Nekromanti Vicoshira

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Fråga:

1. Använder Learám vicoshira? De tycker ju att rustning är för okunniga barbarer och vicoshiran är ju ett skydd (kind of).

2. Jag har ställt denna frågan innan för väldigt länge sedan men fick inget svar: Hur kan vicoshiran skydda (passivt) mer av kroppen än en välvd sköld? Den senare är ju större på alla sätt och vis. Jag syftar inte på BRYT här.

3. Om handen är fri på en vicoshira, hur är det då möjligt att förhindra att skölden vrider sig vid en träff?

4. Vad tänkte ni på egentligen när ni gav klartecken för en så orealistisk och konstigt bra sköld.

Radin

Krille

Super Moderator
"1. Använder Learám vicoshira? De tycker ju att rustning är för okunniga barbarer och vicoshiran är ju ett skydd (kind of)."

Nej. Vicoshiran är en kulturrelaterad pryl som återfinns his thism och sanari.

"2. Jag har ställt denna frågan innan för väldigt länge sedan men fick inget svar: Hur kan vicoshiran skydda (passivt) mer av kroppen än en välvd sköld? Den senare är ju större på alla sätt och vis. Jag syftar inte på BRYT här."

En bild av en vicoshira i rätt skala lades över en träffmall. De kroppsdelar som bedömdes vara skyddade av vicoshiran bedömdes som skyddade.

"3. Om handen är fri på en vicoshira, hur är det då möjligt att förhindra att skölden vrider sig vid en träff?"

Den spänns fast. Viss teknik krävs för att få fiendens hugg att missa rent.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Nauseam

Veteran
Vicoshirateknik

"3. Om handen är fri på en vicoshira, hur är det då möjligt att förhindra att skölden vrider sig vid en träff?"

Den spänns fast. Viss teknik krävs för att få fiendens hugg att missa rent.

Vi diskuterade lite över denna teknik, hur går det till? Finns det i våran värld sköldar som liknar Vicoshiran och bärs på samma sätt? Om man inte spänner fast skölden med bultar genom armen skulle den väll spinna om man slåg den i över- eller nederkant? Och om man parerar med armen vinkelrätt mot svärdshugget så får man ont... jätteont.
En möjlighet som jag såg det var att hugg i överkanten balanseras av att sköldens tyngdpyngt ligger långt nere och slag i nederkanten dempades genom att man stödde skölden med benet...

~nauseam~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>

Re: Vicoshirateknik

I rune finns det en sköld som man kan ha ett tvåhandsvärd med. Är vicoshiran en liknande sköld? Isåfall är den ju bäst!

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Re: Vicoshirateknik

Det är inte det jag menar. Kan man ha 2h fattning i ett vapen och vicoshira samtidigt?

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Carolus

Veteran
Re: Vicoshira och tvåhands...

Tänk er nu att man kombinerar den allomslutande och intet förhindrande Vicoshiran med karat Radins lilla stridskonst Dunkdunk några rader ner på forumet. Två stavar, två sköldar, absurt bra offensivt och alla anfall liksom suuugs in i Vicoshirans kraftfält. Then we're talking ass-kickin' manõ/images/icons/smile.gif
Förresten så är min egen högst privata teori om Vicoshirans överjävlighet att den egentligen är ett svart hål som någon lyckats stänga in i en ram och sätta en baksida och ett handtag på. Därför sugs alla anfall som riktas mot något inom en meter från skölden automatiskt in i den. Hur detsvarta hålet kom dit? Enkelt: en teori om alvernas ursprung är ju att de kommer från stjärnorna, eller hur? Nå, när de damp ner på Mundana (typ som misslorna, fast elegantare) råkade de helt enkelt få med sig ett svart hål. Detta har de sedan instängt i ett magiskt fängelse och sedan tar de bitar av det för att stänga in det i alvglaset som egentligen är genomskinligt, men som färgas mörkare av det svarta inuti. Denna fullt vetenskapliga/images/icons/smile.gif teori förklarar såväl varför rustningar är sällsynta, som varför de inte kan smidas om (kan inte riskera att släppa ut hålet) och även varför de är så lätta då svarta hål ju tros bestå av antimateria. Dessutom behöver man ju inte parera med skölden i en viss vinkel då anfallets kraft ju sugs in i skölden. Tadaaa!! Jag har delvis förklarat mysteriet med Vicoshiran och alvglaset, damn I'm good/images/icons/cool.gif

Trött, vem, jag?

Melius frangi quam flecti

Nauseam

Veteran
Re: Vicoshira och tvåhands...

Förresten så är min egen högst privata teori om Vicoshirans överjävlighet att den egentligen är ett svart hål som någon lyckats stänga in i en ram och sätta en baksida och ett handtag på.

Ah, men du glämmer en grejj, den har inget hantag. Den bara hänger där, tror att alverna utväklat ett nytt knopsystem som gör att man binda fast den i underarmen så pass hårt att den inte förvandlas till en takfläkt när man med fyll kraft dänger in i des underkant med ett kraggsvärd utan att för dess skull ge den stackars alven kallbrand i handen... /images/icons/wink.gif

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>

Bjorn

Hero
Mangafaktorn

Glöm inte bort mangafaktorn som mygelalverna kan dra nytta av... Den som säger att ju högre kvot (Ögonare/munarea) desto mer "mygelplus".
:)

Men "kobold-krille" är ju manga och HongKong fanatiker...
:)

/Bjorn

Carolus

Veteran
*skrattar*

Se där, där har vi ju den kompletterande delen av förklaringen. Case closed, problem solved/images/icons/smile.gif

Men "kobold-krille" är ju manga och HongKong fanatiker...

Det avslöjandet ställer ju en hel del saker i ett nytt ljus.../images/icons/wink.gif

Melius frangi quam flecti