Nekromanti Viket tillägg ska man köpa?

Jotta

Veteran
Hej jag vill köpa ett tillägg till DoD6, och undrar vilket jag ska köpa? Vilket är bäst, häftigast eller coolast? Jag har en liten veckopeng, så jag kan bara köpa ett... Jag har redan Grundreglerna...

Skulle vi kunna ha en omröstning på det här kanske? Det verkar som ett bra sätt att få folk att uttrycka va de tycker. I pollen borde nog inte grundboken vara med, man måste ju ha den...

Vilken DoD6produkt är BÄST?

-Jotta

hraufnir

Swordsman
Tja... det beror på? har du vanliga grundboken (den med lvls) eller den reviderade... har du vanliga grundboken är det nog Expert du ska köpa... har du den reviderade är nog Jorges Bestiarium ett hett tips

Foggmock

Myrmidon
ej jag vill köpa ett tillägg till DoD6, och undrar vilket jag ska köpa?

Problemet med att fråga på forumet är att det finns så många viljor. Du kommer nog inte få ett enda svar som du är nöjd med..

Jag har en liten veckopeng, så jag kan bara köpa ett...

Och du passade inte på att önska dig sånt i julklapp? Eller du kanske fick grundboken.. nåja, vilket öde. Själv har man råd men inte direkt lust att köpa den reviderade utgåvan som är det enda förutom spelmapparna jag inte har.

Skulle vi kunna ha en omröstning på det här kanske?

Betvivlas, men om du frågar Seter eller Dante snällt så ställer de säkert upp.

Vilken DoD6produkt är BÄST?

Vildhjarta säger jag utan att tveka. Den ger mest valuta för pengarna och HELA boken kommer din spelgrupp till gagn, inte bara delarna du plockar ut och bestämmer dig för att använda från till exempel Osthem eller Jorges.

Och förresten så har sådana här diskussioner hållts innan, så jag föreslår att du provar på Sökfunktionen också då de flesta här vädrat sina åsikter om DoD6-modulerna på ett eller annat sätt redan.

Johan K

Gammal & dryg
eepppp...

Jaaa, du...
Måste nog rekomendera Jorges Bestarum, det är en helt underbar mosnterbok med en hel del trevliga monster.
Senså är ju expertboken inte akllt för dum att äga....

Eller va´fasen, jag måste nog rekomendera alla böcker.... :gremsmirk: Är lite av en DoD6-fantast & gillar mer eller minder allt som getts ut...

Zire

Swashbuckler
Vildhjarta, Jorges Bestiarium, Osthem och Snösaga. I den ordningen.

Jag använder inte DoDs regelsystem (du kan ju snegla till vänster och gissa vad jag använder [om man nu har samma inställning på forumet som jag har] :gremsmile:), så därför kan jag inte sätta in dem i rangordningen.

Kommentarer:
Vildhjärta är ett mycket bra äventyr, och den speglar mycket bra den stämning som finns i övriga moduler. "Förklarar" på sätt och vis hur DoD6 skiljer sig från andra rollspel.
Jorges Bestiarium är en nästan outsinlig källa av inspiration. Jag köpte den (trots att det var en monsterbok [förolämpad ko looken]) för att se hur en, s.k. bra monsterbok tydligen skulle se ut, och fann att den var riktigt bra (har ej Zonernas Zoologi bör tilläggas).
Osthem är som ovan, fast inte lika fantastiskt bra som Jorges Bestiarium. Detta gör den inte dålig, tvärtom.
Snösaga är en riktigt megafet kampanj. Äventyren jag kör brukar bli mycket större än vad de egentligen ska vara. Därav vågar jag inte starta Snösaga än.

- Zire

Helmgast
Intressant [OT]

Vilka svårigheter har du stött på? Funkar magissystemet? Finns det rasmoddar?

