Nekromanti Vicissitude och Tzimisce

Mukwa

Swashbuckler
Tja!

Jag har slagit ihop Protean och Vicissitude i mitt VTM-hack, men nu behöver Tzimisce en ny klanunik disciplin. Har ni några tips? Jag funderar på typ Path of Pain eller kanske phobos. Gärna ett brett disciplinkoncept. Eller borde jag bara köra på Koldunic Sorcery? Tzimisce fungerar för övrigt likadant, och deras fleshcrafting finns kvar, bara att den ingår i Protean istället. Om jag använder Koldunic Sorcery så blir inte Old Clan riktigt lika spännande.

slanfan

Hero
Transylvania: En diciplin som gör vampyren medveten om saker i sin närhet, så länge närheten är i transylvanien. vampyren kan skapa missväxt, oväder och göra befolkningen halt och lytt, i transylvanien. Dessutom så talar bergen, skogarna och floderna till vampyren.

Mukwa

Swashbuckler
Jag gillar den, men begränsningen till just Transylvanien kanske man kan byta ut mot den plats vampyren vistats i längst den senaste veckan eller något liknande. Jag måste tänka mer på det här.

Ymir

Liten kantbaron
jag tyckte alltid Tzimisce hade ett skitkonstigt kraftpaket, med sin påtagliga avsaknad av Dominate...så det första jag skulle göra vore att ge dem Dominate, som de alltid borde ha haft. Om man prompt insisterar på en unik disciplin, låt det vara någon twistad version av Dominate, man kan med fördel tex ta inspiration från Setite Sorcery i thamaturgi-modulerna.

Mukwa

Swashbuckler
Förtar inte det Lasombras badass-grej om man ger Tzimisce Dominate också? Problemet med Tzimisce är att de är ascoola som koncept, men är platta och tråkiga antagonister. Vicissitude är nästan alltid helt oanvändbart i spel, sjukt osexig disciplin för rollpersoner (vozhd och andra coola SL-trix är förstås jättefräsigt att ha tillgång till, men för spelare i stadskampanj not so very much). Om du övertygar mig om att de borde ha Dominate så får jag en fin symmetri i spelet, och jag råkar gilla symmetrier i just det här fallet, men en annan förmåga istället för Vicissitude vill jag nog helst ge dem. En disciplin som ingen annan klan kommer få tillgång till.

Mukwa

Swashbuckler
Recca;n103080 said:
Fräsig, men för lik den de redan har (eftersom de fortfarande har Vicissitude genom Protean). Protean är typ
Kroppsformning (Feral Claws, Vicissitude lvl 1 och 2)
Djurhamn (Protean lvl 4, Vicissitude lvl 4)
Abstrakt form (Blodpöl a la Vicissitude lvl 5, eller dimma a la Protean lvl 5, Earth Meld går in här också)

Mukwa

Swashbuckler
also - varför har jag aldrig läst Setite Sorcery ordentligt innan? De är ju både breda, unika och coola!

Ymir

Liten kantbaron
Mukwa;n103092 said:
Förtar inte det Lasombras badass-grej om man ger Tzimisce Dominate också? Problemet med Tzimisce är att de är ascoola som koncept, men är platta och tråkiga antagonister. Vicissitude är nästan alltid helt oanvändbart i spel, sjukt osexig disciplin för rollpersoner (vozhd och andra coola SL-trix är förstås jättefräsigt att ha tillgång till, men för spelare i stadskampanj not so very much). Om du övertygar mig om att de borde ha Dominate så får jag en fin symmetri i spelet, och jag råkar gilla symmetrier i just det här fallet, men en annan förmåga istället för Vicissitude vill jag nog helst ge dem. En disciplin som ingen annan klan kommer få tillgång till.
I vår egen variant av Vampajjer satsade vi på att göra klanerna unika primärt genom att brodera ut deras weaknesses, och jag blev ganska nöjd med Tzimisces:

