Nekromanti Vildhjarta, Snösaga och Eldsjäl

King Kromm

Hero
En fin liten triologi, som jag skall leda mina spelare igenom vid tillfälle. Snart hoppas jag. Även om jag inte har införskaffat mig eldsjäl ännu.

Men men, nu till det som får mig att skriva här idag. Ni som redan spellet dessa äventyr, vad kan ni ge mig för hjälp och tips? Vildhjarta lär inte vara helt omöjligt precis, men snösaga känns väldigt, väldigt masstigt, och hur lång tid tog det för era grupper att spela dessa äventyr?

Dessutom får den som har lust gärna skicka ett pm med spoilers ang. Eldsjäl(skriva ner kortfattat vad de handlar om), är grymt nyfiken och ska köpa det när ekonomin tillåter.

Johan K

Gammal & dryg
Okay..
Låte kommentarer om Vildhjarta !
det är ett mycket flummit, men genomtänkt äventyr. Ett helt gäng med mer eller mindre mysko, mer eller mindre mäktiga & trevliga karaktärer !
Försök att ha en god överblick om vilka som vet vad & vilka egenskaper de har..
Min grupp tog Vildhjarta på 4½ spelkvällar..
Slutbetygen är att Vildhjarta är ett MYCKET bra äventyr, slår inte oraklets 4 ögon kanske men ändå i samam division.. Men ändå, ett grymt bra äventyr..

Snösaga har jag bara läst en del. Håller med dig om att det är ett mastigt äventyr. Känns som en stor utmaning på den som är SL.

Hoppas att du får lika trevligt med Vildhjarta som vi hade !
Lycka till !

King Kromm

Hero
Min grupp tog Vildhjarta på 4½ spelkvällar..
Ojda, lite mer än vad jag själv trot att de skulle ta, men ur lång är en normal spelkväll hos er och har ni högt tempo eller mycke snack och pauser el. dy?

I min spelgrupp har vi ofta ganska långa spelpass, och med väldigt varierat tempo, men överlag ganska lågt.

Johan K

Gammal & dryg
Ojda, lite mer än vad jag själv trot att de skulle ta, men ur lång är en normal spelkväll hos er och har ni högt tempo eller mycke snack och pauser el. dy
Tjaa, eftersom vi oftas, tyvärr, spelar på vardagar så blir varje speltillfälle ca 3.5 - 4 timmar...
Temmop är iof ganska bra, är ganska effektiva... Men det blev en del flumm & sådant åxå... :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Vildhjärta kan ta mellan en och tjugofyra spelkvällar beroende på hur du lägger upp det. Hur man nu kan hoppas på att det ska gå över fortare än 4.5 kvällar har jag svårt att sympatisera med, Vildhjarta är ju ett sketabra äventyr och det är grymt stämningsfullt.

Sen kan jag bara rekommendera dig att ge dig ut med sökmotorn i högsta hugg, detta har pratats om igen och igen och igen och igen, så för att bespara oss aktivare skribenter jobbet med att skriva vad vi tycker för en tredje gång vore det smidigast.

Foggmock - tummen upp till Vildhjarta och första och delvis sista delen av Snösaga och tummen ner till andra delen och kriget.

King Kromm

Hero
Hur man nu kan hoppas på att det ska gå över fortare än 4.5 kvällar har jag svårt att sympatisera med
Helt enkelt för att min spelgrupp tyvärr inte kan spela särskilt ofta och det hade varit kul och spela igenom det hela, men visst, det skall ju inte spelas av bara för att man skall ha spelat äventyret, då rakt inte!

Sen kan jag bara rekommendera dig att ge dig ut med sökmotorn i högsta hugg, detta har pratats om igen och igen och igen och igen, så för att bespara oss aktivare skribenter jobbet med att skriva vad vi tycker för en tredje gång vore det smidigast.
Även jag har lyckats se en eller annan tråd om detta, men om jag skall vara helt ärlig tycker jag att det är tråkigt med sökmotorn, visst, det finns bra andväningsområden, men halva nöjet försvinner.

Foggmock

Myrmidon
Halva nöjet av vadå? Att låta oss som har spellet det en eller flera gånger radda upp alla tips och tricks igen, för tredje gången som sagt? Nädu, så kul ska vi inte ha det, och jag lovar att det är bättre skrivet första gången jag skrev det än om jag slentrianmässigt tvingas skriva ner det igen.

Buss på!

King Kromm

Hero
Sökningar och nöjen [OT]

Orkar inte flyga in på den här diskusionen igen, har haft den med Krille 2-3 gånger, och kanske även med nån annan, men kort och gott så tycker jag personligen inte att sökfunktionen är ett dugg kul, kanske andvändbar som stöd/referens till nya trådar och inlägg, men mer än så njae.... Fast jag antar att det är olika tycke och smak?

Nåja, låt oss släppa det här nu i vilket fall eftersom det är så off topic det bara kan bli!

Foggmock

Myrmidon
Re: Sökningar och nöjen [OT]

Jag har redan motiverat varför jag tyckte att han skulle söka. Enda skillnaden är att han inte kan delta i de gamla diskussionerna, men om något dyker upp ska jag gladeligen svara på hans fråga. Tro mig, vi som har deltagit i tre sådana här trådar redan VET att det mesta är uttömt. Och jag antar att du inte deltog i trådarna Krille hade tröttnat på och tyckte du skulle söka om istället. Myntet har två sidor och allt du gör är att försöka visa mig din sida istället för att vända på det.

Lord Fluffo

Veteran
Re: Sökningar och nöjen [OT]

tjo! Jag har själv spellet Vildhjarta(3 lååååånga spelmöten) och jag håller på att spelleda Snösaga. Jag älskar formligen VIldhjarta, det bästa äventyret jag läst och haft turen att spelleda. Snösaga var jag lite mer kritisk till i början, med tanke på att det var en såpass stor kampanj och det verkade jobbigt för mig som spelledare. Men nu har vi spelat 4 stycken 4 timmars spelmöten(sammanlagt 16timmar för de som är intresserade...) och spelarna är fortfarande kvar i Storhavn. Nästa spelmöte tror jag dock jag ska låta dem bege sig "iväg" :gremwink: Nu när vi börjat spela Snösaga så gilalr jag det mer och mer men jag undrar hur lång tid det kommer ta för våran spelgrupp att spela igenom det med tanke på det tempot vi hafft uppe nu. I ochförsig så lät jag det hända ganska mycket de två månaderna efter bröloppet istället för att "snabbspola".