Mogger
Hipsteranka
Det här kommer från Krilles krönika från hans spelande av Coriolis, och Örnie bad mig utveckla "viktigt".
[ QUOTE ]
...en berättelse i ett rollspel kan vara lika viktig som de främsta verken inom litteratur och film
[/ QUOTE ]
[ QUOTE ]
Utveckla gärna! Kanske helst ordet "viktigt" i det här sammanhanget.
Fast det är kanske bäst att det görs i en annan tråd.
[/ QUOTE ]
Ja, det här kommer alltså att bli pretto, men det är också till stor det därför jag spelar rollspel, så stå ut eller sluta läsa nu.
Egentligen tycker jag att "viktig" i sammanhangen film och litteratur (fast mest film) är aningen urholkat. Men i betydelsen att den för mediet framåt eller utforskar ämnen som berör, eller något liknande äger den så klart en viss giltighet.
I den kontexten använde jag ordet. Idag är mina spelupplevelser viktiga för att de säger något. Aldrig tidigare har mitt spelande sagt något. Jag har flugit rymdskepp, hittat glömda städer, räddat världar från undergång och gud vet allt. Men inget har egentligen berört på något djupare plan. Visst, jag har spelat äventyr och kampanjer där det till och från har varit väldigt intressant, men jag kan ärligt säga att idag är de upplevelserna inte så klara längre.
Däremot har jag det senaste året spelat högvis med berättelser som har betytt något. De har behandlat ämnen på riktigt och jag har blivit berörd som aldrig tidigare. Till stor del bottnar detta givietvis i det enkla faktum att jag idag är delaktig i berättelserna på ett helt annat sätt. Jag är, enkelt uttryckt, motiverad.
Det är viktigt för mig helt enkelt. Svårare än så är det inte.
[ QUOTE ]
...en berättelse i ett rollspel kan vara lika viktig som de främsta verken inom litteratur och film
[/ QUOTE ]
[ QUOTE ]
Utveckla gärna! Kanske helst ordet "viktigt" i det här sammanhanget.
Fast det är kanske bäst att det görs i en annan tråd.
[/ QUOTE ]
Ja, det här kommer alltså att bli pretto, men det är också till stor det därför jag spelar rollspel, så stå ut eller sluta läsa nu.
![Smile :gremsmile: :gremsmile:](/wrnu/smilies/gremsmile.png)
Egentligen tycker jag att "viktig" i sammanhangen film och litteratur (fast mest film) är aningen urholkat. Men i betydelsen att den för mediet framåt eller utforskar ämnen som berör, eller något liknande äger den så klart en viss giltighet.
I den kontexten använde jag ordet. Idag är mina spelupplevelser viktiga för att de säger något. Aldrig tidigare har mitt spelande sagt något. Jag har flugit rymdskepp, hittat glömda städer, räddat världar från undergång och gud vet allt. Men inget har egentligen berört på något djupare plan. Visst, jag har spelat äventyr och kampanjer där det till och från har varit väldigt intressant, men jag kan ärligt säga att idag är de upplevelserna inte så klara längre.
Däremot har jag det senaste året spelat högvis med berättelser som har betytt något. De har behandlat ämnen på riktigt och jag har blivit berörd som aldrig tidigare. Till stor del bottnar detta givietvis i det enkla faktum att jag idag är delaktig i berättelserna på ett helt annat sätt. Jag är, enkelt uttryckt, motiverad.
Det är viktigt för mig helt enkelt. Svårare än så är det inte.