Oj vilken svår fråga. Det handlar om vad för sorts klass du ska spela. Conan är verkligen ett rollspel där du kan skräddarsy din klass till perfektion om du vill och har tålamod.
Har du tillgång till andra böcker än Grundreglerna? I
Hyboria's Fiercest,
Hyboria's Finest och
Hyboria's Fallen finns en grundlig beskrivnig av alla klasser och hur dom fungerar i respektive land och hur du ska spela dom beroende på vilken "ras" du tillhör. Rikigt bra! Det fina med dom böckerna är också att det finns Multiclass varienater av alla klasser i böckerna. Dessa multiclass varianter är en kombo mellan 2-3 grundklasser, varja mlticlass variant har också sina specialörmågor som är rätt coola.... Dessa böcker rekommenderas varmt!
En bra klass? Ska gå genom alla lika kortfattat om vad JAG tycker. Observera att jag kommer inte att hålla mig runt lvl 2 utan detta är tips som sträcker sig från lvl 1-20...
Jag bifogar även
Denna fil, här har du en lista på ALLA feats som kommit till Conan förutom dom som finns i Argos & Zingara, har inte haft tid att lägga in dom ännu. Du får även en bra lista på alla Combat Manoeuvers. Du måste ha Excel för att se dom...
Tja, jag gillar Temptresses, en grundklass som finns beskriven i
Hyboria's Fallen. Har man inte den boken så är Nobel eller Scholar bra alternativ.
Nobel får riktigt bra sociala förmågor och om man väljer bra sociala feats så som Leadership. Strong Social Standing och kanske Trustworthy så är man på rätt väg. Som Nobel kan vara rätt sugen på att ta olika combatfeats, men det behövs inte. Du kommer inte bli lika bra fighter som en Soldier iaf, dessutom får man som speciella ras bonus i olika "strids" egenskaper som jämnar ut din BAB, Parry eller vad det nu kan vara beroende på ras.
Scholar är en riktigt cool klass som får massa med Skillpoints och Magi. Men det fina med Scholars är att man kan skippa magi helt och hållet och sattsa alt på skills. Varj gång du får en ny sorcery stil ka du "växla" den till scholar feat, exempelvis "Skill focus" och varje gång du får en ny advance spell så kan du "växla" in den till 2 [eller va det 3, kommer inte ihåg, har inte boken vid min sida nu] skillpoints. En scholar får också den fantastiska förmågan Knowledge is Power som lvl 1. Nåväl, som Scholar bör du sattsa på Skillfeats, Skill Focus, Knowledgeable, Know it All eller kanske True Professional. Om du välja att behärska Magi så finns det massa roliga magifeats så som Hexer, Magical Power Attack, Improved Evil Eye och Ritual Sacrifice.
Som Barbar så ska du sattsa på rörlighet och stryktålighet. Kom ihåg att Barbar är en klass som i början har det lite svårt i strid då man oftast maxar sin STR som barbar och inte DEX som faktiskt är barbarens viktigaste grundegenskap. Finns också massa coola "konceptfeats" om du väljer barbar, så som: Brawl, Brutal Attack, Crushing Grip, Dodge,Intimidating Attack, Pain Driven, Power Attack, Reckless Attack och Two-Weapon Strike.
Väljer du Nomad så är alla Mounted Feats viktiga, Mounted Combat, Mounted Archery [Om du är Hyrkanier eller Shemit], Ride-By Attack och True Horseman är några exempel. Vill du väljer avståndsvapen till det så bör du välja lite Ranged Feats till det så som Point Blank Shot, Mounted Archery osv. Nomader är också en klass som bör välja DEX och CON framför STR. Deras Dodge som Parry är lika starkt eller svagt men många av deras förmågor är baserade på DEX och CON. Vill du göra en mer Fighter av din Nomad så är ju Improved Two-Weapon Combat, Greater Two-Weapon Combat, Two-Weapon Defence, Web of Death en bra idé och en skön koncept build...
