Nekromanti Vidriga mänskliga antagonister

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag har funderat lite på det här med hur man skapar en vidrig mänsklig antagonist, dvs en antagonist som man bara vill ska åka ditt på något, och jag har ett litet recept.

1. Individen i fråga bör ha en maktställning som gör att de inte kan bli berörda, i varje fall inte så lätt.

2. Individen i fråga bör ha någon form av oskyldig att ta ut sin aggresion på, en fru/make, ett barn eller helt enkelt en skyddsling (detta kan då sträcka sig till ett samhälle).

3. Slutligen bör individen också ha ett fel, varvid en lista ges nedan. Det skall vara en karaktärsbrist och denna brist bör göra karaktären arg på ett sätt som denna tar ut på sin skyddsling.

Exempelbrister:
Småaktighet
Diktatorisk
Svartsjuk
Sadistisk
Egocentrerad
Viljesvag
Arrogans
Hybris
Narcisistisk
Girighet
Lusta
Fördomsfull

Hur låter det?

Recca

Femme Fatale
Jag gillar mallen. Behöver en sån själv för att göra intressanta antagonister som liksom är vidriga utan att de blir omänskliga ondskans hantlangare.

Celledor

Hero
Det låter bra, kollar man t.ex. i många filmer så har skrukarna nästan alltid någon typ av "fel". Antignen är den kopplad till deras personlighet (utöver att vara den onda då) eller så är det något fysiskt. Bond skurkar brukar väl vara bra exempel på detta.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
När jag bygger skurkar brukar jag utgå från Sherlock Holmes, och jag tycker den här mallen stämmer väl in på den kategorin av missdådare.

Cybot

Mest spelbar
Bör inte Fördomsfull finnas i det spektrat?

Fördomar mot kvinnor (eller män), andra klasser och yrken/härstamming (Ex: min skyddsling är ett adoptivbarn vars föräldrar/förälder var en brottsling, så därför måste han/hon ha stryk för att slå ut tjuvblodet).

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cybot said:
Bör inte Fördomsfull finnas i det spektrat?

Fördomar mot kvinnor (eller män), andra klasser och yrken/härstamming (Ex: min skyddsling är ett adoptivbarn vars föräldrar/förälder var en brottsling, så därför måste han/hon ha stryk för att slå ut tjuvblodet).
Sant, fixat och editerat.