Bassejr
Hero
Har någon några tips på bra fornnordiska settings som går att rollspela i, från rollspel eller annan literatur eller fiktion? Tack på förhand.
Jag har spelat Sagas två gånger, och mitt intryck är gott. Det emulerar isländsk kultur och isländska sagor väldigt väl och är ett säreget spel. Det negativa jag har att säga är att stridsreglerna inte är speciellt bra. Tvärtom suger de rätt rejält, i alla fall som jag upplevt dem.Simon said:Sagas of the Icelanders tycker jag fångar hela stämningen, miljön och människorna från åtminstone de isländska sagorna på ett väldigt fint sätt.
Jag har dock inte spelat det, men läst det under utvecklingen. Det är tekniskt sett ett Apocalypse World-hack, men det är ganska djupt, det vill säga det utgör ett komplett spel i sig.
Aj då, va synd! Oh well, hoppas jag upplever det annorlunda när jag prövar det själv!GnomviD said:Jag har spelat Sagas två gånger, och mitt intryck är gott. Det emulerar isländsk kultur och isländska sagor väldigt väl och är ett säreget spel. Det negativa jag har att säga är att stridsreglerna inte är speciellt bra. Tvärtom suger de rätt rejält, i alla fall som jag upplevt dem.
I sammanhanget är det ett litet klagomål: nästan allat annat sparkar röv, så det är klart värt att spela. Dock kanske inte om det är fajtandet man är ute efter.Simon said:Aj då, va synd! Oh well, hoppas jag upplever det annorlunda när jag prövar det själv!GnomviD said:Jag har spelat Sagas två gånger, och mitt intryck är gott. Det emulerar isländsk kultur och isländska sagor väldigt väl och är ett säreget spel. Det negativa jag har att säga är att stridsreglerna inte är speciellt bra. Tvärtom suger de rätt rejält, i alla fall som jag upplevt dem.
De är rätt bra, jag har inte någon länk dock...Storuggla said:"Jag snubblade just över en liten pärla: "1066: The Battle for Middle Earth". Det är en miniserie i två delar på ca 75 minuter styck om händelserna år 1066 då England råkade ut för två invasioner, en av vikingar och en av normander."
... Länk? Länk? LÄNK?
Vikings and Valkyries. Olivier Legrand har skrivit reglerna och jag har skrivit världen (vikingafantasy). Finns här!Bassejr said:Har någon några tips på bra fornnordiska settings som går att rollspela i, från rollspel eller annan literatur eller fiktion? Tack på förhand.
LÄNK!!!Storuggla said:"Jag snubblade just över en liten pärla: "1066: The Battle for Middle Earth". Det är en miniserie i två delar på ca 75 minuter styck om händelserna år 1066 då England råkade ut för två invasioner, en av vikingar och en av normander."
... Länk? Länk? LÄNK?