Nekromanti Vi behöver ett teoriforum.

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Blir det ett eget teoriforum kanske det allmänna rollspelsforumet återigen börjar användas för saker som jag kan ha praktiskt nytta av vid spelbordet (för jag vill minnas att det har varit så en gång tidigare), vilket är vad jag förutom rolig läsning vill ha ut av ett rollspelsforum.
Jag förstår och sympatiserar med din inställning, men jag tror inte att forumsavdelningen spelar så stor roll i frågan om vad forumiterna gillar att diskutera.

En gång i tiden var det exempelvis jättemycket diskussioner på skräckforumet. När diskussionerna dog ut så tänkte man att det kunde vara en brist att forumsavdelningen verkade så inaktiv. Om man tog bort forumsavdelningen så kanske skräckdiskussionerna skulle blossa upp igen på det betydligt aktivare allmäna rollspelsforumet, som besöktes av fler forumiter... Men så skedde inte. Att folk byter intresse har nämligen inte så mycket med forumsavdelningarna i sig att göra. (Det var klokt att stänga av skräckforumet - men det var naivt att tro att det skulle ha någon inverkan på skräckdiskussionerna)

Övriga Spel är ett annat exempel - folk pratade en del om bräd- och datorspel på det allmäna rollspelsforumet innan denna avdelning skapades. Idag diskuteras ungefär lika många övriga spel på denna forumsavdelning som tidigare, enda skillnaden är att vi numera har en egen avdelning för dessa diskussioner.

Folks intressen påverkas helt enkelt inte så mycket av kategorierna. De beror mer på människorna man pratar med. Det är därför diskussionen låter annorlunda på Eon-forumet.

---

Det finns många anledningar att gilla/ogilla tanken på ett Teoriforum, men jag kan säga på en gång att vad man inte bör tro är att det på något vis skall påverka vilka diskussioner som hålls på wrnu. Erfarenheten visar oss nämligen om och om och om igen att så inte är fallet.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Erfarenheten säger att bredare forumdefinitioner i högre utsträckning korspollinerar forumiter från olika läger, vilket leder till bredare men mindre spjutspetsade diskussioner.

Min prediktion är att ett eget teoriforum, som ju av naturliga skäl primärt besökts av de mest engagerade rollspelsteoretikerna, hade genomfarit en förändring i forumkultur och samtalston och blivit allt mer renodlat och akademiskt. Med tiden hade detta förhoppningsvist lett till en ansats att formulera en ordentlig begreppsapparat baserat på den informella men redan rätt esoteriska nomenklatur ni använder idag. När rollspelsteorin väl fått ett språk finns det inget som kan hindra den från att bli vetenskap...

Eller, okej. Prediktion... kanske inte. Förhoppning. Men i alla fall, allting som snabbar på processen som för in rollspelsvetenskapen som akademiskt ämne på de svenska universiteten är bra! Så fram för eget teoriforum. Jag vill börja a-kursen snarast.

- L
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Vidareutveckling:

Han said:
Det moller snackade om var att alla våra termer var jobbiga. Något jag funderat på senaste dagarna var att binda samman forumet med din wiki för rollspelstermer, så när något skrev "tradspel", "flaggor", "GNS" och liknande så fixar forumet länkar till sidor på wikin där det förklaras. Forumet har redan en sådan funktion, så att fixa det vore inga problem, annat än att det är så tråkigt att fixa med listor över vilka ord som ska länkas och var.

/Han som tänkte starta en tråd i denna forumsdel om det, men har inte orkat så han passade på nu istället
Va! Holy shit! God damn!! Kan man göra det? Ja! Jag vill ha det så! Nuuuuu! Det är det som var hela tanken med teoriwikin, men det gick ju inte att bygga det direkt i wrnus system, så jag tröstade mig med att folk kanske har lust att länka termerna till sina förklaring iallafall...

Jag är fett för med andra ord, vem ska jag rycka i?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Vidareutveckling:

Ymir said:
Eonspelarna är på Eonforumet, och de som kräks på teori håller sig borta från wrnu.
Men teori är vad som utvecklar mediet. Om man ogillar teori så till den mildra grad att man helt undviker forumet på grund av det borde man kanske fundera på sina prioriteringar.
Well...

Folk gör inte det optimalt för sig. Då hade hela det psykologiska fältet varit överflödigt. Däremot kan man underlätta för dem.