// avatarex, vill testa Trudvang med regelsystemet verkar inte kul alls

King Kromm

Hero
Osthem

Utan tvekan bör man nog lägga pengarna på osthem, möjligen Jorges Bestarium, båda om möjligt, men om du frågar mig så är Osthem fruktansvärt bra, dessutom gillar jag också expert tillägget, men detta är något som e ganska indeviduellt, men å andra sidan. Trivs du med reglerna nu så e de skit-sak-samma.

Saurus

Veteran
Är du erfaren SL så skulle jag säga att Vildhjarta är ett bra alternativ, helt otroligt bra äventyr tycker jag. Svårt, härlig stämning och mycket teamplay och action.

G

Guest

Guest
Jorges eller osthem!

Jag tycker att du ska välja mellan jorges eller osthem... Båda är bra och intressanta... Båda ger äventyrsinspiration... Det är pest eller kolera fast tvärt om :gremcrazy:

Zire

Swashbuckler
Trudvang i Västmark [oj det är ju OT]

Till att börja med så måste jag säga att det fungerade mycket bra. Jag tyckte det var mycket lättare att få fram sagokänslan, än vad det är med DoD6s egna regler.

Vilka svårigheter har du stött på?
Ett av de större problemen är att konvertera SLPs. Eftersom systemen är så fundamentalt olika så går det inte att sätta upp några regler för hur konverteringen kan gå till.
Det man får göra är att läsa igenom all information om karaktären och skaffa sig en bild av denne. Sedan börjar man fundera ut vilka egenskaper och skickligheter denne har. Men i många fall kan man göra detta under spelets gång, så gjorde jag åtminstone och det fungerade bra.
En intressant not är dock att upptäcka hur vissa SLPs har nästan inga karaktärsdrag, utan bara är en lista siffror som egentligen inte säger så mycket. Västmarks regelsystem tillåter ju lite mer.. färggranna figurer.

Ett annat problem är striderna. Striderna i sig själva är inte ett problem. Men äventyr skrivna för DoD6 tenderar att använda strider på ett annat sätt än vad jag vill göra med Västmarks regler.
Jag har löst det genom att låta strid också innebära muntliga bataljer. I och med det så kan alla intelligenta varelser snacka nordvrok (öst i världen åtminstone). :gremsmile:

Funkar magisystemet?
Detta är det överlägset största bekymret. Och jag må erkänna att jag löst det genom att undvika det. Jag kommer att se närmare på det, men då jag har prioriterat att "översätta" andra delar av reglerna först, så har jag ännu inte hunnit.
Angående SLPs magi har jag mest bara satt deras förmåga i trolldom på en viss nivå, och sedan uppskattat en svårighetsnivå. Men jag är inte helt nöjd med att göra så. Det borde gå att göra bättre. Jag är, sanning att säga, inte helt nöjd med magisystemet i DoD6.
Är det någon som har idéer om hur det kan konverteras?

Finns det rasmoddar
Eftersom Västmarks regler för rollpersonsskapande är så pass fria så har jag inte sett det som något problem. Spelarna beskriver på vanligt sätt hur deras karaktärer ser ut, och väljer egenskaper. Ofta så väljer de raser efter det, och får eventuellt ytterligare egenskaper (natt- och mörkerseende).

Däremot fungerar det inte så bra att göra lågnivå karaktärer (Normal) upptäckte vi. Rollpersonerna måste nästan hålla en viss klass på sin stridande förmåga, och andra färdigheter. Åtminstone om man vill återvinna DoD6 äventyr.

- Zire, kan rekommendera fler att testa denna ypperliga kombination

Krille

Super Moderator
Re: Trudvang i Västmark [oj det är ju OT]

"kan rekommendera fler att testa denna ypperliga kombination"

Om du kan sammanfatta lite mer formellt hur man gör så vore det jättebra! Jag ska leta lite när jag kommer hem, och se vad jag kan bidra med. Jag har trots allt funderat på det jag med.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Tja, först och främst kan vi ju säga att ingen av produkterna är BÄST, enligt mig.
Det vi kan hjälpa dig att avgöra är vilken av produkterna som är bäst för just dina behov.

