Nekromanti Vi vandrar vidare

Dilandau

Myrmidon
Om jag någonsin gjorde ett rollspel skulle det vara ett mytiskt luffarrollspel med (arbets)titeln "Vi vandrar vidare". Vägen till Klockrike mixat med Hellblazer (eller kanske bara Mad Hettie) och kanske en smula illasinnad Steampunk.

Alla karaktärer har sex egenskaper. 3 positiva och 3 destruktiva. De heter:
Tro - ???
Hopp - ???
Kärlek - Hat

De är liksom motsatser, fast inte riktigt. Kontraster, mera. Har inte kommit på namn på alla än. Förmodligen kommer man ha något värde i dem som på något sett spelar roll när man rullar tärningar.

Eller inte. Kanske fungerar Tro/Hopp/Kärlek som typ hitpoints. Eller som en resurspool. Man har t.ex. 7 i Kärlek. Så bränner man två poäng och har bara 5. Så har man blivit en mindre kärleksfull person. Eller så får man mer genom att använda dem. Bränner två, lyckas, får tillbaka 4.

Men i städerna är det jobbigt. Mina drömmars stad-jobbigt. Där lär både tro och hopp ryka i rasande takt. Typ Glamour/Banality i Changeling.

Och har man mycket kärlek är man ett prima mål för de kärleksslukande häxorna i vildmarken, kvarlevor från hedniska tider och förbannade av både gamla och nya gudar.

Om någon av resurspoolerna når noll så är det kört. Då är man en viljelös, känslolös drönare. Får jobba i en fabrik istället för att vandra fritt på landets vägar.

Ja. Så kan det gå.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Nu tänker jag var jävligt ohjälpsam och säga att Ben Lehman som gjort Polaris skriver på ett spel som heter Drifter's Escape (titeln är tagen från Dylan-låten) som man kan läsa lite om här och där. Jag skulle länka om inte hans blogg låg nere sedan ett tag.

Det handlar om att luffa runt, sälja sin själ till djävulen och inte falla offer för "The Man".

Det är en cool idé.

Din alltså.

(Och Lehmans.)

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Namnförslag

Ett par namnförslag kanske jag kan bidra med iallafall.

Alla karaktärer har sex egenskaper. 3 positiva och 3 destruktiva. De heter:

Tro -
Hopp - Leda
Kärlek - Hat

Eller äh ... Tro-kontrasten var svår.

Dilandau

Myrmidon
Jäkla jänkare! De håller alltid på att förstör. Men som tur är kommer jag aldrig få tummen ur å göra något av idén, så det är lika bra att någon annan gör något liknande. =)

Rising

Vila i frid
Jag tror till att börja med att det går utmärkt att göra mer än ett vagabondrollspel.

Tro och Hopp låter dock som att det skulle vara samma sak. I vad du skriver så tycks du hela tiden slå ihop dem. Det framstår faktiskt som att du utgått från att "tro, hopp och kärlek" låter bra, men det är i mina ögon bakvänt att hitta på namnen först och sedan brodera ut vad de skall betyda.

Motsatser till Hopp är Hopplöshet, Apati, Tröstlöshet och Förtvivlan (där den sistnämnda är solklart bäst).

Jag skulle helt enkelt bra prata om "Hopp och Kärlek" - eftersom Tron liksom räknas in i dessa två. Äger man en tilltro till att det kommer lösa sig i framtiden, då är man ju hoppfull.

Däremot anser jag att "hopp" är en extremt vulgär term i jämförelse med det mycket mer poetiska "förtröstan". Pirinen skrev en gång att "Förtröstan är att låta framtiden vara sig själv", och det är som ljuv mannagrynsgröt i mina öron.

Förresten, det viktigaste i ett luffarspel är att det finns hobo-signs.

Dilandau

Myrmidon
Exakt så är det. Jag vill ha med tro hopp och kärlek för att det låter bra. Man kan inte ha en ful uppsättning egenskaper. :gremwink: På rollformuläret och i spelet i allmänhet ska de representeras av ett kors, ett ankare och ett hjärta.

Men för den delen är tro och hopp inte samma sak. Tro handlar om religiös tro. Gud och allt sånt. Har man hög Tro är man Herrens gunstling, men samtidigt ett attraktivt byte för Järnvägsdjävulen och andra ondingar.

Hopp är mer allmän livsglädje, positivitet och "go". Viljan att vandra "bara en krök i vägen till" eller "vi kollar bara vad som finns bakom nästa kulle, sen vilar vi".

Och givetvis skall det finnas luffartecken! Magiska luffartecken till och med, för den som är lagd åt det hållet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mekanurgs 50-öring

Tro - Cynism
Hopp - Likgiltighet ("det spelar ändå ingen roll..")
Kärlek - Hat

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Mekanurgs 50-öring

Vore inte

Hopp–Förtivlan

bättre?

Likgiltighet känns mer som motsatsen till Engagemang (eller nåt).

Rising

Vila i frid
Hopp är mer allmän livsglädje, positivitet och "go". Viljan att vandra "bara en krök i vägen till" eller "vi kollar bara vad som finns bakom nästa kulle, sen vilar vi".
Hur går det ihop med exempelvis Hat?

"Jag hatar hela världen, men jag har en massa livsglädje och positivitet!"

Liksom, det känns faktiskt som om dina tre variablar snarare skulle vara tre olika uttryck för en och samma sak.

Så... mitt råd skulle bli att definiera de tre delarna så här:

Tro - Anatema
Enbart ett värde på ens sanna förhållande till Gud. Det går alltså utmärkt att vara jättereligiös men ändå inte ha ett högt värde på Tro. Man kan ha blivit fördömd fastän man inte vet om det.

Hopp - Förtvivlan
Enbart ett värde på ens allmäna tillförsikt och förtröstan, oavsett i vilket syfte. Alltså inte nödvändigtvis livsglädje och optimism, utan lika gärna "jag tror att vi är säkra från polisen, de kommer aldrig att hitta kroppen!" Man kan alltså mycket väl vara hoppfull fastän man agerar i Hat och inte i Kärlek.

Kärlek - Hat
Ens förhållande till ens medmänniskor, oavsett hur de förhåller sig till en själv. Så man kan vara en kärleksfull person fastän man är drabbad av ett anatema, och man kan känna ett hat som är berättigat från Gud.

---

Då går de inte in i varandra på samma sätt. Anatema, Förtvivlan och Hat har dessutom en någorlunda skön klang.

Leon

Leo carcion
Intressant det här :gremsmile:

Vore inte Tro - Förtappelse bättre? Eller är det för gammalbibliskt?

Dimfrost

Special Circumstances
Det verkar ballt. Men jag undrar om du kan precisera vad Tro ska stå för lite mera? Vad är det som skiljer det från Hopp? Tro på ett högre ideal, vilket som helst?

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Förtappelse är mycket vackert, men då får man två stycken ord med förledet "för-", och det är inte snyggt.

Och jag tycker absolut att Förtvivlan är den solklart bästa kontrasten mot Hopp. "Hopp och förtvivlan" är ju minst lika etablerat som "Tro, hopp och kärlek".

Leon

Leo carcion
Tro - Förtappelse
Hopp - Förtvivlan
Kärlek - Förakt

- så blir alla "för-"ord negativa...