Theif är en klass som du verkligen kan göra lite vad som helst med. Dom har bra Skillpoints, Dom är halvbra på att slåss, skapligt med Hitpoints och framförallt har dom sin Sneak Attack. Just Sneak Attack är en Tjuvs starka sida, väljer du din Sneak Attack Style med lite omsorg så boostar du upp din skade tärning med din Sneak Attack till T8 istället för T6 när du använder ditt vapen du har Sneak Attack Style i. Massa skada!!! Kom ihåg att man som tjuv nästan aldrig pallar strider man mot man om du möter fighters, barbarer eller andra mer stridsorienterade klasser, ditt förvar pallar inte det... Men gäller det smyga och sätta dolkar i ryggen taktik så kommer du dominera... Kom även ihåg att detta är Conan rollspelet, du kommer inte möta SÅ många som är Immuna mot Sneack Attack som i andra D20 rollspel. Feats rekommendationer då: Eyes Of The Cat, Quick Stealth
Lightning Reflexes, Improved Initiative, Greater Fient, Dodge, Combat Expertise, Acrobatic Attack, Light-Footed är bara några exempel.
Borderer är en cool klass med stor variation. Du kan en helt del skills som kan vara bra om ni är i vildmarken, du har bra förmågor och framförallt får du dina speciella Borderer Combat Styles. Dessa Combat Styles blir mer intressanta om du har tillgång till
Hyboria's Fiercest, Om inte så är det bara att köra efter grundreglerna. Som Borderar sattsar du på antagligen snabb närstrid eller mycket effektivt bågskytte [Senare att föredra]. Väljer du Närstridsvapen så är all Two Weapon Combat att föredra, här har du också Two Weapon Strike som är effektiv och kommer få dina kamrater att tappa hakan när du fäller motstånd efter motstånd på EN attack! Väljer du bågskytte så rekommenderar jag Eagle Eye, Point Blank Shot, Far Shot, Rapid Shot, Snipers Eye och Improved Crit. Glöm dock inte bort andra feats så som Skill Focus, Greater Fortitude och liknande...
Intresserad av Pirat? Tja, här har du en klass som verkligen kan välta allt i första SR, deras Ferocius Attack är mäktig och cool, men precis som en tjuv så pallar du inte längre strider. Pirat klssen är lite ojämn... På en båt är du bäst i stan, lämnar du båten så försvinner några av dina specialförmågor och du känner dig nerfad
Om du väljer pirat bör du ha tillgång till boken
The Pirate Isles, den boken hjälper dig rejält med val av feats och anndra idéer...
SIst men inte minst har vi Soldier. Soldier byggar bara på feats, massa feats! Här är det du som bestämmer, vill du har en soldier som står och tar en massa dangel med fet rustning och stor sköld, eller vill du vara mer rörlig? Vill du spela en sprätthök? Sure, det går fint, du behöver inte ens välja hör STR för att bli en effektiv sprätthök i Conan. I kampanjböckerna finns massa coola feats som ger dig möjligheten att attackera, Försvara och ge skada med CHA som bonus... inte illa va? Vill du bli mästare på två vapen? Välj Soldier, Vill du bäst i Hyboria på bågskytte? Välj Soldier. Vill du kunna slå ihjäl dina motståndare med bara nävarna? Välj Soldier... Vill du kunna annat än strid? Välj INTE soldier! Deras stora fördel är också deras stora nackdel... I strid finns ingen bättre än dig... men när sttriden är över så kan du inget! Nu överdriver jag lite, men Soldiers har nästan inga Skillpoints, lite trist... Men det går att lösa med lite multiclassing eller bra rollspelande...
Sammanfattningsvis vill jag säga följande: Det är lätt att man bara väljer combat feats, kolla bara in mina rekommendationer, men Conan är inte bara strid, så eran SL bör uppmuntra andra feats också... Kom även ihåg att när det väl är strid så är det blodigt, brutat och extremt dödligt... 20 är Massive Damage! Så här gäller det att tänka taktiskt och sammarbeta...
Men du ska inte stirra dig blind på feats, upplev Hyboria istället, det är en fantastisk spelvärld och med rätt SL kan det bli din rollspelsupplevelse framför allt annat! Jag menar, du slipper Alver, Dvärgar och Orcher... Kan det bli bättre
Lycka till!