"Har inte hängt med så länge så jag förstår inte så mycket av "det tekniska" snacket om tabeller och jämförelser med tusen andra rollspel som jag aldrig hört talas om.
Men om någon kan förklara lite kort och enkelt om vad det hela går ut på, så är jag mer än tacksam!"
Okej då jag kan väl övertalas till det
Victoriana är ett spel som har lätt modifierade fuzion-regler som bas, vilket gör dem till enkla och snabba. Simpelt.
Vad är det för spel då? Jo, det fanns en värld av magi, drakar och underverk. Men det var medeltiden och det här är den civiliserade eran, året är 1867 och på Londons gator ser an inte längr eän sin hägerhand på gund av dimman.
Det är i stort sett våran värld (perioden 1850-1890 komprimerad till år 1867) fast med fantasyraser, Drottning Viktoria tror jag är en alv, Cromwell var dvärg, Shaka Zulu är orch och så vidare. Demonolger och nekromantiker jagas av det lilla magisällskapet som finns, England är det mäktigaste landet i världen och alla bär hatt.
Hela spelet centreras runt klasskampen mellan borgerskapet, överklassen och underklassen, det är viktigare vilken klass man tillhör än vilken ras man tillhör till exempel.
Man kan i teorin spela vilken klass som helst men underklassen förses med mer info och matnyttig information än de andra tillsammans och dessutom är det roligare (i mitt tycke i alla fall) att spela en slempropp med trasiga kläder än en parfymerad alv i salongerna.
Tja, det är lite klurigt för mig att berätta precis vad det går ut på, det finns ingen Stor Ondska a la Vicotnink/Sauron/Voldemort, men det finns orättvisor att rätta till, munnar att mätta och pubar att besöka! Det är bara att fråga på, jag svarar glatt!
Storuggla, vikke