Nekromanti "Viktiga" berättelser

Mogger

Hipsteranka
Det här kommer från Krilles krönika från hans spelande av Coriolis, och Örnie bad mig utveckla "viktigt".

[ QUOTE ]
...en berättelse i ett rollspel kan vara lika viktig som de främsta verken inom litteratur och film

[/ QUOTE ]

[ QUOTE ]
Utveckla gärna! Kanske helst ordet "viktigt" i det här sammanhanget.
Fast det är kanske bäst att det görs i en annan tråd.

[/ QUOTE ]

Ja, det här kommer alltså att bli pretto, men det är också till stor det därför jag spelar rollspel, så stå ut eller sluta läsa nu. :gremsmile:

Egentligen tycker jag att "viktig" i sammanhangen film och litteratur (fast mest film) är aningen urholkat. Men i betydelsen att den för mediet framåt eller utforskar ämnen som berör, eller något liknande äger den så klart en viss giltighet.

I den kontexten använde jag ordet. Idag är mina spelupplevelser viktiga för att de säger något. Aldrig tidigare har mitt spelande sagt något. Jag har flugit rymdskepp, hittat glömda städer, räddat världar från undergång och gud vet allt. Men inget har egentligen berört på något djupare plan. Visst, jag har spelat äventyr och kampanjer där det till och från har varit väldigt intressant, men jag kan ärligt säga att idag är de upplevelserna inte så klara längre.

Däremot har jag det senaste året spelat högvis med berättelser som har betytt något. De har behandlat ämnen på riktigt och jag har blivit berörd som aldrig tidigare. Till stor del bottnar detta givietvis i det enkla faktum att jag idag är delaktig i berättelserna på ett helt annat sätt. Jag är, enkelt uttryckt, motiverad.

Det är viktigt för mig helt enkelt. Svårare än så är det inte.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag får väl faktiskt säga att utifrån kontexten rollspel-som-medium-för-berättelser så är ditt användande av "viktigt" högst berättigat.

Däremot tycker jag nog att det finns andra sätt att rollspela på sätt som "betyder något" än att begagna sig av berättelseperspektivet. Men det har vi gaggat om ganska länge nu, och vet vart varandra står.

//Krank, som för något år sedan upptäckte ungefär samma starka motivation, men i ett helt annat perspektiv

Genesis

Ni dés ni maître
//Krank, som för något år sedan upptäckte ungefär samma starka motivation, men i ett helt annat perspektiv
Jag tror att ni talar om ungefär samma sak, som du säger. Ni har båda inlevelse i något (du i rollpersonen och Traffaut i berättelsen), och något intressant händer med detta något. På grund av inlevelsen händer då något intressant med er själva. Eller?

//Genesis har upplevt det från bägge hållen, men tycker att det är roligare från berättelseinlevelsen (vilken inte menas som någon objektiv kvalitetsbedömning).

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
//Genesis har upplevt det från bägge hållen, men tycker att det är roligare från berättelseinlevelsen (vilken inte menas som någon objektiv kvalitetsbedömning).

[/ QUOTE ]

Ja, precis så. Sedan är ju gränserna väldigt flytande med. Jag vet inte var gränsen går. Jag är exempelvis inte intresserad av, att som vissa rollspel gör, bara vara publik eller spela en del av spelvärlden. En stor del av min inlevelse kanaliserar så klart via karaktären men om det inte finns i en kontext som känns meningsfull så tappar jag ganska fort intresse i den.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
På grund av inlevelsen händer då något intressant med er själva. Eller?
Jag kan bara tala för mig själv, men ja.