Nekromanti Vilka är era favorit saker med WOD?

God45

#PrayersForBahakan
Vi har pratat ganska mycket om the world of darkness i olika trådar här den senaste tiden och varje gång blir jag påmind om saker som jag älskar med kampanj världen och alla hundratals av white wolfs böcker. Så den här tråden handlar bara om att ta upp och diskutera saker som vi gillar med world of darkness.

Några saker som jag gillar är:

Agent John Courage, NWO agenten som slåss mot varulvar på månen med motorsågs kung-fu.

Cain som taxi chaufför :gremlaugh:

Lucita y Aragon är den bästa Mary Suen någonsin i all sin lesbiska, ninja, vampyr elder, skuggmagikerhet. Hennes flickvän är också rätt cool.

Framsidan till första editionens vampire core book.

Tzimisces clan symbol.

Alla miljonen ord i the Clan novell saga.

Cancer in the system och canon npc:n God45 som snackar skit på ett internetforum. Men det är väll ganska självklart? :gremwink:

Vad gillar ni med the world of darkness?

lijat

Swordsman
Det som får mig att vilja spela world of darkness är att det är ett relativt enkelt system och setting för mig att spelleda kampanjer i.

Några egenskaper som bidrar till detta
* enkelt system, lär jag mig slå t10 räkna success få fler success än nån svårighetssifra kommer jag långt
* Ofta begränsat till en stad, dvs inte en massa resor som krånglar till det, rollpersonerna kan snabbt nå varandra och alla npc:er som inte gömmer sig
* i fallet vampire och även andra, rollpersoner tål rätt mycket så de har gott om möjligheter att fly för att överleva (även att utnyttja för npc:s)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • De fina bilderna (och koncepten) i Changeling (både versionerna).
  • Varråttor.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar temat i Vampire, med besten kontra mänsklighet/självkontroll.

(Sen är jag inte mycket för att läsa in mig på och gå 100% efter kanon i övrigt...)

Bornmo

Warrior
Först. Jag ÄLSKAR att det pratas så mycket om WOD numera.

oWOD kan jag innan och utan. Jag har spelat och sl:at settingen sedan mitten av 90-talet, och den är en av de få saker som varit med mig sedan dess. Vampire med alla dess klaner, Mage med... allt det överdrivna som följer med det spelet, och så framför allt Changeling som bara är helt underbart. Ahh, och så diamanten i samlingen, Vampire: Dark Ages. Otaliga timmar har spenderats i Amiens, Transylvanien samt London. Underbart spel!

nWOD köpte jag när det kom, men har inte använt någonting utav det. Nya Changeling är, vid sidan av Svavelvinter, det snyggaste och mest stämningsfulla (det slår Svavelvinter där) i samlingen. WOD-regelboken är helt underbar med alla dessa små stämningstexter. Jag får sjukt mycket idéer, och antalet möjliga kampanjer ökar i samma takt som antalet möjliga speltillfällen minskar...

God45

#PrayersForBahakan
Jag började med rollspel efter att ha sett Vampire: Dark ages boken på en hylla när jag blev intvingad i en spel affär av en kompis som skulle köpa warhammer figurer eller något. Jag kollade på boken, bläddrarde i fem minuter och började sedan förhöra killen bakom disken om vad jag behövde för att spela. Den boken är fantastisk och enligt mig kronan på WOD verket :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Min favorit klan är nu och kommer alltid vara Followers of Set, oavsett hur mycket de är hatade av resten av fan-basen. Deras "Vi är välsignade av Set, vår gud och har inget med den där mordiska bonden att göra" attityd tillsammans med att de bara korumperar andra vampyrer för the lulz men sammtidigt planerar och konspirerar över lång tid gör att de är grymt underhållande att spela men ändå går att köra utan att förstöra för de andra spelarna.

Jag är också svag för de självständiga klanernas fokus på sin egen grej och inte på the Jihad. Vagt konspirerande med om ifall antedulvianerna är mindre underhållande än väldigt direkt konspirerande för att få tillbaks sin :gremsmile:

Laowai

Hero
Jag personligen diggar de afrikanska klanerna som fan. Sjukt stämningsfulla, och de känns iom sin exotiskhet mycket farligare än många av vanillaklanerna.

Sen diggar jag att slåss i vanillawod så mycket att det nog är lite töntigt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag gillar bilderna i gamla Changeling. De är ruskigt fina.

När det kommer till faktiskt spel gillar jag Vampire där man börjar som människor och sedan låter rollerna gå in i vamypyrsamhället gradvis. Den typ av spel som man klarar alldeles utmärkt med bara grundboken. Därefter tyckte jag att det började bli oöverskådligt när folk hade läst på olika mycket i div expansioner.

God45

#PrayersForBahakan
Laowai said:
Jag personligen diggar de afrikanska klanerna som fan. Sjukt stämningsfulla, och de känns iom sin exotiskhet mycket farligare än många av vanillaklanerna.

Sen diggar jag att slåss i vanillawod så mycket att det nog är lite töntigt.
De afrikanska klanerna var coola och gick bra ihop med vanilj vampyrerna. Jag körde en kampanj som utspelade sig på Elfenbenskusten på 1500-talet som tyvärr bara varade i 2 sessioner. Poängen med den kampanjen vara att spelarna körde Europeiska kindred som var på plats för att undersöka de inhemska vampyrerna och raportera tillbaks till sina sires i Europa. Naglopers skrämde skiten ur dem och Giovanni spelaran började på att försöka sno necromantiska hemligheter från Mla Watu klanen :gremsmile:

Jag tyckte alltid att det var synd att Kuei-Jin var så annorlunda från Kindred att de var svåra att använda in game.

God45

#PrayersForBahakan
Börnmo said:
Tremere.

Passar ju bra, jag har ju mina morgonritualer. Kaffe, bland annat.
Och vem har inte försökt så folk att explodera genom att stirra på dem? :gremwink:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Svarte faraonen said:
Vafan, Gangrel, jag är ju akademiker.
Vafan, Gangrel, jag är ju en kulturkofta som gått på universitet och vill vara hippie. ;___; Men de kanske misstar alla mina bruna kläder för någon som earthmeldar för ofta? Annars är väl mixen okej antar jag.

Gangrel (100%)
Toreador (94%)
Brujah (87%)
Ravnos (87%)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
DeBracy said:
Vafan, Gangrel, jag är ju en kulturkofta som gått på universitet och vill vara hippie. ;___;
Jo, men du är ju norrlänning. Och att vara hippie är väl knappast något som gör en mindre Gangrel? Jag spontanköper slipsar för att pigga upp mig, hur funkar det då?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Hmm... Jag tror visst jag måste bege mig iväg från forumet och besöka Alamut för vidare studier. XD

Assamite (100%)
Nosferatu (83%)
Tremere (80%)
Gangrel (66%)