Nekromanti Vilka är era bästa Riddles? (halvfull eller inte)

Eagle

Swordsman
Hej!

Som spelledare är det ibland roligt att ge spelarna en liten riddle (en gåta), för att testa deras förmåga att tänka. Detta är en trevlig utmaning till rollpersonerna i ett äventyr.

Skulle ni vilja dela med er av era allra bästa riddles här på forumet? Ni som har en massa löjliga Fader Forah riddles a la fångarna på fortet, kan avstå, utan jag menar riktiga riddles som är av det mer laterala slaget, med mer beskrivande omständigheter, som är logiska och inte kräver någon förkunskap. Dessutom ska den vara tillämpbar i fantasyrollspel.

Här kommer en riddle som heter "halvfull eller inte".

De två dvärgarna Torin och Bofur skulle en dag dela rättvist på en tunna med öl. Torin tog tunnan och hällde över en del av ölet i ett antal egna lerkärl. Bofur halva mängd lät han vara kvar i tunnan. Han uttryckte emellertid högljutt sitt missnöje och hävade bestämt att Torin hade tagit mer än hälften av ölet. Torin tittade ner i tunnan och var i motsvarande grad övertygad om att halva mängden var kvar, möjligen något mer, trodde han. Diskussionen blev alltmer hätsk och hade nog kunnat sluta i direkt fejd, om inte deras kloke vän Bilbo kommit förbi. Denne fann genast på råd för att avgöra om tunnan var halfull eller inte. Hur löstes det hela?

anth

Vetefan
Som Gollum sa: den var lätt. :gremsmile:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Torin tar tunnan, Bofur tar lerkärlen. </font></td></tr></table>

jag menar riktiga riddles som är av det mer laterala slaget, med mer beskrivande omständigheter, som är logiska
Lite nitpicking - en lateral gåta är INTE logisk.
Svaret kan vara logiskt, men det är inte logik man använder för att lösa den.
Zenbuddistiska koans är t.ex. laterala gåtor som ska "tvinga" meditatören att tänka i nya banor.
"Hur låter en hand som klappar?" är en klassisk koan som, till skillnad från vad många tror, faktiskt har en fullkomligt logisk lösning.

Här kommer ett par korta gåtor:

En dvärg kommer in på en bar och beställer ett glas vatten.
Bartendern tar fram sin yxa och måttar ett hugg som precis missar dvärgen.
Dvärgen säger tack och går därifrån utan att få sitt glas vatten.
Varför?

En Orch-mor hade 2 söner som föddes samma timme, samma dag och samma år. Men de var inte tvillingar. Vad var de?

En Man vaknade, tände en sticka med ett elddon. Då såg han någonting och dog av chocken. Vad såg han?

Eagle

Swordsman
En dvärg kommer in på en bar och beställer ett glas vatten.
Bartendern tar fram sin yxa och måttar ett hugg som precis missar dvärgen. Dvärgen säger tack och går därifrån utan att få sitt glas vatten. Varför?

Svar: För att han var en osedvanligt lättskrämd och mesig dvärg och slutade hicka av förskräckelse när han blev anfallen med yxan.

En Orch-mor hade 2 söner som föddes samma timme, samma dag och samma år. Men de var inte tvillingar. Vad var de?

Svar: Förmodligen två bröder i en stor kull med trillingar.

En Man vaknade, tände en sticka med ett elddon. Då såg han någonting och dog av chocken. Vad såg han?

Svar: Den var lite klurig... nej, jag kan inte. Vad är svaret? :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Om gåtor:

Jag tycker personligen inte riktigt om gåtor eftersom de är utmaningar åt spelarna och inte åt rollpersonerna; och det går lite stick i stäv med vad jag helst vill uppnå med mitt rollspelande. När det gäller praktiska gåtor tycker jag förresten att det är mycket roligare att använda dem "på riktigt" och inte bara göra dem till muntliga gåtor.