Frågeställningen är helt enkelt vad dina behov är. Om du vill ha en förbannat snygg, inspirerande, mysig och användbar monsterbok så är Jorges ett förbannat bra köp. Det är absolut bland de bästa monsterböcker jag har läst, för den ger inte bara en massa råa monster. Den ger enorma mängder uppslag till platser, äventyr, rollfigurer (och slp) - och inspirerar även till andra bestar än de som finns beskrivna. Man får en mysig känsla för spelet, och det ger verkligen djup åt hela spelvärlden.

Osthem, å andra sidan, ger en massa information som går att använda till att göra sitt Osthem mer enhetligt, trovärdigt och fylligt sådant.
Nå, Osthem är också väldigt inspirerande, välgjort och berikande, men det är inte mysigt på samma sätt. Jag tror att det beror på att Osthem beskriver Osthem ganska mycket utifrån, medan Jorges ger bilderna innifrån bestiariens vinkel, mitt innifrån världen och livet där. I Jorges får man därmed känsla för allting på ett annat sätt, medan Osthem kanske snarare är informativt.

Japp.
Ställ dig två frågor och gör valet utifrån dem:
1) Vill du ha monster- eller världsbeskrivning?
2) Vill du ha känsla eller information?

(Och om det intresserar dig - om jag skulle valt nu i efterhand, då hade jag lätt valt att skaffa Jorges först.)

-

Ser för övrigt att du smällt upp som en ganska ny stjärna på forumet. Det kommer nya användare hela tiden, men jag la märke till dig för att du var och svarade på Rollspelsmakarforumet om mitt "Järnvekling". Hmm. Också är du ju lillebror till Mask, och har hans reklambild, som jag hostar, i din signatur.

Nå, du verkar vara en god ny bekantskap. Välkommen!

Zap

Zire

Swashbuckler

Mer formellt.. hmm.. jag är inte riktigt hundra på vad du vill ha. Men här kommer ett försök.

Det enda jag använder mig av från DoD6 är världen. Så alla regelkommentarer som nämns i äventyr måste göras om. Men eftersom jag sällan använder dem rakt av ändå, så gjorde det inte så mycket.

Att göra om SLPs har jag redan nämnt. Jag vet inte om jag kan tillägga så mycket där.
Ofta kan jag klara mig utan förgjorda SLPs i just Västmark. Hamnar de i strid så vet man ändå på ett ungefär vad de borde ha för egenskaper.
Skickligheterna är lättare att konvertera mellan systemen, de brukar vara självförklarande.

Att göra rollpersoner gick lättare än väntat. I princip så använde vi oss helt av Västmarks regler för skapande av karaktär. (Men hade alltså tillfällig restriktion mot att använda magi, och förbud mot att vara älva).
Bakrundsstory och allt sådant baserades dock naturligtvis på Trudvang. Folkslag, ras och sådant valdes därifrån. Effekten av det visade sig i egenskaperna och det blev aldrig några problem.

Ekonomiska systemet hämtade vi från Västmark, eftersom vi gillade det mest. Att anpassa priser som angavs i äventyr var inga som helst problem. Jag brukar vilja sitta och småjustera under spelets gång ändå.

Vapen måste hämtas ur Västmark, eftersom de används i dess stridssystem. RP hämtar vapen direkt där ur, så det var ingenting att fundera på.
Problemet är isåfall SLPs vapen som är angivna. Eftersom vapnen ofta går igen i olika nivåer i DoDs vapentabell (handyxa, stridsyxa, tvåhandsyxa... ), så var det lättare att se på SLPn istället för det förangivna vapnet, och bestämma vad denne skulle ha. Egentligen ett trivial problem.

