Nekromanti Vilka böcker behöver jag?

Ninjaman

Veteran
Jag och min spelargrupp ska spela D&D för första gången och nu undrar jag vilka böcker som behövs för att börja spela?

Tack på förhand!

Duddmannen

Hero
För att komma igång räcker Player's Handbook, även om också Dungeon Master's Guide kan vara kul. Skulle man ha tillgång till Monstrous Manual så är den trevlig att ha med för att ställa till det lite mer för rollpersonerna.

Ninjaman

Veteran
Tack, för hjälpen men jag var nog lite luddig jag har dom böckerna. Jag tänkte på alla dom andra böckerna. Vilka behöver man och vilka kan man vänta med att köpa?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Egentligen behöver du inget, men beroende på vilken sorts kampanj du vill köra kan det vara kul att fördjupa sig inom vissa områden. Om du vill köra i någon officiell värld bör du köpa en campaign setting -- Forgotten Realms och Eberron är de två som ges ut av WotC, och det finns flera andra av varierande kvalitet från tredjepartstillverkare. Complete-böckerna (Complete Adventurer/Arcane/Divine/Warrior) är fördjupningsböcker för de olika klasserna, och kan ge många nya intressanta möjligheter. Det finns även Dungeon Master's Guide 2 och Player's Handbook 2, om du vill fördjupa spelledarens respektive spelarnas möjligheter. Sedan finns det en massa andra böcker också, varav alla säkert kan vara intressanta om du riktar in dig på något särskilt område (äventyr till havs (Stormwrack), odöda (Libris Mortis) eller drakar (Draconomicon), till exempel). Men egentligen klarar du dig med grundböckerna.

Torbjörn

Swordsman
Tja, om ni ska testa på att spela D&D för första gången, och inte vet hur mycket ni kommer att gilla det, skulle jag inte rekommendera att lägga en massa pengar på Campaign books, Complete-böcker eller andra tillägg. Satsa istället pengarna på ett enkelt äventyr, lätt att spela och lätt att spelleda. T.ex. Scorge of the howling horde eller The Sunless Citadel. Lägg inte för mycket pengar innan ni vet att ni gillar det.

Torbjörn

olaberg

Hero
Grundböckerna Men & Magic, Monsters & Treasure, samt The Underworld & Wilderness Adventures måste man ju ha om man vill spela D&D.

Ska man spela d20 däremot behöver man grundböckerna som folket ovan rekommenderat ;-)

Men skämt å sido, så håller jag med folket ovan. Lägg inte pengar. Lägg TID. Spela. Risken är annars att ni mer ägnar er åt att läsa böcker än utvecklar ert eget spelande tillsammans.

Grundböckerna utgör i sig ett slags "default-setting" för D&D. Gå inte vidare förrän ni känner att ni vuxit ur dem. Fler böcker betyder inte automatiskt bättre spel.