Vilda Västerns inflytande på traddspel

Khan

Kondottiär
Nyss lyssnade jag på Nordnordosts senaste avsnitt Frankensteins Rollspel - där det bland annat pratas om tips på hur man kan ta estetiken och detaljer från en setting och med det måla över en helt annan setting. Trollkarlens torn kan bli ett företags skyskrapa, tex.

Det fick mig att fundera lite på hur det funkade på förr-i-världen-tiden, när rollspelen fortfarande var i sin linda. Jag är övertygad om att Vilda Västern-stereotyper spelat en mycket större roll än vad vi brukar prata om.

Vad skiljer egentligen en ensam man med en sexskjutare som rider in i en liten stad med Ett Problem[SUP]TM [/SUP]med tågrånarna i kanjonen två kilometer ditåt, från en grupp fantasyhjältar som vandrar in i en by som då och då drabbas av hit-and-run av monster från en dunge två kilometer ditåt?

Tittar vi på det som brukar hållas som klassiska inspiration för fantasyn - Sagan om Ringen, Conan, etc - är det mycket mer Conan än SoR som funkar så här. Inte konstigt, kanske, eftersom Howard också skrev mycket Västern och dessutom var fascinerad av hela den eran. Problemlösningen är på samma nivå. Men inte stannar Frodo & co i Bri för att lösa byns problem med aggressiva banditer i skogen, eller avslöja den korrupte borgmästaren?

Nej, det känns som om estetiken lånats från Sagan om Ringen, men att scenariostrukturen plockats från Vilda Västern. Valfritt album Lucky Luke kan rätt lätt konverteras till ett fantasyscenario om man så vill. För Arneson och gänget lär det ha legat nära till hands, eftersom det under deras barndom på femtio- och sextiotalet var rätt populärt med Västern-filmer både på bio och i repris på gamla hederliga dumburken.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Möller

Hubert Hortlax
Du är nog inte alls ute och cyklar. Möjligtvis är du lite efter - jag tror det är förhållandevis välkänt västern-genren haft ett inflytande på D&D och rollspel i allmänhet. Men det är värt att diskutera mer!

Ett av de tydligaste, mest kända exemplen är ju ekonomin i tidiga D&D. Rävar på forumet kan ju rätta mig, men jag tror att Gygax uttalat att värdet på magiska föremål, storleken på skatter etc. ska härma guldrush-ekonomierna i bl.a. västerns Kaliforinen.

Västern syns i världsbyggandet. Ta klassiska Homlet, som Broadhurst skriver om här som ett utmärkt exempel på hur man skriver en bra D&D-by. Han hyllar den som bl.a. 'trovärdig' (versimilitude). För mig framstår bara en extremt tydlig västern-patisch med små verksamheter - saloon, general store etc. längs en centralgata och så bara vildmark utanför. Inget medeltida, inget Tolkien alls över det. Hela idén med värdshus känns väldigt västern (även om Brie också är en inspirationskälla såklart).

En mer svårfångad inspiration är känslan i D&D-fantasy av en avlägsen med korrekt lag. Vilda västern är ju just vild, men i bakgrunden mullrar US Marshals och ett helt rättssystem som är allena rådande. Det finns inget annat - banditerna och indianerna kanske har 'lagar', men när sheriffen dyker upp har han rätt. Det tycker jag återkommer i alignments och paladiner i D&D. Lawful och dess förkämpar har rätt, de företräder den avlägsna lagen och bryr sig inte nämnvärt om 'vildmarkens' traditioner och regler. Det är väldigt långt från Tolkien, där alvers och dvärgars rättsskipning inte per definition är sämre än Gondors.

luddwig

Lawful evil
Jag har vid något tillfälle lyssnat på en podd eller läst en artikel som handlade om hur klassiska DnD-moduler som Keep on the Borderlands omfamnade typiska element i västernberättelser, till exempel bosättningar på gränsen av civilisationen och konflikter med utbefolkningen. Ska se om jag kan hitta igen den.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Just att låna på detta sätt mellan kulturer och tidsåldrar är väl vanligt inom film annars. Tänker t.ex. samurajfilmer som Shichinin no samurai som konverterades till västernfilmen The Magnificent Seven eller Yojimbo som blev A fistful of dollars.

Sen finns det ju även filmer där samurajfilmer är baserad på Shakespeare t.ex. Kurosawa´s Throne of Blood och Ran som är varianter på Macbeth och King Lear.

ceruleanfive

Bläckfisk
Khan;n347131 said:
Tittar vi på det som brukar hållas som klassiska inspiration för fantasyn - Sagan om Ringen, Conan, etc - är det mycket mer Conan än SoR som funkar så här. Inte konstigt, kanske, eftersom Howard också skrev mycket Västern och dessutom var fascinerad av hela den eran. Problemlösningen är på samma nivå. Men inte stannar Frodo & co i Bri för att lösa byns problem med aggressiva banditer i skogen, eller avslöja den korrupte borgmästaren?

Nej, det känns som om estetiken lånats från Sagan om Ringen, men att scenariostrukturen plockats från Vilda Västern.
Gygax sa väl explicit i intervjuer att LotR inte var någon direkt tematisk inspirationskälla till D&D, utan bara en estetisk sådan.

Khan

Kondottiär
Möller said:
En mer svårfångad inspiration är känslan i D&D-fantasy av en avlägsen med korrekt lag. Vilda västern är ju just vild, men i bakgrunden mullrar US Marshals och ett helt rättssystem som är allena rådande. Det finns inget annat - banditerna och indianerna kanske har 'lagar', men när sheriffen dyker upp har han rätt. Det tycker jag återkommer i alignments och paladiner i D&D. Lawful och dess förkämpar har rätt, de företräder den avlägsna lagen och bryr sig inte nämnvärt om 'vildmarkens' traditioner och regler. Det är väldigt långt från Tolkien, där alvers och dvärgars rättsskipning inte per definition är sämre än Gondors.
Det där är helt klart vad jag tänker på. Rollpersonerna är inte alltid lagvrängare, men de har "rätten" på sin sida på något sätt. Det känns väldigt Västern, särskilt i och med att de rör sig i marker där lagen inte finns eller är impotent.

ceruleanfive;n347139 said:
Gygax sa väl explicit i intervjuer att LotR inte var någon direkt tematisk inspirationskälla till D&D, utan bara en estetisk sådan.
Har du en länk eller två?