Nekromanti Vildhjarta, vad tycker ni? (kan vara spoiler)

Carl-Henrik

Veteran
Vi spelade Vildhjarta 4 personer. (3 rp, 1sl)
RP var amatörer / lärling / utövare

funkade rätt bra, jag som SL gjorde äventyret mycket lättare än det skulle vara och gjorde alla magiska föremål mycket sämre. Äventyret var kul, det enda jag tog bort var de där fåniga beskrivningarna av platser man kunde komma till. Det lät så dött så jag gjorde eget. Jag lade dessutom till 10st egna platser. Märkte att deras system med att slå fram slumpmöten var extremt dåligt. Om man slår som det står är det större chans att man får vissa saker än andra, det är knappt nån chans alls att man möter Drej Svartebrand t.ex. Dessutom lade jag till slumpmässiga händelser, nattetid. Vid resultat 1, på en 1t6, som jag slog varje natt hände nånting, jag slog ytterligare en 1t10 och checkade resultatet, bland annat kunde en mattjuv komma och ta maten, man kunde se konstiga djur, osv osv. Den mest spänningsfyllda upplevelsen var att läsa dagboken från nidendomskrigaren.

_______
Krabban

Foggmock

Myrmidon
Re: Vildhjarta, vad tycker ni? (ÄR spoiler...)

ok. för det första: läs instruktionen: borde inte vara lägre än Utövare. hade ni haft utövare, hade du inte behövt göra det lättare. om man inte är utövare, får man väl vänta. jag skulle aldrig 'slösa' bort ett äventyr och göra det lättare för att de inte är Utövare, eller legend, exempelvis. nu ska jag inte hacka på dig, utan ge den Objektiva (yeah, right..) bilden av Vildhjarta.

NU UTFÄRDAS SPOLIERVARNING: Har man inte spelat Vildhjarta och planerar att göra det, (vilket alla borde) ska man inte läsa detta inlägg. Skyll er själva ifall ni gör det.
You've been warned.

Ett välskrivet äventyr. Dock faller det på ett antal punkter. OM RP får för sig att 'icke-förstena' de som står runt basilisken, vad händer? vad vet de?
Sluptabellerna kan man skrota direkt. Som sagt, det är stor chans att man får exempelvis Flickan o viskandet och de numrena 'i mitten', eftersom man inte slår trettio på 3t10 lika ofta som man slår 20, 19, 14.... sen står det som en ursäkt till denna korkade Bugg, -för det är vad det är- står att de kan gå runt i cirkel. Kass ursäkt, även om skogen (Duh!, slumpen!...) bestämmer vart man går så tror inte jag logiskt sett att denna onda skog skulle göra det, för den vill juh ha blod, eller hur? Så man skriver upp händelserna i en ordning så att mer och mer av mysteriet uppdagas, man börjar med Smeden som inte har en aning om nått, sen tar men de i ordning så att det drar ut på tiden. jag ÄLSKAR frustrerade RP! I vilket fall, till slut kommer de fram till att hemligheter behövs. då spelar det längre ingen roll vem de besöker, det är bra om de får lite olika budskap, exempelvis flickan säger (ifall de brgraver henne) att det kärvs Fyra hemligheter, medans det i Nidendomskrigaresn dagbok står sju. Sen tycker jag att man ska skippa 'själsbytet' i sjön, oavsett vilken de får (om de byter) känns det svårt att beskriva själsbytet på ett vettigt sätt. det är bättre och känns rättvisare att låta den RP:n drunkna och låta honom/henne skapa en ny med dina direktioner om den nya själen. nu gick jag itne så långt, men fann det hela en aning löjligt. skulle den mäktiga magikern helt plötsligt vilja bli bortförd av en riddare? "Slå om", säger du. SKIT, säger jag. ska man slå om tills man är nöjd kan man lika gärna välja från början, och vilken SL känner för att bestämma en RP:s öde helt? nä tack, då får det vara.
dessutom (för att byta ämne en aning) säger RM emot sig själva. i grunboken under tips-kapitlet står att man ska inte läsa direkt ur en äventyrsmodul utan tala med egna ord. på så sätt vet inte spelarna ifall man läser direkt ur modulen eller bara gör en alldaglig beskrivning. I vildhjarta, however, står att man BÖR läsa den kursiva texten för spelarna. ÄVEN om man får det att inte låta krystat när man läser det, fattar spelarna att nått är på gång ändå. Skog, Skopg, Skog, GLÄNTA! hallå! vilka fattar itne att nu komme det hända något? dessutom blir det trist i längden om man ger de varrannan händelse en som är pointless. hur vettigt är det, en glänta som bara finns där, i kontrast till alla andra underliga händelser som finns.

Överlag: ett äventyr jag rekommenderar, men gör inget med det förutom att skippa slumptabellerna. som sagt, ska man slå tills man e nöjd (dvs de ska inte gå runt i cirklar till samma ställe tre dar i rad) kan man lika gärna välja själv.
Jag ger det SJU DoD-loggor av tio möjliga.

Jag vet att jag har rätt!

Carl-Henrik

Veteran

jag gjorde så att de 10 första sakerna var saker som kunde hända om man gick norrut, de nästa 10 var väster. osv.

Sen kom jag på 10st egna saker som var åt ett håll. Nån som är intresserad kan få mina 10 saker, bland annat "Häxans Stuga" eller "SpegelVattnet". Varför inte "Vättefallet" ?

_______
Krabban

Foggmock

Myrmidon

men... asch du har grejjat för mycket med det! man ska inte för det första veta vad norr o syd e osv! dessutom är det totalt skogen som bestämmer vart man hamnar! dessutom, vad händer om de gått 10 grejjer åt väster och sen forsätter? tomt? eller 7 grejjer väster och en öster? får de en öster-grejj då eller kommer de tillbaka till den sjätte väst-grejjen?
usch nu kritiserar jag dig igen. förlåt, kan lixom inte låta bli...du har säkert massa bra lösningar, även om de fösrstör hela Vildhjarta stämningen. fast, the game is yours, you play it your way.
ha det gott!

Jag vet att jag har rätt!

Carl-Henrik

Veteran

Eftersom en av karaktärerna har tillräckligt mycket i orientering, geografi osv osv.

Om man går åt t.ex väst. går dit hela tiden, så kommer de hela tiden möta samma saker, som sagt. Skogen lever, men det ska finnas en chans att komma till rätt plats, när man väl vet vilket väderstreck nånting är åt, är det bara att gå ditåt om man vill till ett ställe. Då har du 1 på 10 att hitta rätt, mycket bättre än 1 på 30 (eller som det hade blivit för mig, 1 på 40).

_______
Krabban