Det jag väntar mig kommer att kunna bli ett större problem som jag har tänkt att undvika till dess vi (ev.) ska köra Snösaga, är strider mot stora monster.
Så som dessa strider är tänkt att skötas i DoD6s regler, gillar jag inte. Det är tamejtusan omöjligt att spöa en drake genom att gå fram och slå på honom. Man måste göra nått mer... annorlunda. Det är ungefär så jag har tänk mig att göra med striderna mot dyl. också. Kanske inte just drakar, men mindre fortfarande "monstersvåra" bestar.

Som jag nämnde så har jag infört att det går att prata med alla varelser (eller är det så? ref: Vildhjarta). Annars så blir det lite väl mycket strid, om man följer vissa äventyr.
Skadesystemet har jag inte rört. Kör med Västmarks eftersom stridssystemet där används.

Vet inte riktigt mer vad jag kan säga. Världen är Västmarkifierad på de områden där jag inte vet hur det fungerar i Trudvang. Men jag har säkert blundat för saker i Trudvang som jag inte har velat ha med, kan bara inte komma på någonting på rak arm. Stämningen har i princip varit det enda målet. Och den tycker jag kryddades av Västmarks inblandning.

En sista punkt är då magin.

Ska jag vara ärlig så tycker jag att magin i DoD6 förstör stämningen lite grann. I denna mystiska, trollska värld, med djupa mossiga skogar, höga berg och dimmiga dalar går det omkring magiker och kan magier som impregnera, stenvägg och dela vattensamling.
Ok. Nu när jag satt här och letade formler med dålig stämning så inser jag att de flesta kanske inte är så otroligt dåliga. Men de är inte av den typ jag vill ha dem.
En magiker med sina formler: kan det bli mer enformigt?
Jag funderar i ett desperat slag på att prova Geminis magisystem. Det är så otroligt enkelt att improvisera i det. Dock vet jag att min spelargrupp ställde sig tveksam till det systemet, så de kanske protesterar.
(Jag har för den delen infört specialregeln: förbud mot att skapa lika eller allt för liknande effekt två gånger.)

Å andra sidan. Det som behöver konverteras är SLPs magi. Spelarna får aldrig DoDs magi till att börja med. Så de kan t.ex. köra med Västmarks magi. Problemet där är att det kan vara lite för kraftlöst.
Problemet att konvertera magin är att det inte riktigt går att översätta till Västmarks system. Möjligtvis till älvamagi, men den är för mäktig.
Man skulle kunna göra så att Omtöckning fungerar som magipoäng (PSY poängen). Trots allt så styr ju jag SLPna, och jag ser ju till så att det inte blir så tjatigt med samma formler om och om igen, och därav försöker bibehålla mystiken (spelarna vet inte vilka formler SLPs har).

Jag har en känsla av att det tål att tänkas på ett tag.

Förresten, en äventyr som jag starkt kan rekommendera till att testa blandningen Västmark/Trudvang är Vinterskogen Hemlighet av Seter. Det är bland de bästa rollspelsupplevelser hittils. Det är inte så mycket action, men man sitter med ett sådant där gemytligt småleende på läpparna och bara myser när det är klart.

- Zire, hur långt blev inte det här?

Dimfrost

Special Circumstances
Magi i Trudvang [ännu mer OT]

Jag har kommit ram till att jag faktiskt gillar systemet i DoD6R riktigt mycket, och skulle kunna tänka mig att spela med det. Tidigare tycker jag det fanns så mycket saker jag ogillade att jag nog också skulle valt Västmark eller liknande om jag hade velat spela DoD6. Men ett problem kvarstår ()eller egentligne två, eftersom jag fortfarande inte trivs med stridssystemet, men det tar vi en annan gång): magin är så otroligt fel. Ändå är grunden bra, med uppdelningen i Rimvitner och Havitner och en allmänt stämningsskapande terminologi. På något sätt tycker jag att det borde kännas att det är skillnad mellan de yttre och de inre energierna. Kanske de skulle kunna dra energierna från olika källor (så att bara den inre energin drar SPI-poäng, till exempel)?

