Re: Sidospår
93 när vi spelade den där kampanjen var jag 18 och gick i Gymnasiet precis som de andra, eller i högstadiet. Så det var bara hela sommarlovet att spela. Vi spelade vardagar 13-17, 19-ca. 24. Lördagar 13-17, 19-02, Söndagar 18-23.
Tog äventyrsidéerna slut? Nej. De små spelen var en mix av färdiga och egengjorda äventyr som hade legat och väntat länge. I den stora Kampanjen Något är Ruttet i Vattnadjup så hade jag kört igång med ett introäventyr i Januari och därifrån hade jag lika mycket att göra att följa mina spelares infall som att komma på egna saker. Jag hade ju en hel tidsplan och huvudhändelserna nedskrivna och hur alla involverade kände varandra. Det mesta gick av sig själv och när jag hörde spelare mumla om nåt deras rollpersoner skulle göra så såg jag till att förbereda det mellan spelningar, under exempelvis matrasten. Så jag hade 15 (vid apex) olika spelare med rollpersoner med egna mål vid sidan om själva kampanjen så hade inte jag idéer hade de. Vad jag gjorde var att när jag kom hem från spelningarna skriva upp lite idéer, små sidospår och händelser som jag kunde droppa in om det nånsin skulle bli segt, dessutom idéer på hur jag skulle föra storyn framåt om inte spelarna tog initiativ.
Därmed inte sagt att jag aldrig får slut på idéer, det har hänt en gång faktiskt, året efter när jag skulle dra igång en Dragonlance-kampanj. Då tog jag helt enkelt en äventyrsidé från Creative Campaigning och sen rullade allt på igen.