Nekromanti Vilka böcker bör/kan läsas av spelare??

Flurtis

Hero
Hejsan ska spela AD&D till helgen och undrar vilka böcker/moduler som är bra att läsa när man ska spela en rollperson.

Rising

Vila i frid
Alla utom äventyren [ant]

ant = Aningens Nödtorftigt Textinnehåll

Jag tycker att spelarna kan få läsa hela skiten, utom just äventyr.

Då säger kanske du "amen då kan ju spelarna lära sig vilka stats monsterna har och vilka deras svagheter är och bla bla bla". Grejen är att det finns typ en miljon monster i D&D. Orkar de lära sig dessa så gör man ett av följande:

1. Gratulerar dem för att de orkar lära sig så mycket, och tänker sedan "jaja, men han får iaf inte knulla lika mycket som jag".
2. Beskriver monster med lite vaga ord; så att de inte riktigt kan veta vad det egentligen är de möter.
3. Ändrar vissa grejer, och använder böckerna som förlagor och inspirationskällor istället. Vem säger att man inte kan göra en Chrall som är en eldelementar istället?

Osv. Lätt som en plätt med fett.

Pom

Swashbuckler
AD&D minsann!

Ja, förutom Player's Handbook beror ju resten på kampanjen och på vilka böcker som finns att tillgå totalt. Det är ju ingen hit för en spelare att läsa roligheter i någon specialbok och sedan få höra att DM inte tillåter kits eller vad det nu kan vara. Kolla med DM vad hon tänker använda.

Vet du vilken upplaga av AD&D ni skall köra?

Moduler (äventyr) är inte att rekommendera som läsning för spelare. De innehåller intriger och hemligheter som rollpersonerna skall komma att gradvis upptäcka på egen hand.

Flurtis

Hero
Men rent spoiler mässigt så är det bara äventyren som man inte skall läsa eller? T:ex om jag har tillgång till races of the wild så gör det inget ifall jag läser den?

anth

Vetefan
Men rent spoiler mässigt så är det bara äventyren som man inte skall läsa eller? T:ex om jag har tillgång till races of the wild så gör det inget ifall jag läser den?

Du, det gör ingenting - för "Races of the Wild" är en DnD3,5-bok och du ska spela ADnD. :gremlaugh:

Pom

Swashbuckler
Du är inte den första som upplevt begreppen som trassliga! :gremsmile:

Det spel som säljs i affärerna sedan några år är Dungeons & Dragons 3.5 (den uppdaterade versionen av 3.0 som kom 2000). Det är det D&D som brukar avses nuförtiden om man inte säger någonting annat.

Advanced Dungeons & Dragons (AD&D) var det stora fantasyrollspelet under 80- och 90-talet. Det är inte så många som spelar det idag, men visst förekommer det.

Det finns också ett äldre Dungeons & Dragons som förekommit i lite olika versioner. Det var världens första kommersiella rollspel på 70-talet, men förde sedan en tynande tillvaro i skuggan av AD&D. Om man vill förkorta det säger man ibland OD&D, men det är då inte alltid klart om det är den allra första upplagan man menar, eller de versioner som kom på 80-talet parallellt med AD&D.

D&D och AD&D är släkt med varandra men tillräckligt olika för att det skall krävas en del arbete för att översätta saker dem emellan. Därför är det bra om du hör efter med din DM vilket spelsystem hon tänkt använda.

För att göra det endå enklare så kan man säga att när tillverkarna skulle göra den tredje editionen av AD&D så bestämde de sig för att byta tillbaka till det mer konsumentvänliga D&D och skippa ordet "Advanced".

Så numera heter det bara Dungeons & Dragons. Och som Pom sa så är den senaste utgåvan 3.5, detta står tydligt på framsidan på alla böcker.

Vidare så har ju Rising rätt. Låt dem läsa vad dem vill utom äventyret såklart. Är de duktiga rollspelare så vet de skillanden mellan vad Rollpersonen vet och vad Spelaren vet.