Ymir said:
Trådstarter som introducerar eller kräver förförståelse i termer och teorier ska placeras i teoriforumet.
Det låter väldigt kategoriskt. Jag är inte övertygad.
Vänta nu... Är det omöjligt att dra en gräns mellan forumen, eller är gränsen för kategoriskt? Eller bägge?

Ymir said:
Det största möjliga problemet jag ser är snarare att diskussioner i rollspelsforumet blir lite fattigare när deltagarna inte vill blanda in teori.
Ja. Precis så.
Jag skrev också en möjlig lösning som du inte citerade. :gremgrin:
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Det finns många anledningar att gilla/ogilla tanken på ett Teoriforum, men jag kan säga på en gång att vad man inte bör tro är att det på något vis skall påverka vilka diskussioner som hålls på wrnu. Erfarenheten visar oss nämligen om och om och om igen att så inte är fallet.
Även med en långsiktig förändrad användarbas? Om redaktionen inte tog ställning till hur forumet skall profilieras, vilka premisser skall då finnas för forumets utvecklande?

Jag anser att ett seperat teori forum skulle göra forumet mer tilltalande för individer som inte är "teoretiskt lagda", och därmed bidra till en bredare användarbas.

Jag har länge saknat en vision från redaktionen om vart man vill föra WRNU. De senaste åren har WRNU gått ifrån att vara "Sveriges Största Community för Rollspelare" till "Sveriges Största Community för Spelmakare". Inget ont om den förändringen, om det är vad redaktionen vill. Vill man däremot gör WRNU mer öppen gentemot den generella rollspelaren då är Teoriforumet en bra idé.

Det allmäna rollspelsforumet är en viktig del av profilieringen av forumet. Om 50% av rollspelsforumets trådar handlar om teori drar man automatiskt slutsatsen att WRNU främst är ett forum för teoretiker. I själva verket kanske debatten om alstring av filament varat längst och oftast förekommande.

//Mattias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vidareutveckling:

Pom said:
Ymir said:
Men teori är vad som utvecklar mediet. Om man ogillar teori så till den mildra grad att man helt undviker forumet på grund av det borde man kanske fundera på sina prioriteringar.
Varför det?

Rollspel är ett fritidsnöje, ingen karriärväg eller akademisk disciplin. Varför ändra på det man tycker är kul om man inte är intresserad av förändring för förändringens skull?

Gillar man inte hur saker diskuteras på ett hobbyforum är det klokt att ge sig av, om man inte går igång på att ha det jobbigt.
Väldigt bra argument. Med ett separat teoriforum kan de mer akademiskt lagda av oss diskutera det i lugn och ro, och de andra prata rollspel på "fritidsintresse-nivå" på rollspelsforumet.

Dessutom håller jag med flurtis inlägg; det beror på vad redaktionen har för vision med sin sajt. Ska man rikta sig mer mot de som föredrar teoridiskussioner så är det gott och väl, bara att fortsätta på inlagd kurs. Men då riskerar man givetvis att användarbasen kommer minska över tiden. Vill man ha en bredare publik är ett teoriforum däremot en bra idé.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Svar

Rising said:
Intressant att du skriver "...för förändringens skull", för det var något du hittade på själv.
Javisst. Kalla det en teori om du vill.

...[Pomcitat där han pratar om hur D&D:s förbättringssystem fungerar, skillnaden mellan långa och korta äventyr, hur han uppfattat motiven bakom 4E:s stridssystem. Han använder även ordet paradigm.]...
Har man ett medvetet teoretiskt perspektiv kan man säkert (eller uppenbarligen) hitta ekon av teorier överallt. Men de här inläggen skrev jag inte utifrån perspektivet: ”nu vill jag prata rollspelsteori” utan ”nu vill jag berätta om D&D”. Jag diskuterade inte vilka verktyg man bör använda för att förklara olika rollspel, jag använde ingen av de etablerade rollspelsteorierna eller några termer specifika för rollspelsteori. Men OK, om alla förklaringar är teori, så var det förstås rollspelsteori. Att jag är så ointresserad av rollspelsteori kan mycket väl ha lett till att jag missuppfattat begreppet.
Jag kan till exempel inse att det tysta samförstånd mellan några av skribenterna i den tråd jag länkade till inte nödvändigtvis berodde på att de pratade rollspelsteori utan på andra saker. Med din definition av rollspelsteori var det i och för sig en hel del sådant i tråden, men jag kan ändå ha varit fel ute i mina slutsatser. När Arvidos samtidigt väckte frågan om ett teoriforum reagerade jag närmast i affekt.

