid med förflyttningar etc och det i alla fall blev så att att Ahana (Shonis livskamrat) ville återvända till Azits lilla havande hustru innan tiden var inne för henne så... Snipp!!!!

I övrigt kortar jag ofta ner delar av resor om de bara är rena transportsträckor och tar eventuellt upp små intermezzon under resan om de har relevans i sammanhanget. Exempelvis lite för att öka stämningen... vi stötte på ett "farfar troll", ett mycket elakt troll som ville äta spelarna och var rubbans effektiv. (ibland hatar jag husbonds slumpvärden)... egentligen hade det ingen större verkan än att vi blev ett par man färre (slper) i gruppen... men det ökade spänningen att resa i den trakten.

Så som svar på din fråga så (hm jag skrev väl inlägget igår tisdag?) var det i realtid lite drygt fjorton timmar sedan spelet lades i väntan på nästa speltillfälle som sker om *sucka djupt* två och en halv vecka. I spelet så hade herrarna precis nått varsina orter.. alvby och dvärgastad.

Hoppas du har förstått! Oja tack Baloo.... *svamlar vidare*

Krille

Super Moderator
Hastighetsrekord?

"9 mundanamånader tar låååååång tid att spela om det i genomsnitt går 2-3 dagar på ett 8-timmars spelmöte :)"

Bemärk orden "om" och "genomsnitt". Alla spelar inte i samma mjäkiga takt som er, och en del varierar tempot efter behovet. Ibland är det helt enkelt dramaturgiskt fel att spela varje toalettbesök eller gröttugga.

Rekordet i snabbhet för egen del (utan att fuska med hyperrymder som warp, älvaland, skuggland eller andra fysikaliskt tvivelaktiga fenomen)är drygt tre månader och 2,3 miljarder kilometer på två spelmöten. Det hade jag definitivt inte velat spela i er takt. Ska man vara petig så tog de första 2,2 miljarder kilometrarna ca två timmar på första spelmötet. Resten, ca 12 timmar netto, gick åt till de sista ca 100 miljoner kilometrarna och resans sista hundra timmar.

Fast å andra sidan, gör man en halsbrytande störtdykning från Jupiter till Jorden i omkring miljonen kilometer i timmen så går det undan.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Föräldraledighet

Hur mycket roliga saker kan man göra när man är gravid? Vi ställde oss en gång den frågan och kom fram till: "inte mycket". Så vi slog oss ned i en liten ökenstad och tog det lungt i ett år... det tog inte ens ett helt spelmöte... Tiden gick åt till att summera det lilla som hände varje karaktär under tiden... Det hade inte varit kul att grisodla hela den tiden IMHO :)

9 mundanamånader tar låååååång tid att spela om det i genomsnitt går 2-3 dagar på ett 8-timmars spelmöte :)

Händer det intressanta saker hela tiden eller går det flera spelmöten då de 2-3 dagarna är helt händelselösa? Båda fallen verkar litet jobbiga...

Fredrik O

Veteran
Re: Well ...

He he...Som en spelare i Kullendorffs underbara Eon kampanj kan jag inte säga mer än att han lyckas mycket bra med att vara alldeles lagom elak mot oss, men vi får i alla fall oftast belöning för våra vedermödor.

Även om episoderna i skugglandet var lite väl ångestladdade.

Men som alltid reste sig Rhoderic, Karil, Xerxes och Vintersol starkare än innan för att återigen ge sig ut på vägarna och stirra faran i vitögat... 8)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Föräldraledighet

Tja, vi är grisodlare extraordinaire, samtidigt som det händer riktiga high-fantasy-saker emellanåt, i en god mix. De 2-3 dagarna som brukar gå under ett spelmöte tas vanligtvis helt upp av karaktärsspel, och det är först på sistone, då rp:na blivit allt mer involverade i sina kärleksproblem, som spelmötena blivit riktigt så detaljerade . Långsamt och detaljerat har vi dock alltid spelat, om än kanske inte fullt så extremt som just nu för tillfället- dock är det ett faktum att diskussioner och interaktion tar mycket lång tid att rollspela, och vi fokuserar på det. Kan tilläggas att vi har spelat den kampanjen i 2 år, och 5 mundanaår har gått- vi har också haft tidshopp emellanåt, om än inte överdrivet många.

Att man inte skulle kunna göra något roligt under en gravididet kan jag inte förstå. Min rp i en av våra kampaner lär bli gravid så småningom, och vi lär knappast göra något längre tidshopp...förstår inte varför man skulle göra det. Varför skulle rollspel bli tråkigare om rp:n är gravid? Snarare en väldigt intressant utmaning för rollspelandet, imho. Ser fram emot det.
(Det skall kanske tilläggas att det jag snackar om nu är en solokampanj där min karaktär får all plats och hela fokuset läggs på henne).

- Ymir, som inte förstår varför en graviditet skulle inverka negativt på rollspelandet.

Vindhand

Myrmidon

Att man inte skulle kunna göra något roligt under en gravididet kan jag inte förstå.

Tänk dig en kampanj som innehåller rätt stora delar action. Där man ofta är tvungen att slåss eller fly, där mycket av handlingen involverar utforskandet av gamla ruiner eller otillgängliga vildmarksområden.
Graviditet är under de omständigheterna ett visst bekymmer.

(Det skall kanske tilläggas att det jag snackar om nu är en solokampanj där min karaktär får all plats och hela fokuset läggs på henne).

Det underlättar ju... Att spela någon som sitter uttråkad på gårdsplanen och polerar sitt svärd för tusende gången under tiden den gravida karaktären går runt och skriker efter jordgubbar är annars en säker glädjedödare :)

- Ymir, som inte förstår varför en graviditet skulle inverka negativt på rollspelandet.