Men främst borde formelsystemet ändras. Jag skulle gärna se ett mer flexibelt system, som i Ars Magica (eller som du säger, Gemini), men jag vet att det finns många som vill ha ett formelbaserat magisystem. Det viktigaste i sådana fall vore väl att gå igenom alla besvärjelser, ta bort de flesta och trudvangsanpassa resten. Bönerna är i mitt tycke mycket starkare kopplade till Trudvang än magin, så det är ju något att sikta på. Sedan borde det finnas rum för brutala besvärjelser födda ur Trudvangs starka mylla, under granarna och i dimman vid tjärnarna.

Jag har inga konkreta förslag, men frågan tål att tänkas på.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign

"hur långt blev inte det här?"
Inte alls, med tanke på hur intressant det var att läsa.. Jag tycker det är rätt smart att använda Västmarks riddarromantik och blanda det med Trudvang och kanske få en nordisk värld med ett romantiskt skimmer av mystik över sig.. Helt rätt att byta system om du inte gillade DoD6:s.. Det är ju det som är tanken med rollspel.. Att man kan fiffla med, sno och anpassa rollspelet så att det passar en själv.. Jag vet att Eksem exempelvis använder Stormbringers (eller liknande) system istället för DoD:s... Jag hade nog gjort samma sak som dig, om jag spellett DoD6.. Fast då hade jag nog fått skriva om egenskapssystemet lite för jag gillar inte hur det hanteras på vissa punkter..

"En sista punkt är då magin."
Nu beror det ju lite på vad du vill ha för sorts magi.. Jag skulle lätt kunna tänka mig Gandalfmagiker i Trudvang.. Du kanske vill ha mer jordnära? Jag håller med om att de besvärjelser du sade inte kanske passar görbra in i världen, men just magisystemet är väl det i 6:an som fått bäst kritik..? Men varför försöka ta något av de magisystemen eller göra ett mellanting, om du inte gillar något av dem? Ta inspiration från andra system istället, när du ändå mixar, så att du inte låser dig vid något.. Jag har suttit och tänkt lite på vilka system (jag har väl spelat drygt 20 rollspel och läst ytterligare 50-60 stycken) som skulle gagna dig bäst och det enda jag kommer på, som du inte får göra om allt för mycket i, är kalcidis magisystem till Usagi Yojimbo som finns att hittas här..

Jag har visserligen varit ogillandes till systemet, men just nu så känns det bäst.. Särskilt som det följer samma princip (egenskap + färdighet + tärningar).. Du får väl antagligen sänka på svårighetsgradskostnaden för effekterna, men annars så kan systemet nog lämpa sig relativt väl.. Nackdelen (och anledningen varför jag ogillar systemet) är att det kan vara svårt för nybörjare i rollspelet att veta vad som är "rätt" magi och vad som är "fel".. För att kanske förhindra detta kan ha du skrivit ut en mall för vad som är rätt ur regelboken och ge till spelaren som inspiration..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som för närvarande faktiskt är sugen på något nytt system att lära sig

Krille

Super Moderator

"Mer formellt.. hmm.. jag är inte riktigt hundra på vad du vill ha."

Vad jag är ute efter är väl mest ett formellt sätt att göra om en DoD-rollperson eller spelledarperson till Västmark. Här är ett förslag på hur man går åt andra hållet, från Västmark till DoD.

Fast jag tackar för dina kommentarer. Det kan mycket väl hända att jag lägger upp en konverteringssida, så att man kan använda sitt favvorollspels värld med Västmarks regler.

Xèrion

Veteran
som sagt...beroende på vilken bok du har finns det olika alternativ. jorges är till gang för alla i din spel grupp som kan tänka sig leda ett äventyr. om du enbart har grundboken är antalet (monster) ganska begränsat.

den reviderade upplagen har jag inte hunnit ta mig en närmare titt på än. pga att jag just nu föredrar att spela EON II...expert kanske skulle passa...???