Men det är möjligt att du har rätt - rollspelsteori kanske orättvist görs till syndabock för det missnöje en del användare känner över hur forumet utvecklats. Kanske har Ymir till och med rätt när han råder oss teoriforumsivrare att tänka över våra prioriteringar.

I så fall tror det är dags för en timeout för mig. Ett obehagligt forum vill jag inte vara på om jag inte tydligt kan definiera exakt vad som gör det obehagligt och hur man skall ändra på det. Det kan ju också vara jag som förändrats och inte forumet.

Så får det bli. Jag tar timeout från forumet på obestämd tid.

Hej från Pom
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Svar

Pom said:
Men det är möjligt att du har rätt - rollspelsteori kanske orättvist görs till syndabock för det missnöje en del användare känner över hur forumet utvecklats. Kanske har Ymir till och med rätt när han råder oss teoriforumsivrare att tänka över våra prioriteringar.

I så fall tror det är dags för en timeout för mig. Ett obehagligt forum vill jag inte vara på om jag inte tydligt kan definiera exakt vad som gör det obehagligt och hur man skall ändra på det. Det kan ju också vara jag som förändrats och inte forumet.

Så får det bli. Jag tar timeout från forumet på obestämd tid.

Hej från Pom
Det var synd.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Förslag formulerat

Bra respons, både kritik och medhåll. Iallafall jag har tagit intryck, och min inställning är fortfarande att detta är något som bör provas och kan visa sig väldigt framgångsrikt, men nu vet jag mer om vad jag ska hålla utkik efter under en prövotid.

Anyway, nu blir det ännu lättare att ta ställning, och jag tänker främst på redaktionen, vilket i praktiken är det enda som spelar roll... Nu kan ni attackera/hålla med om specifika bitar av förslaget:

Premiss:
Forumet upplevs svårtillgängligt för den som inte är insatt i / intresserad av rollspelsteori, av några etablerade forumiter och kanske presumtiva forumiter.
(Det här är det svåraste: Det är ju helt omöjligt att veta här är ju ifall någon undviker att aktivera sig på forumet pga teorisnårighet, och hur många isåfall)

Förslag till lösning:
Ett rollspelsteori-forum som lättar upp rollspel och rollspelsmakande från de knepigaste trådarna.

Förslag till forumbeskrivning:
"Trådstarter som introducerar eller kräver förförståelse i termer och teorier ska placeras i teoriforumet."
(Med andra ord så kan man ta upp teoretiska resonemang i rollspels- och makarforumet, men de trådstarter som inte går att läsa och besvara utan intresse och erfarenhet av rollspelsteori går att väljas bort och läsas för sig, när det passar, genom att hålla sig till teoriforumet)

Föreslår också en prövotid på 4-6 månader efter vilken forumet utvärderas.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Svar

Har man ett medvetet teoretiskt perspektiv kan man säkert (eller uppenbarligen) hitta ekon av teorier överallt.
Det är möjligt att mitt perspektiv inte delas av andra. Jag skulle gärna se det kritiseras från så många olika håll som möjligt. Jag utgick från hur jag tror att jag skulle ha reagerat innan jag kom hit och hur jag tycker att gröna forumiter tänker.

Självfallet är GNS- och samberättarprat exempel på vad vi menar med "teori", men slutar det där? Jag tar för givet att även mina rena spelmekanikinlägg hör dit, men också trådar som gör gällande att spel skulle ha olika "paradigmer" och "filosofier". Inte bara för att orden i sig är akademiska, utan för inställningen att spel skulle ha olika agendor.

Det jag ofta tycker är uppenbart när jag pratar med "oteoretiska" forumiter är att de enbart pratar om "rollspel" och att de ställer sig antingen frågande eller direkt fientliga till föreställningar om att olika rollspel skulle ha olika sådana här inställningar. De pratar om vad som är "trovärdigt" och de pratar om vad som ger "inlevelse", och diskussionerna blir alltid direkt käbbliga varje gång man tar upp att det utöver den tradspeliga agendan även finns en spelmässig agenda såväl som en berättelseinriktad agenda. Tradspelarna går helt enkelt inte med på det. Det är inte längre "rollspel" enligt dem när man resonerar på det viset.

