Nekromanti Vilda förmågor [DoD4, edit]

Rickard

Urverk speldesign
Tänkte utöka och gör dessutom om reglerna för vilda magier som finns i "Magikerns Handbok" och behöver lite hjälp. Jag har fastnat på en förmåga..

Men för att ta det från en någorlunda början.. Allting baseras på vad som står på sidorna 52-53 i "Magikerns..." vad gäller reglerna för hur bra man kan kontrollera den vilda förmåga (kallar det förmåga och inte magi för att alla ska kunna ha dem). När jag satt och brainstormade/forskade fram nya förslag så kom jag på att man kan dela in vad man kan göra med förmågorna i tre delar efter hur bra man kan kontrollera förmågan.. Okontrollerad skulle ha en effek, viss kontroll skulle både den okontrollerade effekten och en till och kontrollerad skulle då ha totalt tre effekter.. Låter kanske krångligt men pedagogik är inte min starka sida.

I en släng av humor så ville jag även att den okontrollerade helst skulle ha en negativ effekt (som givetvis kan bortses ifrån när man lärt sig förmågan bättre, alltså har viss eller full kontroll)..
Jag har nu fått fram 33 olika förmågor och har ett mål på 50. Här är mina problem..

1. Jag har kört fast på vad Giftkännare och Utmärkande födsel ska ha för effekt när rollpersonen har full kontroll på förmågan. Som en är nu ser en ut som:
Giftkännare
[color:D0D0D0]--</FONT>Okontrollerad: Känner när födan har blivit odrickbar eller dålig.
[color:D0D0D0]--</FONT>Viss: Får en varnande känsla när personen ifråga håller på att få i sig något giftigt
[color:D0D0D0]--</FONT>Full: ???
Du får hitta på helt nya effekter för varje nivå om du nu kommer på en fyndigare.. Den okontrollerade är ju inte ens en nackdel.

Utmärkande födsel (ogillar dessutom namnet på förmågan)
[color:D0D0D0]--</FONT>Okontrollerad: Född i ont tecken. Folk ser negativt på personen ifråga, mjölken surnar när denne är i närheten och hunden vill inte ens runka upp för ens ben.
[color:D0D0D0]--</FONT>Viss: Född i gott tecken. Folk möter alltid personen ifråga positivt och tama djur är oftast vänligt inställda och lyder vad den blir tillsagt att göra.
[color:D0D0D0]--</FONT>Full: ???

2. Hur kan få bättre kontroll över sin förmåga? De erfarenhetsregler som står i "Magikerns..." är inge vidare.. Kanske ska man slå 1T20 på kontrollen över hur bra man kan kontrollera förmågan och sedan köpa i den som en färdighet..?
PSY-slag krävs fortfarande för att kunna aktivera förmågan..

3. Är det någon som kan ge förslag på andra vilda förmågor.. Jag behöver ju 17 till för att uppfylla mitt mål. De ska helst vara lite magiska (har gått igenom magiboken till illusionism) och övernaturliga.. Några har jag tagit från denna värld som tidigare liv och slagruta.. Det ska helst inte vara några som är "får +3 på alla KAR-baserade färdigheter"..

Några exempel:
Otursförföljd
[color:D0D0D0]--</FONT>Okontrollerad: 19-20 för rollpersonen räknas som fummel.
[color:D0D0D0]--</FONT>Viss: 19-20 räknas för fummel för alla som är nära rollpersonen.
[color:D0D0D0]--</FONT>Full: 19-20 räknas som fummel för alla som är fientligt inställda mot rollpersonen.

Allätare
[color:D0D0D0]--</FONT>Okontrollerad: Äter hela tiden och är därmed rätt rund runt magen.
[color:D0D0D0]--</FONT>Viss: Har ingen smak och kan därmed äta det mesta, till och med faster Lottas stuvning.
[color:D0D0D0]--</FONT>Full: Kan äta det mesta men även dra nytta av näringsinnehållet.

Bergtagen
[color:D0D0D0]--</FONT>Okontrollerad: Går aldrig vilse i grottor.
[color:D0D0D0]--</FONT>Viss: Kan identifiera metaller genom att röra vid dem.
[color:D0D0D0]--</FONT>Full: Kan röra sig igenom sten och jord. Måste dock vara naken.

~Tog inte alls de vilda förmågor som [color:448800]Han</font color=448800> tyckte var fyndigast

Edit: Lade till Utmärkande födsel

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Vilda förmågor [DoD4]

1. Jag har kört fast på vad Giftkännare ska ha för effekt när rollpersonen har full kontroll på förmågan.

Okontrollerad: Rollpersonen utvecklar tydliga fysiska symptom varje gång han blir förgiftad. han kanske färgas blå, hans näsa växer okontrollerat eller något annat.
Viss: Han kan alltid avgöra när hans mat eller dryck är förgiftad innan han behöver få i sig tillräckligt mycket för att det ska vara skadligt. Han kan också känna när t.ex. en pil, ett bett eller ett svärd är förgiftat.
Full: kan avgöra exakt hur farligt giftet är och, om han har passande gift-, ört- eller drogkunskap, exakt vilket gift det är och vilken sammansättning det har.

2. Hur kan få bättre kontroll över sin förmåga?

Vad sgäer att det ska behöva finnas regler för det? Vi talar trots allt om *vilda* magiska förmågor, förmågor som per definition är medfödda och beter sig lite hur de vill. Kanske går de inte alls att träna. Skippa slagen, det blir för mycket som D&D-s medfödda magier.

