Nekromanti Vice-intervju med två rollspelslegendarer …

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dante said:
Tyvärr tycker min skola av någon anledning att den där sidan ska blockeras av vårt filter. Jag antar att det inte är nån snusksida, men jag lovar att häpna i eftermiddag.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Tyvärr tycker min skola av någon anledning att den där sidan ska blockeras av vårt filter. Jag antar att det inte är nån snusksida, men jag lovar att häpna i eftermiddag.
Well … tidningen heter »Vice« (och är inte känd för att vara särskilt rumsren) och i intervjun nämns »Philip K. Dick«. Bortsett från det är det hyfsat osnuskigt, men jag antar att övernitiska filter inte gör några undantag.

(Vilket f.ö. påminner mig om ett misslyckat försök till bildfilter som gjordes någon gång i slutet av 1990-talet. Tanken var att bilder med en ovanligt stor andel hudfärg skulle blockeras. Som vanligt utgick konstruktörerna från ett kaukasiskt perspektiv, vilket ledde till att helt oskyldiga bilder på grisar blockerades, men porrbilder med icke-kaukasiska människor släpptes igenom.)

Christoffer

It's all pig.
Grym intervju, minns Häxmästaren i röda berget med varma minnen. Svårt var det, som fan.

För den som läser intervjun och precis som jag blir oerhört sugen på att spela om någon av böckerna, har en iPhone/iPod Touch, kan jag varmt rekommendera Worlock of the Firetop Mountain-appen, oerhört trevlig men jag saknar originalillustrationerna (de hade tydligen bara färglagt dem och tjusat till dem lite). Recension hittar man här.

Rising

Vila i frid
Yaaaaay! Superkuligt för en solospelsfanatiker som jag själv.

Så djävla ägigt att det första Ian Livingstone säger är "fuskade du?" när han hör att intervjuaren brukade spela FF-böckerna.

Sköna lirare, helt klart.

Kräkla

Veteran
Haha ja, exakt det tänkte jag säga också, att det är skitkul att det första som dom säger i intervjun är "did you cheat" :gremlaugh:

Jarl

Hero
Verkar som han säger så till alla intervjuare; så lät det i en gammal datortidningsintervju jag läste för länge sen :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Skolor blockar alltså Vice Magazine...that's like... :gremsmirk:

- Ymir, vi pratar om tidningen som gör sömmlösa övergångar från höstmodereportage till kartläggningar av schyssta narkotiska svampar man kan hitta i skogen...

Rising

Vila i frid
vi pratar om tidningen som gör sömmlösa övergångar från höstmodereportage till kartläggningar av schyssta narkotiska svampar man kan hitta i skogen...
Mitt favoritreportage var det där de undersökte om det låg någon sanning i vandringsmyten att sperma kunde vara bra för hyn, vilket somliga tjejer - som låtit sina killar spruta dem i ansiktet - påstår (eller sägs ha påstått, åtminstone, såsom det ofta är med vandringsmyter).

Vice lät en tjej och en kille använda sperma som enda hudvårdsprodukt i ansiktet, dagligen, för att sedan rapportera vad det blev för förändring dag efter dag. (Efter några veckor berättade de att huden blev alldeles torr, hård, sprucken och fnasig; så det var ingen hit)

Inte konstigt alls att Vice är blockad, med andra ord.

En mycket bra tidning, dock; Vice var väldigt viktig när den kom, eftersom det var en av de första tidningarna som skrev om allvarliga saker på ett fånigt sätt, och om fåniga saker på ett allvarligt sätt. Vilket ju på många sätt var nittio- och nollnolltalets essens.

kalcidis

Hero
The Vice är ibland en fantastisk tidning och andra gånger otroligt fjantig. Det jag har svårt för är att de har de senaste åren anställt folk som mer försöker uppfylla någon Vice-anda snarare än att skriva bra. Det blir oerhört genomskinligt när det egentligen handlar om ett par väluppfostrade hipsters som försöker ha en farlig sida för tidningens skull.

Men när Vice gör bra journalistisk är de otroligt angelägna. När de är fjantiga så vill man ibland bara spy på dom. Jag hade samtliga nummer samlade som släppts i Skandinavien fram tills för ungefär ett halvår sedan. Sen slängde jag dem eftersom de tog för mycket plats. Det ångrar jag ibland och inte alls andra gånger.