Då tänker jag så här: Jag skulle gärna gå med på att helt enkelt bara säga "ja, det blir mer trovärdigt om inte spelarna får veta vilka figurer som är minions i D&D" när jag pratar med dessa forumiter. Jag har visserligen massor med åsikter om de spelmässiga finesserna med att agera annorlunda, men det är inte vad dessa forumiter vill höra. Så; när vi pratar på det rena rollspelsforumet så skulle vi helt enkelt bara kunna säga att utveckling via levels är orealistiskt och datorspeligt - eller möjligtvis att det är en abstraktion som vissa rollspel använder sig av för att kunna hantera utvecklingen från simpla äventyrare till high fantasy-hjältar. Det är bara sådana åsikter som ryms inom tradspelarnas vision om rollspel. Vi får också helt enkelt acceptera att det är orealistiskt om man inte kan dö av ett enskilt knivhugg.

Jag skulle gå med på det. Jag kan visserligen tycka att det finns finesser med att frångå realism för att uppnå spelmässiga poänger, men att redogöra för sådana tankegångar är en fråga om ganska avancerad rollspelsteori som rör syftet med spelmässighet. Sån't skulle jag kunna prata om på ett särskilt forum, om nu folk är allergiska mot rollspelsteori.

de här inläggen skrev jag inte utifrån perspektivet: ”nu vill jag prata rollspelsteori” utan ”nu vill jag berätta om D&D”.
Det är faktiskt så de flesta hårdteoretiska inlägg skrivs också. Folk teoriserar ytterst sällan bara i tomma luften, utan det är oftast knutet till något/några särskilda spel (såsom Forge-spelen) eller någon särskilt funktion i spel (såsom mekanismer för karaktärsförbättring).

Men likväl så anser åtminstone jag att det är tydligt att när du, jag och andra forumiter pratade om D&D's spelmässiga paradigm med Bozar så tycker jag att vi pratade förbi en person som själv har sagt "Vad spelet handlar om är inte relevant då det är upp till SL att avgöra" och som bara pratade om vad som var trovärdigt. Vi kastade rollspelsteori på en person som helt enkelt inte ser på rollspelshobbyn med sådana ögon.

Jag tror att vi skulle kunna diskutera rollspel smidigare med personer som Bozar om vi höll de gejmistiska och samberättarmässiga perspektiven på annan plats, eftersom det är teoretiska funderingar som helt enkelt inte tilltalar vanliga rollspelare.

jag använde ingen av de etablerade rollspelsteorierna
Actually, you did. Du höll en stenhårt spelinriktat vision. Så tänker inte vanliga tradspelare. Och det är ju just det vi ser i dessa trådar. Som när du menade att en av fördelarna du såg med D&D4E var att alla rollpersoner kunde vara delaktiga och känna sig användbara i alla situationer; såväl strid som skill challenges. Det gjorde att du och flurtis helt pratade förbi varandra, eftersom han inte var öppen för sådana skumma teorier. I verkligheten är inte alla personer förmögna att vara delaktiga i alla situationer. När du tog upp att skills var bredare och att man kunde få XP för skill challenges så pratade ni samma språk och diskussionen var praktisk, men när du börjar prata om att det finns en helt annan spelparadigm än att eftersträva trovärdighet så talade ni förbi varandra.

Man behöver således inte använda Big Model-termer för att prata förbi tradspelare med teorisnack.

Ett obehagligt forum vill jag inte vara på om jag inte tydligt kan definiera exakt vad som gör det obehagligt och hur man skall ändra på det. Det kan ju också vara jag som förändrats och inte forumet.
Synd, men jag respekterar dina känslor. Om du fortfarande läser det här så skulle jag vilja höra dina kommentarer på en fråga (som jag förresten ställer till alla andra, också):

När Arvidos först funderade på en ny forumskategori (åtminstone när jag först hörde talas om det) så pratade han om en "narrativismavdelning"; alltså en särskild teoriavdelning.

Narrativism är en väldigt hårdspecialiserad form av teori, och narrativister är de som använder den mest sofistikerade/obegripliga begreppsapparaten. Dessutom har det ju hänt att det kommit nya forumiter hit som redan från början varit införstådda i detta, eftersom de läst trådar på The Forge innan.