In order to be at all able to lower his/her Beast score by using Virtue motivations, a Tzimisce must first have used a Destruction motivation, which he/she can do at will. (How frequently this needs to be done is open to debate). A very common Destruction motivation for Tzimisce seem to be "Destroy something beautiful", but others works just as well.
Oavsett, Lasombra har Potence och Obtenebration som är skitkoola, det gör inget om de och Tzimisce delar en disciplin i form av Dominate. Alternativt skulle jag övervägt att baka ihop setiterna och Tzimisce, så att Tzimisce kunde ha Setite Sorcery typ rakt av. Oavsett behöver Tzimisce någon typ av makt/manipulations-disciplin, det är essentiellt för deras koncept, så antingen Presence, Dominate, eller Setite Sorcery. Eller vänta lite...nu har jag det; Obligation-disciplinen i KotE. Här har du den ultimata mallen om du vill göra en unik makt-disciplin för Tzimisce, den är en intressant mix av Auspex, Presence och Dominate som hade passat dem fucking perfekt, femte dutten låter en till och med tvinga på folk vad som direkt motsvarar Vinculum-scores från Guide to the Sabbat; hur kan det öht bli mer Tzimisce än så?

slanfan

Hero
Koldunic Sorcery?

Oklar stavning.

Annars stödjer jag dominate förslaget, som ju var deras disiplin innan vicissitude.

Vicissitudes oanvändbarhet för en rollperson opponerar jag mig mot fullständigt.

God45

#PrayersForBahakan
Ger du dem en manipulations disciplin eller magi ändrar du ganska fundamentalt deras plats i världen. Vilket kanske är vad du vill göra. Men de har flesh crafting istället för en manipulationskraft eftersom det gör att de terroriserar istället för att manipulera, vilket är viktigt för klanen och dess plats i Sabbaten. Ger du istället hela klanen magi ändrar du drastiskt konflikten med Tremere och behöver skriva om varför klan Tremere överlevde kriget mot dem, nosarna och gangrel samtidigt. För det gjorde de bara pågrund av att hela klanen hade magi.

Mitt förslag är att ge Tzimiche protean/vicissitude mash-upen och ge gangrels potence istället för den.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
slanfan;n103103 said:
Vicissitudes oanvändbarhet för en rollperson opponerar jag mig mot fullständigt.
Mmmm... om man flytar om organen i kroppen lite gran så hjärtat hamnar på något annat ställe, så kapslar man in det i benplåtar. Sen kombinerar man detta med den där blodsformen som gör att man kan förvandla sig till en liten pöl, och lägger ett par poäng på skådespeleri:

En jägare sticker pålen ihjärtat på vampyren som stapplar några steg tillbaka, vrider sig i smärta och sedan smälter ihop till en pöl. Jägaren dammar av sig och vänder sig om för att gå, med sitt arbete avslutat. Några minuter senare formar sig vätskan tillbaka till vampyren igen, den här gången med ett helt annat ansikte och kroppsbyggnad.

Så föddes legenden om Kuiknea-klanen.

Sen bara det här med att kuna byta ansikte hur som helst. Shit! Jag hade startat en enmansbrottsvåg.

Hade man haft dominate dessutom hade jag omgående skaffat mig en mindre arme av hård kroppsmoddade krigarslavar och satt upp mig som en av de stora brottslingarna i staden. Sen hade det varit dags att pensionera den rollpersonen och skaffa en ny som inte har lika överdjäkliga förmågor =D

cogitare

Swashbuckler
Jag tycker inte att Gangrel skall tas ifrån Protean. Det skulle helt urvattna deras koncept emm.

Nä, jag skulle sikta in mig på förmågor som skrämmrer och chockar. I VtM faller ju detta till del under delar av Presence (typ kraft nummer 2 och 5). Om du har har VtR skulle jag kika på en Nightmare som inspiration för vad jag tycker vore passande för Tzimisce så antingen sno den rakt av (vilket skulle duplicera VtM:s Presence 2 och Chimerstry 5 iirc, vilket du kanske kan leva med eller inte) eller ha den som inspiration.

