Nekromanti Vicepresidentkandidatsposten

Storuggla

Champion
Nu börjar det dra ihop sig, både McCain och Obama har sagt att avslöjandet om vem som blir respektive vicepresidentkandidat.

Så vem blir det? Okej, vi kan börja med det trista valet - Obamas:
Joe Biden utpekas som en favorit. Han har varit senator sedan 1973 och kommer från delstaten Delaware (som ger 3 elektorsröster och det just nu står 50-41 till Obamas fördel). Gedigna utrikespolitikserfarenheter och kan väl väga upp för Obamas oerfarenhet utomlands, men är verkligen en snubbe som suttit tjugo bast i senaten någon man dra upp på scenen när man har texten "Change" bakom sig?
Evan Bayh, senator och tidigare guvernör från Indiana (11 elektorsröster just nu 50-44 till McCains fördel). Denna jeppe vet jag inget om, men en som kan hjälpa till med Indiana kan nog inte smaka illa just nu.
Tim Kaine (som för övrigt har ett namn som skulle passa i ett rollspel) är guvernören i Virginia (13 elektorsröster just nu 46-45 till Obamas fördel) - en före detta missionär, advokat och numer en karl som ryter till om global fattigdom. Det låter förvisso bra, men kanske lite för... lite för präktigt? Jag vet inte.

Jag gissar på Biden, dock, för han är gammal och verkar munter.

Nu blir det dock mer spännande, McCains val!

Mitt Romney - framgångsrik företagsledare, pepsodentsmajl och Massachusettsguvernör. Poppis hos affärsrepublikanerna, inte lika poppis hos "value voters". Har fått en stämpel som en som byter åsikt när det passar.
Tim Pawlenty, guvernör från Minnesota (10 röster 47-45 till Obamas fördel). Generellt en snubbe som kanske kan leverera en delstat men... nää...
Tom Ridge, före detta boss för Department of Homeland Security. Erfaren, men sammankopplas med Bushadministrationen och är dessutom pro-choise, vilket retar gallfeber på "value voters" som redan är tveksamma nog till McCain.
Joe Lieberman, mannen som var Al Gores vicepresidentkandidat. Jepp, ni läste rätt, han är på den så kallade "short list" som McCain har. Lieberman är en stark anhängare av McCain, Bush och Irakkriget. Att han är demokrat skulle kanske sno några röster från Obama, finfint eller hur? ... Tills man ser att mannen är pro-choise, demokrat och judisk. Säga vad man vill om de konservative kristna i USA, men det kommer de inte acceptera. Kan McCain hoppas att vinna ett presidentval utan stödet från evangelisterna?

Okej, en dark horse som inte nämns någonstans - Huckabee. Han vann flertalet sydstater, är value voters gullegris och går hem hos den delen av det republikanske partiet som skyr McCain som pesten. Och så polar han med Chuck Norris, hur kan det gå fel?

Jag tror att McCain väljer Tom Ridge, trots att jag tror att det är fel val. Men jag är å andra sida expert på sådant, till skillnad från de som sköter McCains kampanj och har aktuella undersökningar, beräkningar och en strategi och utbildningar i politiskt rävspel. Jag menar, jag har ett tangentbord och en internetuppkoppling, min åsikt är värd mer än deras! :gremwink:

Storuggla, intetsägande

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har inte följt det här särskilt mycket alls, men det har blivit klart att Clinton helt är chanslös som Obamas vice, eller? Det spekulerades ju en hel del i det för någon månad sedan.

Storuggla

Champion
Tja, hon står fortfarande på listan men ingen nämner hennes namn längre. Det kanske är lite svårt att efter att hackat henne i bitar under kampanjen sedan plötsligt anse att hon är helt okej ändå och ge henne vp-platsen? Hur låter det i samklang med det där om förändring i Washington och hur hon var en del av problemet?
Clinton som VP brölas mest av de som jobbade hårdast för att hon skulle vinna förstaplatsen och nu är sura för att de fick stryk (platsen var hennes ju!) och då försöker rädda det hela. Clinton som VP är väl lika osannolikt som Huckabee som VP, antar jag, det är bara fanboysen som föreslår det numera.

Storuggla, det är bättre än LaRouche

Hunk

Hero
Jag hoppas på Chuck Hagel (Obama) respektive Lieberman (McCain), eftersom jag tycker att det vore coolt om båda kandidaterna valde en vice från ett annat parti. Dock är båda de valen otroliga.

Mer rimliga tips är nog Romney (McCain) och Wesley Clark (Obama). De kompletterar huvudkandidaternas brister (ekonomi respektive utrikes/säkerhet). Romneys problem är att McCain verkligen inte verkar gilla honom, men ett sådant faktum hindrade inte Kennedy att välja Johnson eller Kerry att välja Edwards (som för övrigt hade kunnat vara ett alternativ om det inte vore för otrohetsaffären). Evan Bayh hade kunnat vara ett mycket bra val för Obama, men han är pro-life (liksom Hagel), vilket torde riskera att göra "the left wing lunatics" på Daily KOS och andra demokratiska kärngrupper vansinniga. För McCains del kan Tom Ridge förmodligen utmärkt och skulle kunna leverera Pennsylvania (och vinner McCain den staten finns det ingen realistisk chans för Obama att vinna totalt). Kruxet är samma som Bayh, fast det motsatta - basen skulle bli galen.

Oavsett vem som utses blir jag för varje dag mer och mer säker på att McCain kommer att vinna valet. Detta trots att demokraterna kommer att göra ett mycket bra senatsval och förmodligen också öka i representanthuset.

Hunk

Hero
Ett litet tillägg...

