Nekromanti Viggo Mortenssen, helt fel

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Observera att det här inlägget troligtvis bara intresserar folk som är riktigt nördigt insnöade på Tolkien och att ni andra kommer att sucka högljutt, ta er för pannan och utbrista; "att han bara orkar!".

Nåja, jag tänkte bara höra med er vad ni tycker om Viggo Mortenssen som spelar Aragorn i ringentrilogin. Alla verkar vara så upp över öronen imponerade över hur bra han gestaltar Aragorn. Jag vet inte om jag är så imponerad egentligen. Eller, det är inte hans prestation som jag inte trivs med utan snarare hans person över lag. Jag tycker helt enkelt inte att han passar som Aragorn.

Troligtvis är det mig som det beror på eftersom mitt problem är att han inte passar den bild av Aragorn som jag fick i skallen när jag läste böckerna. Jag tycker att Aragorn skall se äldre ut, vara mer sliten och ha lite mer pondus. Samtidigt får han gärna vara lite "skurkaktig", det finns ju anledningar till att han inte direkt är omtyckt i Bri. Folk rynkar ju på näsan åt den skitige utbyggdsjägaren.

Missförstå mig inte. Jag tycker att Mortenssen gör en grym skådespelarprestation utav en hård krigare, men det är något som saknas.

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att Bakshis tecknade version av SoR presenterar en Aragorn som stämmer betydligt bättre överrens med hur jag ser på karln i fråga. Skådespelaren som gör rösten till Vidstige i den filmen gör för övrigt en lysande insats.

Vad tycker ni?

/Vulf

Pom

Swashbuckler
Nåja, jag tänkte bara höra med er vad ni tycker om Viggo Mortenssen som spelar Aragorn i ringentrilogin. Alla verkar vara så upp över öronen imponerade över hur bra han gestaltar Aragorn. Jag vet inte om jag är så imponerad egentligen. Eller, det är inte hans prestation som jag inte trivs med utan snarare hans person över lag. Jag tycker helt enkelt inte att han passar som Aragorn.
När jag före filmerna såg stillbilder på Viggo blev jag närmast ilsken. Han passade ju inte för 5 gp! Bättre än omöjligheten Stuart Townsend, men ändå.
Jag köper honom i filmerna dock, främst för att den Aragorn jag tänkte mig när jag läste böckerna första gången egentligen inte stämde så bra med hur Tolkien beskrev honom. Genom åren har man sett så många aragornvarianter att bara det funkar i kontexten köper jag det.

Min personliga favorit till Aragorn vore Cíaran Hinds (barsk forskare i Cold Lazarus, Brian de Bois Guilbert i en sentida Ivanhoe-serie).

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att Bakshis tecknade version av SoR presenterar en Aragorn som stämmer betydligt bättre överrens med hur jag ser på karln i fråga. Skådespelaren som gör rösten till Vidstige i den filmen gör för övrigt en lysande insats.
Instämmer! Den filmen är slarvig som helhet men innehåller en rad riktigt bra moment, och Aragorn med John Hurts röst hör definitivt dit!

Storuggla

Champion
Ingen biff med Viggo, men med...

Alltså, Viggo har jag inget emot. Men snubben som spelade Boromir! Vafan, jag har ju alltid tänkt mig att Boromir var en stor karl, både längd och breddmässigt. En badbollsliknande typ. Och å kommer P Jackson och sabbar det. :gremsmirk:

Storuggla, lider

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ingen biff med Viggo, men med...

Vafan? Badbollsboromir? Nog för att det allittererar, men var fick du det ifrån?

/Dimfrost, skulle iofs gärna sett en lite lömskare Vidstige

Troberg

Sinister eater
Jag tycker att Aragorn skall se äldre ut, vara mer sliten och ha lite mer pondus.
Jag skulle kunna tänka mig Liam Neeson, han har precis den rätta svårmodigt motvilliga hjältegrejan.

Troberg

Sinister eater

Men snubben som spelade Boromir! Vafan, jag har ju alltid tänkt mig att Boromir var en stor karl, både längd och breddmässigt.
Japp. När jag hörde att John Rhys-Davies var med så trodde jag att han skulle spela Boromir. Men nej, någon fick hjärnsläpp och satte honom som pajaspygme.

Storuggla

Champion

"Vafan? Badbollsboromir? Nog för att det allittererar, men var fick du det ifrån?"

Erwin Rommel sa det till mig i en dröm. Nä, seriöst, första gången när jag läste Sagan om Ringen och när Boromir först nämndes så tänkte jag att han måste vara en riktigt satt typ. Jag vet inte, det är väl bara en fix idé jag har. Kanske något med att han är en son till en adelsman och då... liksom.

Storuggla, han absorberar mer pilar då också!

chrull

Stockholm Kartell
Alltså ärligt nu Vitulven.

Jag kom faktiskt precis hem från bio efter att ha sätt konungens sagas återkomst. eller vad den nu heter. Och återigen är jag övertygad om att Viggo är bäst i sin roll i hela serien. Kanske Hugo slår honom som Elrond... (okej. en till jag kommer på som är jävligt bra i sin roll är väl Lawrence Makoare. Men hur svårt kan det vara att spela Andmars Häxkung?)

Men liksom, kolla på de andra töntarna.
Och nu är jag positivt överraskad av sista filmen. Men jag är det för att slapp se så mycket av de sämsta skådisarna (Orlando *uuuuh*) och fick en hyfsat pampig film. Helt klart bättre än de tidigare.

Jag kanske är lite orättvis. Det kan ju faktiskt vara så att det inte är skådisarna det är fel på. Det kan ju vara så att Peter Jackson inte klarar av att regissera dem...