Alla spelar inte på samma sätt... Fundera på hur kul sagan om ringen varit om Frodo varit en gravid kvinnohobbit i stället. Froda hade med all säkerhet inte ens lämnat Hobsala...

Eva Florén

Swashbuckler

*suckar avundsjukt* Ja ja, jag vill också ha en härlig kampanj med mycket detaljerat spel. Men en solokampanj är en solokampanj och i mitt fall har vi ju två spelare... inte för att man inte kan spela detaljerat för det, det hänger på hur bra spelare och SL kommunicerar med varandra - i mitt fall oerhört varierande, den ena spelaren är ju min make och med honom finns ju inte normala blygselgränser *flinar* men den andre är ju en kamrat och här blir avståndet något som stör spelandet. Ja, respekt för spelaren som person måste ju finnas och att tvinga in denne i en situation som han/hon reagerar som person mot är ju inte vad jag vill framkalla i alla fall.

Nåja, vad det gäller rollspelandet under graviditet så var jag på god väg för första gången att spela gravid. Men detta gick om intet när min rp oturligt nog dräptes. De övriga töserna i gänget är slper och med tanke på mina herrars vanor så ansåg jag det ointressant att rollspela deras respektives graviditet. Men om jag själv skulle få tillfälle att rollspela en graviditet så har jag lite svårt att få det att fungera i den typ av kampanjer som vi spelar. Det handlar mest om hjältar, kan man ju säga. När det kommer till kritan vill jag heller inte gärna rollspela det, de första tecknen med morgonsjuka, utebliven menstration (hm... bindor!!! sucka), allmänna humörsvängningar och liknande påverkar helt klart rollpersonen oftast väldigt negativt. De följande månaderna när kroppen samlar vatten på alla möjliga underliga ställen. Värkande vrister, onda leder. Fram till de sista stadierna innan barnet kommer när att resa sig ur en stol eller från golvet är en möda. När ryggen gör ont. För att inte tala om födelsen i sig. Smärta är förnamnet. Som aktiv hjältinna är man inte så road av det hela.... *ler trött*

Fast för min del kan det vara för att jag själv är av det täcka könet och inte direkt ser fram emot dessa stadier. För precis olikt mig själv så är mina rp i regel vackra, smarta, smidiga och starka och hyser ingen direkt fruktan för smärta... Hm... nåja delvis rätt då... de brukar oftast ha något fuffens för sig och vara väldigt skygga för straff och annat... hmmmm. Själv är jag oftast otäckt ärlig (numera), inte smart och hyser oerhörd skräck för allt som har att göra med smärta... hmmmmm...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Föräldraledighet & Jordgubbar

Mjo, med en rättfram Äventyrar-stil på spelandet lär ju en graviditet i det senare skedet kunna bli ganska störande, speciellt om en rp är gravid och man är flera i spelgruppen, men det HADE nog gått att göra något kul av det också. I vårt fall hade min SL Lycan säkerligen dragit till med någon intressant plott i den här ökenstaden du nämnde tex, som hela rp-possen kunde delta i och få behållning av, inkluderat den gravida kvinnan. Fast vad ni skulle med en gravid kvinna i en flerspelar-standard-äventyrar-action-kampanj övergår mitt förstånd, även om vi själva brukar pendla ganska mycket mellan stilar och stämning. (Kampanjen där min rp lär bli gravid förr eller senare är tex en äventyrskampanj egentligen, men riktigt långsam och grisodlande som oftast).

"Det underlättar ju... Att spela någon som sitter uttråkad på gårdsplanen och polerar sitt svärd för tusende gången under tiden den gravida karaktären går runt och skriker efter jordgubbar är annars en säker glädjedödare :)"

- Tja, i det här fallet lär det bli just min gravida rp som sitter på gårdsplanen, polerar sitt svärd för tusende gången OCH ber pojkvännen om jordgubbar. :)

- Ymir, stilpendlare med en suspekt mage som nyss började skrika efter jordgubbar

Krille

Super Moderator
Re: Action i flera generationer

"Nej allvarligt, vad menar du?"

Att man börjar med att spela en rollperson, som är ute och äventyrar, skaffar familj, barn, gods, och så småningom dör vid respekterad ålder eller hedervärt på ärans fält...

...varvid man går över till att spela rollpersonens son, som äventyrar, skaffar familj, barn, mer gods, och så småningom dör vid respekterad ålder eller hedervärt på ärans fält...

...varvid man går över till att spela rollpersonens son, som äventyrar, skaffar familj, barn, mer gods, och så småningom dör vid respekterad ålder eller hedervärt på ärans fält...

...tja, you get the idea. Idén är bäst representerad av Pendragon, som till och med är tänkt att spänna över flera generationer, men till viss del även i Ars Magica.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Ymir

Liten kantbaron
Re: Aktion i flera generationer

Naeh, tanken har faktiskt aldrig slagit mig. Sannolikt inte min grej, även om jag kanske spelar min rollpersons dotter någon gång i framtiden...det kan bara tiden utvisa.

- Ymir, som tror Tiennes dotter kommer att bli riktigt söt

Rosen

Myrmidon

<I>Hur mycket roliga saker kan man göra när man är gravid?</I>

Rollspelsmässigt ganska mycket; jag gjorde ett konventsäventyr till Khelataar för ett antal år sedan där den enda av rollpersonerna som verkligen kunde hantera vapen var på smällen (se bild), och det var skitkul att se hur spelarna hanterade problematiken kring att vara ute i action och samtidigt ta det försiktigt - kastvapen och långa spjut blev rätt populära.

--
Åke