Alltså; Torin och Borfur kan stå och gräla medan rollpersonerna kommer fram till dem; och nu kan äventyrarna alltså använda sig av vilken metod de vill: Om de inte kommer på den mest självklara lösningen så skall de ändå få en chans att hjälpa sina vänner i deras knepiga situation. Kanske genom att ställa en tom tunna tillsammans med de fyllda lerkärlen på ena sidan av en våg och väga det mot den halvfulla öltunnan och några tomma lerkärl på den andra sidan? Eller genom att matematiskt beräkna volymen på ölet i tunnan, om nu någon i gruppen är tillräckligt duktig på detta? Det roliga är egentligen inte att komma fram till "rätt" lösning, utan just själva funderandet och prövandet av olika teorier. Detta kan ju bli mycket roligare när de faktiskt har en hel värld att spela i och där de kan föreslå lösningar som man själv kanske aldrig skulle ha tänkt på.

Själv föredrar jag annars mest matematiska gåtor i stil med (i sin enklaste och tråkigaste form:) "om ett år är min bror och min syster tillsammans lika gamla som jag. För fyra år sedan var jag dubbelt så gammal som min syster och idag är jag fyra gånger så gammal som min bror. Min syster är åtta år. Hur gammal är jag?" eftersom de kan skapas på så vis att de väldigt enkelt går att lösa om man bara går igenom alternativen systematiskt; och dessa gåtor blir väldigt tillfredsstälande att lösa eftersom man hela tiden kommer framåt. Laterala tankenötter är helt värdelösa ur denna synpunkt eftersom man oftast kommer på svaret på en gång, eller så gör man det aldrig och vet inte var man ska börja.

Fria gåtor som den med mannen och tändstickan har förresten så många miljoner olika tänkbara lösningar att de inte kan användas som traditionella gåtor. Det är bättre om man gör så att gåtlösarna får ställa frågor till gåtmästaren tills de antingen har klarat gåtan eller tills de ger upp. Frågorna man ställer måste vara ja-eller-nej-frågor (i stil med "hade dödsorsaken något med lättantändlig gas att göra?" eller "såg han en död person?"), och gåtmästaren skall svara antingen "ja", "nej" eller "det är irrelevant". På så vis kan man närma sig lösningen om vad som har hänt den stackars mannen med elddonet. Gåtan i sig är ju ofullständig i sitt grundutförande och kan lösas på ett oräknerligt antal rimliga sätt.

De andra har jag dock en lösning på:

"Dvärgen säger tack och går därifrån utan att få sitt glas vatten.
Varför?"

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Dvärgen hade hicka, och ville ha vatten för att stilla hickan, men efter att ha blivit skrämd av värdshusvärden så försvann hickan och han kunde gå vidare. </font></td></tr></table>

"Men de var inte tvillingar. Vad var de?"

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] De skulle exempelvis kunna vara trillingar. Vi vet ju inget om hur många andra barn som orchmodern kan ha givit liv åt i ett och samma svep. </font></td></tr></table>

/Rising

anth

Vetefan
Re: Om gåtor:

Jag tycker personligen inte riktigt om gåtor eftersom de är utmaningar åt spelarna och inte åt rollpersonerna
Instämmer till viss del.
Gåtor är problem för spelarna och inte för rollpersonerna.
Om någon rollspelar Bilbo så är det ju spelaren som svarar på Gollums gåtor även om spelaren rollspelar karaktären.

Men jag ser inte något fel i det.
Jag tycker om att lägga in problem som man måste lösa för att ta sig vidare, men problemen ska vara av en sådan natur att det finns flera möjliga lösningar (t.ex. mannen med tändstickan).
På så sätt kan jag belöna spelarna fast de inte kom på just den lösning jag var ute efter.

Bunny

Crazy like a fool
Jag kan bara komma på två gåtor...

... vilka jag aldrig skulle använda i ett äventyr, inte heller borde de vara speciellt svåra för er dönickar.

En expedition lämnar baslägret och ger sig ut på en promenad, först går de 2 kilometer söderut, sedan 1,5 kilometer västerut, sedan 2 kilometer norrut, tillbaka till baslägret. På vägen västerut såg de en björn, vilken sorts björn?

Den andra är välkänd:
Vad är det som först går på fyra ben, sedan två, för att till sist gå på tre ben?