Om vi skulle starta en sådan avdelning istället så skulle forumiter som du förmodligen känna att gränsdragningarna blev lättare, för även om du (och andra) kan prata om en spelmässig agenda ibland så händer det ju nästan aldrig att någon pratar om narrativism utan att de själva är medvetna om det.

Och kanske är det just narrativismen som du tycker är allra mest obegriplig? Jag vet inte, jag bara gissar.

I den här tråden har många sagt att gränsdragningen är otydlig till ett "teori"-forum, och det verkar ju vår diskussion ha tydliggjort. Men gränsen till Narrativism är definitivt mycket tydligare. En sådan avdelning skulle alltså kanske kunna vara rimligare?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vad ÄR teori?

Jag tror ett problem med den här tråden är att folk inte riktigt är överrens om vad de egentligen pratar OM. Ta en titt på följande inlägg, och berätta om du tycker de skulle höra hemma på det presumtiva "teoriforumet":

Inlägg #1:
Jag håller på med ett spel där spelare när som helst kan aktivera sina Nackdelar för att försätta sig i knipa. Typ; en rollperson med nackdelen "chauvinist" kan förolämpa drottningen och dra på sig kungens vrede. När man gör detta så får man en ödespoäng, som man kan använda för att aktivera några av ens Fördelar, för att ta sig ut ur en knepig situation. Typ; en rollperson som är en "Manipulativ Fresterska" kan smickra stadsvakterna så att de släpper in rollpersonerna i staden trots att de saknar passersedlar. Tyvärr har jag märkt att det urartar på så vis att en och samma spelare styr berättelsen väldigt mycket, eftersom han både får berätta om hur han försätter gänget i knipa och hur han tar sig ut ur kniporna. Hur skall jag lösa detta?

Vad exemplet illustrerar: Här har vi ett samberättarinlägg. Hela frågeställningen är således sprungen UR ganska avancerad spelteori, men den hålls ändå på en jordnära nivå: Trådstartaren frågar ju efter praktiska tips på hur han skall lösa ett konkret problem. Är det Teori eller inte?

Inlägg #2:
Sedan jag börjat spela internetpoker så har jag blivit fascinerad över bluffnings- och satsningsmekanismer, och känner att det är precis den sortens känslor som jag skulle vilja att rollpersonerna kände i det magiduellssystem som jag pular på. Jag vill att en trollkarl skall kunna tänka "oh snap! Den där djävla häxmästaren rev just upp en dimensionsreva och lät en sexarmad helvetesdemon med svavelosande käftar komma utrusandes mot mig! Skall jag lägga ner min ritual och använda antimagi, eller kan det vara så att han bara försöker lura mig med en illusion?" Problemet är att jag vill hantera trollkarlar med olika kraftnivå, men jag vet inte om jag skall låta "duktig på magi" representeras av att man har mycket marker eller att man får bättre kort på hand (för att prata pokerspråk). Jag har också problem med att komma på sätt att låta olika magiskolor fungera på olika sätt. Finns det några rent spelmekaniska sätt att lösa dess dilemman?

Vad exemplet illustrerar: Det är en rent spelmekanisk diskussion som handlar om gamistiska tekniker. Men inläggsförfattaren använder ändå bara termer från vanliga bräd- och kortspel. Räcker det med "riskhantering", "resurshantering" och "sax, sten och påse-mekanismer" för att en sådan här diskussion skall kvalificera som en Teoridiskussion? Om inte, var går i sådana fall gränsen? Hur är det om jag talar om Aggro- resp. Control-strategier (från Magic) eller Push-your-luck resp. Worker Placement (från brädspelsdiskussioner)?

Inlägg #3:
Jonte, du skrev: "En rolig sak jag har märkt är att jag ofta pratar som min rollperson även när jag bara berättar vad han GÖR - alltså inte vad han SÄGER. När jag gestaltar en noirdeckare kan jag exempelvis säga (med en inbillad cigarettfimp i mungipan) 'jag ger honom ett snett leende, men besvarar hans fråga endast genom att visa min kallhamrade kompis i axelhöstret - som har sex olika svar på hans hånfulla kommentar - samtliga lika dråpliga.'"
Det här kallade NisseNytt en gång i tiden för att rollpersonen Besatte spelaren. Det är en djävligt häftig effekt, och jag håller med om att det medför att illusionen runt bordet blir starkare. Rollpersonens personlighet är liksom närvarande hela tiden, även när man bara beskriver vad ens rollperson gör.


