Rickard
Urverk speldesign
Tänkte utöka och gör dessutom om reglerna för vilda magier som finns i "Magikerns Handbok" och behöver lite hjälp. Jag har fastnat på en förmåga..
Men för att ta det från en någorlunda början.. Allting baseras på vad som står på sidorna 52-53 i "Magikerns..." vad gäller reglerna för hur bra man kan kontrollera den vilda förmåga (kallar det förmåga och inte magi för att alla ska kunna ha dem). När jag satt och brainstormade/forskade fram nya förslag så kom jag på att man kan dela in vad man kan göra med förmågorna i tre delar efter hur bra man kan kontrollera förmågan.. Okontrollerad skulle ha en effek, viss kontroll skulle både den okontrollerade effekten och en till och kontrollerad skulle då ha totalt tre effekter.. Låter kanske krångligt men pedagogik är inte min starka sida.
I en släng av humor så ville jag även att den okontrollerade helst skulle ha en negativ effekt (som givetvis kan bortses ifrån när man lärt sig förmågan bättre, alltså har viss eller full kontroll)..
Jag har nu fått fram 33 olika förmågor och har ett mål på 50. Här är mina problem..
1. Jag har kört fast på vad Giftkännare och Utmärkande födsel ska ha för effekt när rollpersonen har full kontroll på förmågan. Som en är nu ser en ut som:
Giftkännare
[color
0D0D0]--</FONT>Okontrollerad: Känner när födan har blivit odrickbar eller dålig.
[color
0D0D0]--</FONT>Viss: Får en varnande känsla när personen ifråga håller på att få i sig något giftigt
[color
0D0D0]--</FONT>Full: ???
Du får hitta på helt nya effekter för varje nivå om du nu kommer på en fyndigare.. Den okontrollerade är ju inte ens en nackdel.
Utmärkande födsel (ogillar dessutom namnet på förmågan)
[color
0D0D0]--</FONT>Okontrollerad: Född i ont tecken. Folk ser negativt på personen ifråga, mjölken surnar när denne är i närheten och hunden vill inte ens runka upp för ens ben.
[color
0D0D0]--</FONT>Viss: Född i gott tecken. Folk möter alltid personen ifråga positivt och tama djur är oftast vänligt inställda och lyder vad den blir tillsagt att göra.
[color
0D0D0]--</FONT>Full: ???
2. Hur kan få bättre kontroll över sin förmåga? De erfarenhetsregler som står i "Magikerns..." är inge vidare.. Kanske ska man slå 1T20 på kontrollen över hur bra man kan kontrollera förmågan och sedan köpa i den som en färdighet..?
PSY-slag krävs fortfarande för att kunna aktivera förmågan..
3. Är det någon som kan ge förslag på andra vilda förmågor.. Jag behöver ju 17 till för att uppfylla mitt mål. De ska helst vara lite magiska (har gått igenom magiboken till illusionism) och övernaturliga.. Några har jag tagit från denna värld som tidigare liv och slagruta.. Det ska helst inte vara några som är "får +3 på alla KAR-baserade färdigheter"..
Några exempel:
Otursförföljd
[color
0D0D0]--</FONT>Okontrollerad: 19-20 för rollpersonen räknas som fummel.
[color
0D0D0]--</FONT>Viss: 19-20 räknas för fummel för alla som är nära rollpersonen.
[color
0D0D0]--</FONT>Full: 19-20 räknas som fummel för alla som är fientligt inställda mot rollpersonen.
Allätare
[color
0D0D0]--</FONT>Okontrollerad: Äter hela tiden och är därmed rätt rund runt magen.
[color
0D0D0]--</FONT>Viss: Har ingen smak och kan därmed äta det mesta, till och med faster Lottas stuvning.
[color
0D0D0]--</FONT>Full: Kan äta det mesta men även dra nytta av näringsinnehållet.
Bergtagen
[color
0D0D0]--</FONT>Okontrollerad: Går aldrig vilse i grottor.
[color
0D0D0]--</FONT>Viss: Kan identifiera metaller genom att röra vid dem.
[color
0D0D0]--</FONT>Full: Kan röra sig igenom sten och jord. Måste dock vara naken.
~Tog inte alls de vilda förmågor som [color:448800]Han</font color=448800> tyckte var fyndigast
Edit: Lade till Utmärkande födsel
Men för att ta det från en någorlunda början.. Allting baseras på vad som står på sidorna 52-53 i "Magikerns..." vad gäller reglerna för hur bra man kan kontrollera den vilda förmåga (kallar det förmåga och inte magi för att alla ska kunna ha dem). När jag satt och brainstormade/forskade fram nya förslag så kom jag på att man kan dela in vad man kan göra med förmågorna i tre delar efter hur bra man kan kontrollera förmågan.. Okontrollerad skulle ha en effek, viss kontroll skulle både den okontrollerade effekten och en till och kontrollerad skulle då ha totalt tre effekter.. Låter kanske krångligt men pedagogik är inte min starka sida.
I en släng av humor så ville jag även att den okontrollerade helst skulle ha en negativ effekt (som givetvis kan bortses ifrån när man lärt sig förmågan bättre, alltså har viss eller full kontroll)..
Jag har nu fått fram 33 olika förmågor och har ett mål på 50. Här är mina problem..
1. Jag har kört fast på vad Giftkännare och Utmärkande födsel ska ha för effekt när rollpersonen har full kontroll på förmågan. Som en är nu ser en ut som:
Giftkännare
[color
[color
[color
Du får hitta på helt nya effekter för varje nivå om du nu kommer på en fyndigare.. Den okontrollerade är ju inte ens en nackdel.
Utmärkande födsel (ogillar dessutom namnet på förmågan)
[color
[color
[color
2. Hur kan få bättre kontroll över sin förmåga? De erfarenhetsregler som står i "Magikerns..." är inge vidare.. Kanske ska man slå 1T20 på kontrollen över hur bra man kan kontrollera förmågan och sedan köpa i den som en färdighet..?
PSY-slag krävs fortfarande för att kunna aktivera förmågan..
3. Är det någon som kan ge förslag på andra vilda förmågor.. Jag behöver ju 17 till för att uppfylla mitt mål. De ska helst vara lite magiska (har gått igenom magiboken till illusionism) och övernaturliga.. Några har jag tagit från denna värld som tidigare liv och slagruta.. Det ska helst inte vara några som är "får +3 på alla KAR-baserade färdigheter"..
Några exempel:
Otursförföljd
[color
[color
[color
Allätare
[color
[color
[color
Bergtagen
[color
[color
[color
~Tog inte alls de vilda förmågor som [color:448800]Han</font color=448800> tyckte var fyndigast
Edit: Lade till Utmärkande födsel