Något som kan vara bra att bygga på är att de flesta vikingasagor handlar mer om familjer än om individer. Låt rollpersonerna vara medlemmar av samma familjer, så får du en naturlig sammanhållning i gruppen (dessutom löser det problemet med hur man får ihop gruppen, eftersom vikingatidens Skandinavien led allvarlig på äventyrare såväl som värdshus). När man har familjen klar har man sedan en mängd möjligheter klara för sig. Kanske vill familjefadern ha med sig rollpersonerna på ett plundringståg, eller så är det fejd med grannfamiljen, vilket måste lösas med stål eller på tinget. Kanske har en familjemedlem försvunnit i främmande land, eller så kommer han tillbaka med rykten om förunderliga skatter. Även religionskonflikter kan vara intressanta att spela.
Kom också ihåg vad som skiljer vikingatiden från Fantasyvärld modell 1A. Familjeband är viktiga -- om du beter dig illa dyker det inte upp några "stadsvakter" för att sätta dig i fängelset, däremot kommer upprörda släktingar till de drabbade att vilja hämnas eller ta saken till tinget. När man reser finns det inga värdshus att inkvarteras på, utan man får sova i gårdar. Generositet är otroligt viktigt -- en hövdings rikedom definieras inte så mycket av vad han har som av vad han ger bort, för på det viset befästs lojaliteten hos hans följeslagare. Att läsa en vikingasaga, eller åtminstone se Korpen Flyger en extra gång, rekommenderas.