Sedan kan jag ju den där roliga logiska tankeleken där Zenon påstod att den hjältemodige Achilles aldrig kan springa om den långsamme sköldpaddan så länge denne hade ett försprång. För när Achilles uppnått sköldpaddans startpunkt (A), skulle sköldpaddan hunnit till nästa punkt (B), och när Achillet hunnit dit så är sköldpaddan vid C, osv. Avståndet krymper drastiskt hela tiden, men Achilles kommer aldrig förbi sköldpaddan.

Mouja

Hero
Den bästa...

Jag gillar denna gåta skarpt, går att använda i rollspel (mest fantasy antagligen) men man ska nog göra om lite i så fall...

Kungen hade dött, och kungariket gick till den man som klarade av denna gåta:
Prinsessan stod i mitten av en 25 gånger 25 meter lång matta. Mattan var placerad i ett stort, tomt rum där det inte fanns några andra saker - varken på väggar eller i tak.
Utmaningen var denna:
Den som rörde vid prinsessans hand skulle få hela kungadömet samt den sköna prinsessan som brud. Men, ingen fick röra vid mattan, ingen fick använda sig utav övernaturliga färdigheter och bara människor fick försöka sig på utmaningen.
Idag har kungadömet en mycket vis kung... hur gjorde denna?

Gnöm

Veteran
Re: Om gåtor:

Jag skulle säga att laterala gåtor som ni beskriver dem inbjuder till rollspelande. För varje karaktär nrämar sig ju just sådana gåtor från sin egen rollkpersons världsuppfattning. Vissa kanske tolkar gåtan bokstavligt andra blir misstänksamma och tror att alla frågor är kuggfrågor för de är sådana karaktärer som gör det. Återigen andra är lustigkurrar som alltid försöker dra en vits om saken. :gremsmile:
Sen om rollpersonen har rätt eller inte känns mindre viktigt, det är roligt ändå.

Ett bra sätt att då använda gåtor är t.ex. för en mäktig varelse för att bedöma spelarnas personlighet. Varje spelare kommer att ha olika svar på gåtan utifrån vad just deras karaktär tänker.

Och så kallade logiska mattegåtor har jag inte mycket för, det brukar bara bli samma personer i spelgruppen som löser dem. Och detta ofta oavsett rollpersonernas intelligens.

Vår rollspelsgrupp skulle en gång bygga en båt av ett vrak. Nu var det bara så att vi kom från en stam med ökennomader. Så vi förstod inte riktigt hur det skulle gått till.
Vi fick tag på seglet från en närbelägen orchstam som snott seglet. Efter ett tag kom den smartaste i gruppen, min gnom, fram till att seglet nog var tältet till en jätte som satt och paddlade båten framåt. Vi hade en massa andra anledningar att tro att det var en jätte (järnringar för kedjorna som jätten borde sitta fängslad i osv..) .

Nu var ju inte detta direkt en gåta, men det var ett exempel på hur rollspersoner kan komma fram till olika svar beroende på deras bakgrund, personlighet och dylikt.

Notera Gandalf som inte kunde ta sig in i Moria. Gandalf var en sådan person som såg mer bakom budskapet "Tala vän och stig in" än de som ristat in budskapet menade. Han var bergsäker på att det var ett hemligt lösenord för han var själv den misstänksamma typen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Får vi gissa eller...?

Klart han ställde sig bredbent och yttrade de magiskt laddade orden: "Yo! Bitch! Get over here...!" Varpå hon gjorde det och han greppade prinsessen och bevisade att han var "All that and a bag of chips".

Mouja

Hero
Re: Får vi gissa eller...?

Eller varför inte stämma henne för att det var rättmätigt hans matta, för att sedan då hon vandrar bort mot rätten klappa henne på ... huvudet?

Det finns säkert tusen olika sätt att lösa det på... eller i alla fall tio..

Men, jo, du hade nog rätt - som jag ser "rätt" som i detta fall.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Den bästa...

Eventuellt satte han på sig ett par dojor, promenerade ut på mattan, svepte upp prinsessan och håvade in kungariket, eftersom det var han som inte fick röra mattan -- utmaningen sa inget om hans skor.

