Nekromanti Vildhjarta igen (SPOILER)

Eksem

Champion
Jag har precis läst igenom äventyret, och det är mycket stämningsfullt och intressant och ser dessutom ut att kunna räcka ganska länge. Men, det är ett par saker jag inte förstår med äventyret:

Varför blir man utsläppt ur skogen om man kommer på svaret på fyra hemligheter? Och hur har de som vet om det listat ut att det är så?

Och vad ska man göra när man har fyra hemligheter och svar på dem? Uppenbaras den där vägen ut av sig självt så fort man får det fjärde svaret?

Om man vet ett svar utan att man vet om att det är en hemlighet, räknas det då?

Det finns förstås en logisk förklaring till allt detta, och det står säkert på sida 4 i boken eller nåt. Jag har nämligen spenderat närmare en 45 minuter med att läsa igenom alla inlägg om Vildhjarta jag har hittat på rollspel.nu, och ingen kommenterade ovanstående.

Saftsmurf

Veteran
Precis det här har jag själv funderat på ganska mycket. Jag kommer nog att köra med någon form av ritual som också måste hittas i skogens djup. I stil med att stå och skrika ut frågor och svar på någon speciell plats i skogen. Sen går det helt enkelt att gå i skogen som i en vanlig skog. Hur folk har nosat reda på saker och ting är mindre viktigt för mig, det är trots allt en saga.

vinterdraken

Veteran
Jag har för mig att det står att det är en "Stig" precis som dom till t.ex lindormen och basilisken.
Isåfall leder vildhjarta en till den plats som stigen slutar vid (stugan). Jag har upfattat det som om "Stigen" helt enkelt består utav kunskapen om dessa gåtor och svar.
Alltså är det inte helt säkert att spelarna ens förstår att dom är på väg ut ur skogen utan helt plötsligt står dom där vid den lilla stugan i skogens utkant.
Det står dock att "En stig uppenbaras" så dom finner antagligen en fysisk stig och om dom inte följer den måste dom lösa ännu ett mysterium så kommer den igen.
PS/ Skogen vet allt! /images/icons/dragon.gif

Eksem

Champion
Men varför ger skogen bort en stig bort från skogen när man känner till hemligheter och svaren på dem? Den vill ju ha folk där, så att den kan få nytt blod?

Det bör ju finnas en del personer här som har spelat Vildhjarta... hur gjorde ni?

Antraxe

Veteran
"Men varför ger skogen bort en stig bort från skogen när man känner till hemligheter och svaren på dem? Den vill ju ha folk där, så att den kan få nytt blod?"

Man skulle väl kunna jämnföra vildhjarta med en katt som gillar att leka med maten. /images/icons/wink.gif
De som kommer in i skogen utsättsför en massa prövningar och och de få som faktiskt lyckas med dom anser skogen är värdiga att lämna efter att vildhjarta har haft sitt lilla roliga. Typ. Så tänker i alla fall jag mig det.

Eksem

Champion
Men det föreslås ju att man kanske kan slänga in en blotrese precis i slutet som blockerar rollpersonernas väg ut? Är det skogen som ändrat sig då?

Annars är det en rätt bra tanke. Att utbytandet av hemligheter är ett sätt för skogen att kanske få folk att interagera mer, vilket kanske kan leda till att de hugger ner varandra och ger mer blod till den hatiska skogen?

Dilandau

Myrmidon
Det finns alltid ett sätt att bryta en förbannelse. I Vildhjartas fall bryts förbannelsen om man besitter viss kunskap.

Bryts förbannelsen för helaskogen? Eller bara för de som bär kunskapen? SL vet.

Runde Rolf

Swordsman
Saga

Detta kanske är ett rätt tråkigt svar men ni får ursäkta. Trudvang bygger på en sagostämning och sagor har oftast stora logiska hål. Man får inte veta allting och tänker man lite djupare hittar man mycket som kräver en förklaring. Denna förklaring får man oftast inte. Finns det en fängslande skog så finns det alltid ett sätt att komma ur den, en odödlig kan alltid bli dödad av ett visst magiskt svärd och draken kan alltid somna av en jungfrus månbalad eller liknande. Varför det är på detta viset behöver inte förklaras utan det fungerar ändå på ett eller annat sätt.

Eksem

Champion
Re: Saga

Ge gärna exempel på sagor med stora logiska hål? Det finns nog med största sannolikhet, men jag kommer inte på någon på rak arm.

Själv tappar jag lätt motivationen om ett äventyr är ologiskt. Jag tror inte att ett äventyr tappar sin sagostämning bara för att det är logiskt. Däremot tror jag att ett ologiskt äventyr lätt tappar sin charm och mystik.

Jag menar alltså inte att jag efter äventyrets slut tänker gå igenom Vildhjartas historia och motiv, men när jag läste äventyret fick jag en känsla av att något fattades. Och den känslan kommer smitta av sig till mina spelare om jag inte täpper igen luckorna i fråga.

Men jag antar att någon på forumet har spelat äventyret, så, berätta gärna hur det gick till när:

Rollpersonerna förstod att de behövde svaren på fyra hemligheter för att komma ut. Och hur de reagerade på det.

Rollpersonerna hade listat ut svaren, och blev utsläppta ur skogen. Och hur de reagerade.

Antraxe

Veteran
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I Vildhjartas fall bryts förbannelsen om man besitter viss kunskap.

<hr></blockquote>

Jag har då inte tolkat det som att själva förbannelsens som bryts och skogen blir normal igen, utan bara att skogen släpper ut dem...

Annars tycker jag också att det är bra med en jätteblotrese på slutet av äventyret som ett sista prov, eller om man hellre vill, ett sista försök på att hålla kvar RP och spilla blod.