Att ha en kraft bunden till Transylvanien är (som någon var inne på) alldeles för begränsande och skulle därmed sällan till aldrig (så länge inte spelet utspelas där) köpas av en vettig spelare. Potence skulle kunna passa men då tassar de in lite för mycket på Lasombras planhalva emm, detsamma med Dominate. Fortitude skulle kunna funka men då blir de väldigt väldigt lika Gangrel.

Ett allmänt tips för VtM är att ta uppdelningen av Presence som VtR har gjort i Majesty och Nightmare (båda discipliner). Ge Majesty (disciplinen) till de klaner som är mer sociala till sin natur (Setite, Toreador etc.) och ge Nightmare till de mer hårdföra klanerna som ändå har Presence (VtM disciplinen) såsom Brujah. Det ger dig lite mer pusselbitar att spela med.

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster;n103119 said:
Mmmm... om man flytar om organen i kroppen lite gran så hjärtat hamnar på något annat ställe, så kapslar man in det i benplåtar. Sen kombinerar man detta med den där blodsformen som gör att man kan förvandla sig till en liten pöl, och lägger ett par poäng på skådespeleri:

En jägare sticker pålen ihjärtat på vampyren som stapplar några steg tillbaka, vrider sig i smärta och sedan smälter ihop till en pöl. Jägaren dammar av sig och vänder sig om för att gå, med sitt arbete avslutat. Några minuter senare formar sig vätskan tillbaka till vampyren igen, den här gången med ett helt annat ansikte och kroppsbyggnad.

Så föddes legenden om Kuiknea-klanen.

Sen bara det här med att kuna byta ansikte hur som helst. Shit! Jag hade startat en enmansbrottsvåg.

Hade man haft dominate dessutom hade jag omgående skaffat mig en mindre arme av hård kroppsmoddade krigarslavar och satt upp mig som en av de stora brottslingarna i staden. Sen hade det varit dags att pensionera den rollpersonen och skaffa en ny som inte har lika överdjäkliga förmågor =D
Det här är alla saker som man ska göra med disciplinen och inte överdjäkligt alls, det här är bara bra och kreativt spelande :)

Vampire är ett av de där spelen där man ska utnyttja disciplinerna för det är en grej folk gör in character i världen. Precis som man pratar om dominate 2 i världen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n103124 said:
Det här är alla saker som man ska göra med disciplinen och inte överdjäkligt alls
Jo... de är överdjäkliga. Och de är saker man borde göra =) Allt i vampire (typ) är ju överdjäkligt om man bara hittar rätt saker att göra med dem =)

Mukwa

Swashbuckler
Vicissitude är såklart användbar, men min erfarenhet av den i spel är att äventyren tenderar att vara väldigt sociala, och eftersom det är en disciplin som kräver att karaktären spenderar mycket tid för sig själv så har den i princip inte använts. lvl 4 och lvl 5 är annorlunda, men 1-3 har mest använts för estetiska effekter och inte löst några konflikter. Hursom. Det är en cool disciplin, och jag kommer inte ta bort möjligheten att använda den, snarare tvärtom faktiskt. Fler kommer ha tillgång till den här sortens förmåga, om än inte på samma sätt. Eventuellt.

Det jag eftersträvar i mitt ombygge är att varje klan ska ha en unik disciplin som bara de har tillgång till, samt att disciplinerna inte får vara för nära varandra. De ska kännas unika.

slanfan

Hero
Mukwa;n103223 said:
Det jag eftersträvar i mitt ombygge är att varje klan ska ha en unik disciplin som bara de har tillgång till, samt att disciplinerna inte får vara för nära varandra. De ska kännas unika.
så därför tog du bort en av de unikaste disciplinerna? :p

Måste fråga, vad sitter Ventrue, Brujha och Toreador på för discipliner nuförtiden?

Mukwa

Swashbuckler
Jag har en plan, men ja... jag får inte ihop den riktigt. Just nu känns den bara konstlad och onödigt intrasslad. Kanske startar en ny tråd om det. Det är väldigt mycket mer att berätta än att snacka om Vicissitude :)