Men då kanske han blev halshuggen för att han märkte ord? :gremwink:

/tobias

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Om gåtor: [OT]

Fria gåtor som den med mannen och tändstickan har förresten så många miljoner olika tänkbara lösningar att de inte kan användas som traditionella gåtor. Det är bättre om man gör så att gåtlösarna får ställa frågor till gåtmästaren tills de antingen har klarat gåtan eller tills de ger upp. Frågorna man ställer måste vara ja-eller-nej-frågor (i stil med "hade dödsorsaken något med lättantändlig gas att göra?" eller "såg han en död person?"), och gåtmästaren skall svara antingen "ja", "nej" eller "det är irrelevant".
Det är ju förstås ett sätt att göra det hela på. Då missar man nog dock bland det roligaste. Istället ska gåtmästaren enbart svara ja eller nej (och i de fall där en fråga är obesvarbar låta bli att svara alls). De irrelevanta sakerna kan nämligen vara nog så intressanta stickspår att förvilla sig ibland och då ska man låta de stackars offren göra detta. Har förresten ägnat en hel tågresa till skellefteå (och det är långt nästan oavsett var man bor, fast då bodde jag i Karlstad). Med att ställa och lösa laterala gåtor, fast alla löser man ju inte på en dag. Det stora felet folk gör, otåliga folk alltså är att man ger ut lösningen ifall de inte klarar av lösa den själva. För det första så är det sällan som själva lösningen är det som ger tillfredställelse hos gåtlösaren utan känslan av att ha löst den. För det andra så anstränger sig folk inte lika mycket om man ändå får reda på svaret snart och för det tredje (det magiska talet) så fråntar man dom chansen att komma på lösningen en vecka senare i duschen och sen ringa upp för att ställa de avgörande frågorna (har hänt).

Enda problemet jag har just nu är att jag har svårt att hitta nya, lika bra laterala gåtor som de gamla. Och de flesta är rätt gamla. Kände till exempel igen alla gåtorna som hittils ställts här. Tänker dock inte ge några egna gåtor då jag tror att allt för många kommer att läsa spoilersvaret som nån annan har skrivit utan att ha löst den själv. Dessutom så förstör jag ju möjligheten att ställa dem irl ifall några känner till mig här (minst en) så den risken vill jag inte ta. (Av samma anledningen så får ni inget spoiler svar på mannen med tändstickan)

Största problemet med gåtor är nog att de är ganska svåra att återanvända.

[OT] därför att jag fortfarande inte skrivit något om rollspel och inte tänker göra det heller.

Insignia

Swashbuckler

Du nämner inte om man fick ta med sig rekvisita. Men om man får det så kan man gripa lämpligt verktyg (lucky högaffel eller så) och rulla ihop mattan tills man når prinsessan.

Zire

Swashbuckler
Re: Jag kan bara komma på två gåtor...

Sedan kan jag ju den där roliga logiska tankeleken där Zenon påstod att den hjältemodige Achilles aldrig kan springa om den långsamme sköldpaddan så länge denne hade ett försprång. För när Achilles uppnått sköldpaddans startpunkt (A), skulle sköldpaddan hunnit till nästa punkt (B), och när Achillet hunnit dit så är sköldpaddan vid C, osv. Avståndet krymper drastiskt hela tiden, men Achilles kommer aldrig förbi sköldpaddan.

Avståndet går mot noll.. men det gör tiden också.

- Zire

Zire

Swashbuckler

Kungen fjuttade eld på mattan. Prinsessan blev tvungen att springa av, varav han greppade hennes hand och kungariket var hans.

- Zire

Troberg

Sinister eater

Kungen fjuttade eld på mattan. Prinsessan blev tvungen att springa av, varav han greppade hennes hand och kungariket var hans.
Men den kan slå fel också. Prinssessan kanske är principfast och inte springer till den blivande kungen förrän hon redan står i ljusan låga. Han kanske inte hade tänkt sig en knaperstekt prinsessa?

Sitor

Veteran

Man helt enkelt rullar ihop mattan för att sedan säkert nå sin älskades hand.

Noterade först nu att mitt svar redan var använt. Jag såg för första gången gåtan i Bamse för ett antal år sedan, var hörde du din? :gremlaugh:

zuntona

Swordsman

Lätt, man tar ett fint lasso och svingar det och försöker pricka henne, när man väl lyckas så drar man så hårt att hon dras av mattan och man lätt kan ta tag i hennes hand.