Foggmock

Myrmidon
Re: Saga + Fundering om Fanfiction

då jag IMHO spellede äventyret extremt skickligt visste de inte att de behövde just fyra hemligheter, då alla (nästan) gav olika besked. dock blev det fyra de satsade på till en början, för att flest sade det. så just att det behövdes hemligheter att ta sig ut var något de fick veta ganska fort - men eftersom de fick många motstridiga uppgifter tog det ett tag innan de inriktade sig. alltså har jag ingen direkt reaktion, men de lät rätt tillfredställda när de hittade den första hemlighetens svar. (de numrerade inte hemligheterna som i boken såklart)

vad gäller utsläppandet? återigen får jag syfta till mitt fantastiska spelledande, de utbrast helt enkelt 'Äntligen en väg ut ur den här jävla skogen!!' och liksom hoppade runt och jublade...

och är det nån mer än jag som börjat fundera på att skriva Fan-fiction i Trudvang? helt klart en setting jag kommer använda om det blir 'fri skrivning' i skolan.

lycka till med ditt spelledande. det bästa tipset jag kan ge dig är dock: skippa slumpmötestabellen, regissera själv. detta leder till att du kan ge dem info när du vill att de ska ha den och inte tidigare. detta är ett äventyr där helhetsintrycket dras upp om man drar ut på det. dock inte in absurdum.

Eksem

Champion

Du släppte alltså bara ut dem så fort de hade svaret på fyra hemligheter? De promenderade och insåg snart att det kommit nånstans där de inte varit tretton gånger förut och ropade hej hopp av lycka?

De klurade aldrig på varför det krävdes fyra hemligheter för att släppa ut dem?

Melchior

Veteran

De flesta verkar tycka att man ska skippa slumptabellen. Detta är något som jag inte fattar. Det är ju den som är charmen med hela äventyret.

Dilandau

Myrmidon

Problemet med sagor är att när man börjar ställa alltför närgångna frågor till dem, så förlorar de sin charm.

Spelar det någon roll varför det krävdes fyra frågor+svar? Skulle det kännas bättre om du fick en lång metafysisk förklaring som visar just hur förtrollade skogar förhåller sig till olika antal av frågor/svar?

Eksem

Champion

Underligt nog, ja! Jag överdriver förstås, men jag vill gärna ha motiv för mina SLP's (jepp, jag räknar Vildhjarta som en SLP). Det blir liksom lite lättare att på ett trovärdigt presentera dem då.

Och för mig gör det ínget om äventyret tappar den delen av charmen för mig som SL, spelarna kommer ju fortfarande inte veta varför skogen gör som den gör. Men jag skulle gärna ha den faktan för att kunna fatta riktiga beslut.

Det är samma sak med Demiurgen i KULT. Jag är ärligt talat lite småsur över att man faktiskt inte fått veta vart han tagit vägen. Även om det kvittar fullständigt.

Men det är ju inte allt jag vill veta, heller. Jag har inte riktigt förstått hur vägen ut ur skogen dyker upp när man fått svaren? Vandrar man bara in på vägen som leder ut efter en liten stund? Eller ser man verkligen hur träden viker sig? Och varför står det eventuellt en blotrese i slutet på vägen?
Sådant hade varit hur lätt som helst att svara på om man hade vetat skogens motiv. Men nu har det tagit hur många inlägg som helst bara för att konstatera att logik förstör sagor? (vilket jag bestämt hävdar inte stämmer, ge gärna exempel)

Foggmock

Myrmidon

vi tar exempel från vanliga sagor.
Vargen i Rödluvan: Skyldig till att ha ätit Mormor och Rödluvan. Motiv: Hunger.

Häxan i Hans & Greta: Skyldig till olaga frihetsberövande. Motiv: Hunger.

De elaka styvsystrarna i Askungen: skyldiga till olaga hot, olaga frihetsberövande samt grovt förtal alt. mobbing i största allmänhet. Motiv: aha. ett hål. de har egentligen inget motiv, förutom att dom är genomonda för att styvsystrar i regel är det i sagor. skulle kunna sätta hit avundsjuka, men man plågar inte människor på det sättet om man bara är svundsjuk på deras utseende (man dödar dem, läs Snövit)

Vildhjarta i Vildhjarta: Skyldig till olaga frihetsberövande, grov utpressning, mord samt ett otal brott till genom att manipulera svaga sinnen som kommer in i skogen. Motiv: Den är sugen på lite blod.

Nu vet alla att sagor slutar lyckligt, så jägaren räddar rödluvan, hans och greta eldar upp häxan och askungen får din prins. RP hittar alltså ut ur Vildhjarta.

motivet? tja, en blodtörstande skog VILL helt enkelt inte ha en massa folk där inne som löser saker på andra sätt än våld, och om nån gör sig besväret att lista ut hemligheterna så är de inget att ha, och Vildhjarta slänger ut dem.

varför man nu måste analysera sönder sagor förstår jag inte

Eksem

Champion

Men applåder! Där satte du ju fingret på spiken (inte vad det gäller Askungen, utan Vildhjarta)! Med hjälp av lite andra förslag i tråden har jag äntligen idéer nog för att kunna pussla ihop varför Vildhjarta har spridit ut hemligheter bland de som är i skogen, och varför Vildhjarta släpper ut den som har listat ut tillräckligt många hemligheter. Det kanske är löjligt, jag tycks ju dessutom vara den ende som haft problemet i fråga, men för mig gör det en jätteskillnad.

Sagor behöver man inte analysera sönder, men ett rollspelsäventyr är inte en statisk berättelse, utan handlingen utvecklas under spelets gång. Spelarna behöver inte veta allt, men jag som SL gör mitt jobb bättre ju mer jag vet.