Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Gurgeh said:Sedan har jag svårt att ta din liknelse riktigt på allvar, eftersom den i mina ögon förutsätter att spel med auktoritär författarröst ("spel som helhet", "spela såhär") per automatik vara mer "utvecklade" eller "bättre" än spel med mindre auktoritär författarröst. Och det är jag inte beredd att ställa upp på.
Eftersom jag kan min evolutionsteori vet jag att bara för att något har utvecklats ur något annat så är det inte objektivt bättre. Det är bara bättre anpassat till specifika omständigheter -- i det här fallet min egen personliga smak. Jag har inte heller velat implicera något annat. Mina ordval speglar min åsikt, men jag har inga som helst illusioner om att min åsikt är en universell sanning.
/tobias
Jag diskuterar inte riktigt smak. Huruvida den ena eller den andra typen av spel är mer stimulerande för mig att spela rör mig egentligen inte i ryggen; det intressanta för mig är en filosofisk hållning kring kulturproduktion, vilket är ett perspektiv som tas upp oerhört lite när speldesign diskuteras.