Det är definitivt inte osannolikt att åtminstone en av kandidaterna väljer en fullständigt otippad vicekandidat, såsom Gore valde Lieberman eller Bush '41 Dan Quale (säkert felstavat...). Ibland gillar folk att överraska. Å andra sidan visade sig ingen av ovan exempel bidra med någonting för sin huvudkandidat.

Hunk

Hero
Starka rykten ikväll säger Evan Bayh. Just nu väljer jag att tro på dem. Tråkigare val än Hagel, men ändå helt OK (idealet hade förstås varit Linc Chafee, men han hade nog inte bidragit med så mycket...).

Edit
Ett annat internetrykte säger kongressman Chet Edwards (D-TX). Det hade varit en verklig högoddsare! Honom har jag verkligen ingen koll på över huvud taget.

Hunk

Hero
Re: Biden!

Man skall alltså inte tro på vad man läser på nätet efter att ha kommit hem efter en kräftskiva... Jag som trodde att allt som stod på internet var sanning...

Om Biden lyckas hålla sin mundiarré i schack kanske han kan vara ett bra val. Få personer har dock ett så långt voting record i senaten som kan angripas, vilket inte direkt är positivt.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Sin mundiarré? Är han känd för klumpiga offentliga uttalanden eller?

Hunk

Hero

Han kan aldrig sluta babbla och i den enorma ordmängden kan journalister ofta hitta en och annan groda.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Biden! [ANT]

Å andra sidan har han också en talang för one-liners -- det var han som begåvade världen med "a noun, a verb, and 9/11".

Hunk

Hero
Sarah Palin!

Det var en liten överraskning, även om hennes namn cirkulerade en hel del för någon månad sedan. Ung, kvinna, tydligt pro-life och guvernör är egentligen en perfekt match till McCain. Det som gjorde att ryktet svalnade är en nepotismsparkning av en ex-svåger, men det kanske inte är något att oroa sig för.

En positiv bieffekt för republikanerna är också att det förmodligen kommer att öka valdeltagandet bland republikaner i Alaska, vilket också gör chanserna bättre att rädda kvar Ted Stevens och Don Young i kongressen.

Grattis McCain!

Storuggla

Champion
Re: Sarah Palin!

För att citera en ledare på CNN: "Is McCain out of his mind?"

Palin ger honom Alaska. Big deal, de hade fått Alaska ändå. Men nu kommer grejen - är Palin tung nog att stå å egna ben när McCain får en infarkt och tar ner sylten efter ett år som president? Detta är Palins första år som guvernör, ingen utrikeserfarenhet och nu är hon ett hjärtslag från presidentposten? ... Jag tror det där bara highlightar hans ålder och hur skröplig han verkar jämte Barack.

Storuggla Reagancomebacks åsido

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag är rätt road av vad en postare (som, så vitt jag vet, är, eller åtminstone brukade vara, republikan) på RPGnet sa om saken.

Jesus tap-dancing Christ--I'd forgotten about that. If McCain wanted a former beauty queen with no experience and a criminal investigation on her record I don’t know why he didn’t just pick his own wife.

Hunk

Hero

Bobby Magikern said:
Jag är rätt road av vad en postare (som, så vitt jag vet, är, eller åtminstone brukade vara, republikan) på RPGnet sa om saken.

Jesus tap-dancing Christ--I'd forgotten about that. If McCain wanted a former beauty queen with no experience and a criminal investigation on her record I don’t know why he didn’t just pick his own wife.
Du kan ju svara honom att det hade varit okonstitutionellt, eftersom båda torde vara bosatta i Arizona :gremtongue:. Nepotismanklagelsen kan dock skada Palin, eftersom hennes främsta giv har varit hög moral och korruptionsbekämpning. Jag tycker dock att hon är ett rätt coolt val!

Bjorn

Hero

Efter att ha lyssnat igenom hennes kongresstal så får i alla fall jag lite Mrs. Thatcher vibbar. Fast charmigare och mycket mer amerikansk.

Tror hon med sin gunslingerstil och givet amerikanarnas romantiserade syn på "the frontier" kommer gå hem väldigt starkt ute i stugorna.

Jag har visserligen hållit McCain som klar favorit hela tiden men givet de två VP-kandidaterna så känns det som att favoritskapet stärks...

/Bjorn

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Bjorn said:
Efter att ha lyssnat igenom hennes kongresstal så får i alla fall jag lite Mrs. Thatcher vibbar. Fast charmigare och mycket mer amerikansk.
Är inte det där sista en motsägelse? =)

Bjorn

Hero

Altså så som jag ser det använder de båda samma "arketyp" i sin retorik och PR-mässiga framtoning nämligen den stränga skolfröken som inerst inne är godhjärtad och vis. Det är bara det att den arketypen ser rätt så olika ut beroende på vilken sida atlanten man är.

Hon använde också i sitt tal ett "kvinnligt retoriskt tick" som Thatcher var en mästare på som är väldigt svårt för en manlig motståndare att slingra sig ur. Svarar man på samma eller liknande sätt tillbaks så framstår man som en mes och de argument man har förlorar i saklig tyngd och går man i svaromål på samma sätt som man skulle gjort mot en man som gjort samma angrepp så framstår man som en ohyffsad tölp.

/Bjorn

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Bjorn said:
Jag har visserligen hållit McCain som klar favorit hela tiden men givet de två VP-kandidaterna så känns det som att favoritskapet stärks...
/Bjorn
Många amerikaner har annan uppfattning: Palin är helt oprövad i tunga sammanhang och McCain har dokumenterade hälsoproblem. I just detta fall blir hennes brist på erfarenhet en tyngre faktor än för till exempel Dan Quayle (VP åt Bush senior och allmän driftkucku i media).

Risken är faktiskt stor att McCain blir så sjuk att han skulle bli tvungen att kliva av.