Vad exemplet illustrerar: Rollspelsteori är inte något nytt som Ron Edwards uppfunnit, och det har inte bara med rollspelsriangeln att göra. Tvärtom är det något som är lika gammalt som hobbyn. Räcker det med att man nämner en sådan här teoretisk term för att inlägget ska höra hemma på ett särskilt forum? Vad det pratas om här är ju ändå bara gestaltningsteknik. Finns det någon gräns mellan NisseNytts Besätta och Forgeiternas flaggor och bomber, och vad är den i sådana fall? Flaggor och bomber är ju spelledartekniker som man alltid kan använda i alla spel, och många använder dem utan att vara medvetna om termerna. Betyder det att inlägg om Besättningar eller Flaggor ska höra hemma på ett särskilt forum? Vad händer om (som i exemplet ovan) trådstartaren har skapat ett inlägg OM någon av dessa termer, fastän det är först i ett senare inlägg som någon säger "ja, det där är ballt! och vi har ett särskilt ord för det, dessutom, om du skulle vara intresserad av att få veta mer:"

---

Svara gärna JA/NEJ om vardera dessa exempel, eller tänk på dem åtminstone. Den här diskussionen säger nämligen ingenting förrän vi komplicerar frågan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Även med en långsiktig förändrad användarbas?
Du tycker att det vimlar av Catayah-människor här, efter det att vi öppnat forumsrollspelsavdelningen?

Jag säger bara att forumsindelningen historiskt sett inte har haft någon påverkan på diskussionerna på forumet. Inte vad jag kan se, iaf.

Om redaktionen inte tog ställning till hur forumet skall profilieras, vilka premisser skall då finnas för forumets utvecklande?
Att det utvecklas via användarna? Skräckforumet visar detta tydligt, i min mening: Jag var en av de som skrev mest och flest inlägg på det forumet, och sedan slutade jag med det. Det hade inget med forumet att göra, utan det var bara så att jag ändrades. Om en forumsredaktör fick för sig att nyöppna skräckforumet så skulle det inte få mig att börja skriva en massa nya skräckinlägg. Det är helt enkelt inte så att strukturen på forumet bestämmer vad folk är intresserade av att diskutera.

Jag anser att ett seperat teori forum skulle göra forumet mer tilltalande för individer som inte är "teoretiskt lagda", och därmed bidra till en bredare användarbas.
Användarbasen tror jag inte kommer ändras, eftersom det aldrig har hänt efter några tidigare forumsändringar. Jag tror dock att det skulle kunna göra en del diskussioner smidigare om forumiter såsom du kunde slippa bemötas av inlägg som var skrivna utifrån inställningen att D&D är ett "spel", eftersom det alltid blir så jiddrigt när ni tradspelare kolliderar med gejmister.

Så jag har lite mer anspråkslösa förhoppningar än du, men jag tror ändå att det kan vara en bra idé.

Vi får klura tillsammans på hur vi skall uppnå det på bästa sätt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jag har nu tänkt över saken och kontaterat att ett separat teoriforum är en dålig idé. Det finns en anledning till att Edwards stängde teoriforumet på The Forge, liksom. Teori bör, om den skall vara användbar, vara kopplad till faktiskt spel och grundad i riktiga rollspel och riktiga upplevelser. Ett separat teoriforum sänder signalen att teori är något annat än rollspel och så bör det inte vara. Teori bör vara något intimt knutet till rollspelandet och till olika spel. Utgångspunkten bör, anser jag, vara att allt snack om rollspelande är teori och all teori är snack om rollspelande.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Rising said:
(Det var klokt att stänga av skräckforumet - men det var naivt att tro att det skulle ha någon inverkan på skräckdiskussionerna)
En liten kommentar bara: det var inte huvudsyftet med stängningen. Naturligtvis skulle det ha varit trevligt om det hade lett till ökad aktivitet, men bara möjligheten till att så skulle kunna ske var tillräcklig anledning. Det vill säga, vi var nog inte så värst naiva. :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dimfrost said:
Rising said:
(Det var klokt att stänga av skräckforumet - men det var naivt att tro att det skulle ha någon inverkan på skräckdiskussionerna)
En liten kommentar bara: det var inte huvudsyftet med stängningen.
Oj, här måste jag be om ursäkt: Vad jag avsåg att skriva var att det "vore" naivt att tro att det skulle ha haft någon inverkan. Jag kommer ihåg diskussionerna som föranledde stängningen av skräckforumet och precis som du skriver så hade ni inte några sådana naiva förhoppningar. Snarare var det väl så att ni förstod att det inte skulle komma lika många nya skräckinlägg som under forumsavdelningens glansdagar vad ni än gjorde - och att det därför var klokast att stänga ned denna avdelning.