3. Är det någon som kan ge förslag på andra vilda förmågor

Kanske senare, *oinspirerad*. Jag tycker du har tänkt bra i alla fall. Jag hyser själv ingen större sympati för DoDs magiregler och påbörjade för ett tag sedan ett förösk att helt göra om och strömlinjeforma dem, men det blev inte mycket av de intentionerna (även om jag fick ihop en 15 sidor).

Rickard

Urverk speldesign

Tackar först för förslaget..

"Vad sgäer att det ska behöva finnas regler för det? /.../ Kanske går de inte alls att träna."
Jag vill att de ska vara lite som Kraften i Star Wars.. Luke kan ju träna upp den för att kunna hantera den bättre.. Fast det kanske är lite för klichéartat..?

"Skippa slagen, det blir för mycket som D&D-s medfödda magier."
k, har tyvärr aldrig spelat D&D.. Hade tänkt att man skulle få göra ett svårt PSY-slag för att stå emot effekten när den var okontrollerad för ibland vill man faktiskt inte att den ska träda i kraft.. Vilda förmågan Telekinesi gör t.ex. på den okontrollerade nivån att ett föremål flyttar på sig eller går sönder när personen får ett känslomässigt utbrott (tänk Fenomen när spegeln går sönder)..

"Jag hyser själv ingen större sympati för DoDs magiregler och påbörjade för ett tag sedan ett förösk att helt göra om och strömlinjeforma dem, /.../ fick ihop en 15 sidor)."
Åh! *genast intresserad* Skulle man kunna få ta sig en titt på dem? Nytt tänkande och idéer kan både ge underhållning för stunden och idéer till andra projekt..

~Borde egentligen plugga istället för hitta på massor i rollspelsväg men [color:448800]Han</font color=448800> klarar sig säkert ändå

Man Mountainman

Storsvagåret

Åh! *genast intresserad* Skulle man kunna få ta sig en titt på dem? Nytt tänkande och idéer kan både ge underhållning för stunden och idéer till andra projekt..

Jovisst. Mailar det direkt.

Feuflux

omjonasson.se

Jovisst. Mailar det direkt.

Maila? Kan du inte lägga upp det här så vi andra kan få ta en titt också?

Man Mountainman

Storsvagåret

Hmm, nåväl, men det är ju inte särskilt bra. Mycket, mycket ofärdigt. dessutom utgörs lejonparten av ett mycket komplext system för att konstruera magiska artefakter. Själva magireglerna är mycket knapphändiga.

Tanken var i alla fall att skapa ett systematiskt magisystem, som skulle göra sig av med besvärjelser som till allt väsentligt hade samma effekt, och som skulle tillåta att en besvärjelse inom en viss paradigm (t.ex. "orsaka skada") skulle kunna byggas på med ytterligare besvärjelser (i en så kallad "besvärjelsehierarki"), så att man kunde utgå från besvärjelsen "göra skada" och sedan köpa till uppgraderingar som "areaeffekt", "varaktighet" o.s.v. Resultatet skulle bli ett mycket abstrakt magisystem som sedan gick att brodera ut (en elementalist skulle t.ex. kunna döpa om sin "skada" till "eldboll" och låta den tutta eld på föremål utöver sin skadeeffekt).

Rickard

Urverk speldesign
Alla förmågor upplagda

Satt uppe hela natten och slet mitt hår.. Näe, kanske inte men jag kom på några till.. Dessutom så slängde jag upp en DoD-sida.. Den finns på http://dod.slurk.cjb.net..

I avdelningen husregler så kan ni hitta de vilda förmågorna om ni är intresserade utav dem men ni som får en släng av insperation, ge gärna några förslag..

~[color:448800]Han</font color=448800> ska gå och lägga sig nu. Det är ju ändå skola imorr'n

Legioth

Swordsman
Drar mitt strå till stacken

Förslag på förändring:
Naturbegåvning
Okontrollerad: Har gröna fingrar och kan odla fina trädgårdar eller utsökta frukter.
Viss: Kan forma växterna i stort sett hur som helst medan de växer.
Full: Kan få en växt att växa med accelererad fart. Hur fort är beror på hur stor växten är men en fullvuxen ek tar mellan 1-6 timmar att bli fullvuxen.

Skulle det inte den okontrollerade förmågan vara häftigare om alla växter som personen rör i först växte otroligt snabbt, för att sedan falla ihop och dö pga näringsbrist.

Idéer på nya (baserade på hjälteförmågor):
Järnnäve (påverkar endast en hand)
Okontrollerad: Ömtåliga saker som personen rör i löper en viss risk att krossas.
Viss: Personens knytnävsslag ger alltid full skada, personen kan ge 1 KP skada bara genom att hålla ett hårt grepp om en person.
Full: Handen tar inte skada som vanligt och har inget KP/SP, den har istället 15 i BV. Ett förlorat BV återfås varje vecka.

Gott läkekött:
Okontrollerad: Personens sår läks dubbelt så snabbt, vilket ger mycket högre risk för ärrbildning
Viss: Personen kan när som helst återfå hur många KP som helst, efter en timme blir han så trött att han måste vila en dag för varje återfått KP
Full: Personen kan återfå ett KP för ett PSY

Snabbslående:
Okontrollerad: Personen får +5 på intiativslaget men slår först och frågar sedan
Viss: Slår alltid först, och om personen slår då det inte är strid lyckas det alltid
Full: Personen slår så snabbt att man får -10 på att parera dennes slag