Men åter lite till ämnet:
Samtidigt får han gärna vara lite "skurkaktig", det finns ju anledningar till att han inte direkt är omtyckt i Bri. Folk rynkar ju på näsan åt den skitige utbyggdsjägaren.

Men kan inte det mest bero på att han är en bitter gammal man som dessutom inte är som vettigt folk. Han har ju inget hem karlen! han springer ju runt i hela världen och lever på bär. Går det verkligen? Han stjäl nog saker!!

Det är ju därför de kallar honom för Vidstige/Strider och inte för Tjuven/Mördaren/Skurken.
Han är ju helt enkelt inte som folk...

men nej. han är nog bäst trots allt.

chrull

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag föredrar Viggo framför Bakshis (vilket låter som en orch, när man kommer att tänka på det) version. Där ser han ju mest ut som en gammal indian. :gremsmirk:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ja, faktiskt [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Johan K

Gammal & dryg
Naee...

Ser ju inte nått störrre problem med att ha Viggo Mortensen som spelar aragoprn... Kanske att de kunde göra honom LITE mer mystisk & sådant innan de andra fick reda på att han var av kunglig..

Jodå... Jag håller faktiskt med... Han känns lite för... "liten" på något sätt...
Och den tecknades röst är betydligt bättre också....
Fast jag håller också med de nedstående om att Boromir också känns lite..."töntig" på nåt sätt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Viggo Mortenssen, inte helt fel

Troligtvis är det mig som det beror på eftersom mitt problem är att han inte passar den bild av Aragorn som jag fick i skallen när jag läste böckerna. Jag tycker att Aragorn skall se äldre ut, vara mer sliten och ha lite mer pondus.
Jag har märkt att jag inte längre kan minnas hur jag föreställer mig de olika personerna i boken; jag ser bara filmskådespelarna framför mig. Det betyder antingen att filmskådespelarna ser ut ungefär som i boken eller att jag har dålig fantasi.

Jag kan hålla med om att det inte skulle ha skadat om Aragorn varit lite äldre och slitnare, men jag tycker att Viggo är tillräckligt gammal och sliten för att funka. Aragorn ska ju inte direkt se så gammal ut som han är (87 va?) utan ungefär medelålders.

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Eftersom jag är av den åsikten att böckerna och filmerna är så olika varandra att det nästan uteslutande är slöseri med tid att vara arg eller besviken på hur karaktärerna tolkas i filmen, så kan jag inte säga annat än att jag inte håller med. Mycket har ändrats i övergången från bok till film så varför har inte Aragorns stil ändrats en gnutta?

Jag tycker Viggo Mortenssen och Peter Jackson har gjort ett bra jobb med att få fram en trovärdig, Aragorn-liknande figur och jag gillar verkligen Aragorn i filmerna. Jag är ju lite svag för uppenbara hjältar som inte tror på sig själv dessutom. :gremsmile:

Viggo kom inte i närheten av att vara den Aragorn som jag hade i mitt huvud. De första gångerna jag såg FotR var jag riktigt besviken.
Dock så går sånt över, vad jag hade hos mig finns ju kvar, istället kan jag ta till mig den här bilden också, och då blev det bättre.

Men.

Jag tycker fortfarande att Viggo inte alls utstrålar kunglighet, inte ens när han får på sig en krona. Så jag får instämma i att han känns som en de minst lyckade prestationerna.

Boromir tyckte jag o andra sidan var grym!
Hans död blev lite si och så, men annars kändes han helt rätt.

magoo

Hero
Vafalls!

Viggo är utmärkt som Aragorn utseendemässigt men har en alldeles för vek och mjäkig röst. Han blev tyvärr för välkammad som kung för att vara det minsta sexig, det var bättre när han var smutsig och nerblodad...

Om jag hade fått bestämma hade Aragorn spelats av Sam Neill. Fast då hade DVDn varit utnött vid det här laget.

Den sämsta karaktären tycker jag att Arwen - Liv Tyler är, jag tycker (förlåt mig) att hon har för stort käkparti för att vara en finlemmad alv.

Cate Blanchett är bäst! Hon ser dock härligt diabolisk ut som Galadriel och jag är fortfarande lite rädd för henne och inte alls säker på om hon är snäll eller inte.

Pom

Swashbuckler
Sam?

Viggo är utmärkt som Aragorn utseendemässigt men har en alldeles för vek och mjäkig röst. Han blev tyvärr för välkammad som kung för att vara det minsta sexig, det var bättre när han var smutsig och nerblodad...

Om jag hade fått bestämma hade Aragorn spelats av Sam Neill.
Det kändes lite ovant att se en fantasyfilm där Sam Neill inte var med, det kan jag hålla med om, men om det är en dånande röst du vill ha är väl knappast gamle Sam det rätta valet?

Netfeed

Swashbuckler

det jag tänkte mig när jag läste igenom var att han skulle vara lån, kraftig(inte fet, väl byggd) och jävligt hårig :gremsmile:
stämde inte så bra med filmen...

Netfeed

Swashbuckler
Re: Sam?

håller med. Sam Neill skulle inte passa som aragorn
han ser inte sådan ut
tycker dock att viggo passar bättre som den aragorn han är i filmen än i det blonda ful jaget han är i "om sagan om konugens återkomst" som gått på fyran 59 gågner

Troberg

Sinister eater
Re: Sam?

tycker dock att viggo passar bättre som den aragorn han är i filmen än i det blonda ful jaget han är i "om sagan om konugens återkomst" som gått på fyran 59 gågner
Face it, Viggos bästa roll hittills är i Vanishing Point (gillar förresten Challengern). I LotR så klarar han det med godkänt, men inte mer.