Så jag skrev helt fel på det där jobbiga sättet - när man låter som att man ljuger när man kommer in efteråt och säger "men det var inte så jag menade! Ärligt! Det var faktiskt inte det!"

Men det var faktiskt inte det jag menade. Faktiskt inte.

...

Äh, ni ser ju själva; det går inte.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rising said:
Dimfrost said:
Rising said:
(Det var klokt att stänga av skräckforumet - men det var naivt att tro att det skulle ha någon inverkan på skräckdiskussionerna)
En liten kommentar bara: det var inte huvudsyftet med stängningen.
Oj, här måste jag be om ursäkt: Vad jag avsåg att skriva var att det "vore" naivt att tro att det skulle ha haft någon inverkan.
Det var så jag läste det iallafall. *tröstar* :gremsmile:

Tack för ett mycket bra exempel på hur klassificeringen av teoritrådar kunde bli virrigt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Svar

Rising said:
När Arvidos först funderade på en ny forumskategori (åtminstone när jag först hörde talas om det) så pratade han om en "narrativismavdelning"; alltså en särskild teoriavdelning.
What? Det låter ju helpantat. Men okej, eftersom det tydligen var jag som kom på det kan jag väl ge det en chans om du vill berätta om'et. :gremgrin:

Förresten, vad tänker du om att trådpostande förändrades när Krönike/Spelrapportsforumet öppnade?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Svar

What? Det låter ju helpantat.
Var det inte så? I sådana fall har jag drömt det, för jag är helt säker på att jag sett dig föreslå det (i vrållådan, tror jag).

Men okej, om du inte känner dig vid den idén så föreslår väl jag det själv, då. I början tyckte jag iaf att det kunde vara en dålig idé; eftersom det skulle signalera att narrativism inte hörde hemma bland resten av forumet. Och om man skulle ha ett narrativismforum så borde man ju i sanningens namn även ha ett gamismforum och ett simulationismforum, och på det första av dessa forum skulle enbart jag posta trådar, och i det andra skulle ingen posta något överhuvudtaget. Så i det ljuset tyckte jag att det framstod som ett oerhört dåligt förslag.

Men med tiden har jag kommit att ändra inställning något. Det är ju ändå så att varken gamism eller simulationism har några forum någonstans, medan det ändå finns dedikerade narrativismforum och -bloggar. Narrativism är helt enkelt en mer enhetlig spelstil än vad de andra hörnen i GNS-triangeln är.

Tanken på ett narrativismforum känns alltså lite mer som en svensk Story Games-avdelning, och det tror jag kunde vara något. Det är mycket mer talande och specifikt än ett generellt "teori"-forum, så jag tror att man kan värdera det precis som vilken annan forumskategori som helst: Alltså - "skrivs det tillräckligt med sådana inlägg för att motivera en egen kategori?"

Man kan svara Ja eller Nej på den frågan - men oavsett vad man tycker så är det en klar och tydlig fråga; den har inte samma gränsdragningsproblem som frågan om huruvida vi skall ha ett teoriforum är förknippat med.

Så jag tror lite på den idén, faktiskt.

Förresten, vad tänker du om att trådpostande förändrades när Krönike/Spelrapportsforumet öppnade?
Det var intressant, och påminde en del om den förändring vi såg när OT-forumet öppnade. Det medförde inte att några nya typer av forumiter kom till forumet, men det medförde att de som redan hängde här hade en lämplig plats att skriva en typ av inlägg som inte riktigt kändes bekväma någonstans på forumet tidigare. Det är en helt annan typ av forumsförändring än den som ett teoriforum skulle innebära.
 
Top