Nekromanti Vilka böcker behöver man för att komma igång

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hej på er pojkar!

Har blivit smått nyfiken på D&D efter alla dessa hetsiga diskussioner som genomsyrat forumen den senaste tiden. Tänkte ge spelet en chans och ville bara veta vilka böcker man måste ha för att komma igång. Är det bara players handbook eller måste man också ha Dungeon Master Guide? De är ju rätt dyra och man vill ju inte slänga ut en massa pengar på något som man inte vet om man gillar.

Jag misstänker att frågan har varit uppe förut och jag har sökt men inte hittat något, så sucka och stånka helst inte över att jag kommer med en nybörjarfråga.

Quan'talis

Swashbuckler
Tja, man kan kanske klara sig med Player's Handbook, men jag skulle rekommendera Dungeon Master's Guide också. Inte för spelledartipsen, kanske, men för att experience-tabellerna och de magiska föremålen finns där.

Monster Manual kan vara bra att ha, men är nog inte nödvändig om man bara vill pröva på. Så Player's Handbook och (helst) Dungeon Master's Guide är väl det man behöver.

Och om en stund kommer Oldtimer att dyka upp och rekommendera
Dunder och Drakar, D&D på svenska –alldeles gratis :gremsmile:

JPS

anth

Vetefan
Egentligen behöver du ingenting.
Players Handbook, DungeonMasters guide, Monster Manual, Psionics Handbook och d20 Modern är alla släppta som System Reference Documents och går att ladda ner från http://wizards.com/D20/
Det som inte är släppt är xp-systemet och för att få tag på det så måste du köpa antingen DMG eller d20M.
(frågar du snällt här kan säkert någon förklara hur xp-systemet fungerar)
Vill man köpa böcker så är PH ett måste, och det underlättar om spelledaren har DMG - men innan man köper bör man känna till att Wizards släpper reviderade versioner av PH, DMG och MM i juli (juli i USA = aug/sep i sverige)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Och om en stund kommer Oldtimer att dyka upp och rekommendera
Dunder och Drakar, D&D på svenska –alldeles gratis
Hehe, jo jag vet, men jag är bokofil och måste ha tryckta rollspel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
OBS! Tips som alla säkert är intresserade av här!

www.freegamingorganisation.org

Har en variant på d20 MED karaktärsgeneringsregler och allt sånt på gång. De är alltså INTE officiellt d20-kompatibla, men arbetar inom Open Gaming License, så det de gör är alltså tillåtet.

På denna länk:

http://thefga.com/_pgs/

...kan du ladda hem utkastet till deras Core Rules.

(ja, då var det slut på tipset som jag tror intresserar alla. Men fortsätt för all del att läsa)

Sedan, om man vill "testa" d20-systemet kan man antingen göra som följer:

1. Om man är en erfaren spelledare, räcker det med att köpa Player's Handbook. Resten extrapolerar man, och om man tycker systemet är kul, köper man Dungeon Master's Guide och Monster Manual för att få resten av reglerna för erfarenhet, och monster och allt sånt.

2. Om man inte är så erfaren, eller tycker att det blir lite svårt att klara sig med bara Player's Handbook, ska man nog skaffa Dungeon Master's Guide också. Monstren finns ju i SRD:n (som Anthraxus tipsade om). Då ska man nog kunna hålla igång ett bra tag.

3. Eller så laddar man hem Prometheus-reglerna, OCH SRD:n, och kombinerar dessa till att bli nått slags hybrid-D&D, så att man kan känna efter om reglerna passar eller om det är kul att spela. OBS! Detta innebär trots att man får reglerna i SRD:n och allt sånt, att den "riktiga" D&D-känslan kan få det svårt att infinna sig.

En recension som beskriver lite, lite grann vad som finns i de olika böckerna finns att hitta på följande länk:

http://rollspelaren.legend.se/visarollspelaren.php?id=3

(bläddra neråt, eller sök, den finns nånstans inne i fansinet).

Min rekommendation, börja med att köpa Player's Handbook och ett enkelt äventyr (Sunless Citadel, till exempel). Känn efter om det är nått du inte förstår, fråga på forumet, kolla i SRD:n, och om du inte kan få svar på dina frågor så köp Dungeon Master's Guide.

FAST! Var beredd på att grundregelböckerna skrivs om i denna sekund, och ges ut i en ny, reviderad, mycket bättre version i juli. Om jag vore du skulle jag vänta tills dess.

Magnus

Bombu

Hero
Jag skulle rekomendera PHB och DMG.

Inte behöver man några böcker när man spelar rollspel, det är iockförsig sant men eftersom du frågar efter böcker så misstänker jag att du ville veta villka böcker du behöver.

Kanske kan ni låna några böcker för att kolla upp systemet, känner man att det är helt fel så är det ju dumt att köpa på sig böckerna, men annars tycker jag de är värda sitt pris.

det blir inte samma sak om man laddar ned nått från nätet och skall läsa, inte för mig i alla fall.

Monster Manual är ju också bra att ha, hmmm det blir ju en del pengar, försök låna nått.

Lycka till
Bombu

Storuggla

Champion
Re: OBS! Tips som alla säkert är intresserade av h

"Var beredd på att grundregelböckerna skrivs om i denna sekund, och ges ut i en ny, reviderad, mycket bättre version i juli."

Vadå "mycket bättre"? Hur vet du det? Det kan ju bli att det bytt adjektiv på i fjärde stycket, sida trettionio för allt vad vi vet. Klassiskt bondfångeri alltså! ^_-

Storuggla, halmhatt på

Boobis

Warrior
Men ladda ned Dunder och Drakar, så vet du hur det funkar. Så kan du om du gillar det köpa de färdiga produkterna.

-J

Storuggla

Champion
Re: ..för det har jag läst på WotC:s hemsida

Öh.. Jaha. Ja det var ju en prima anledning. I stand corrected.

Storuggla, står rättad

Troberg

Sinister eater
Re: ..för det har jag läst på WotC:s hemsida (nt)

Läst på internet, då måste det ju vara sant, speciellt om de säger att sin kommande produkt kommer att bli bra. :gremgrin:

Snart tror du väl på mig också...

Troberg

Sinister eater
Tänkte inte på det [OT]

Det borde jag tänkt på. Har man inget att vinna på vad man säger så kan man ju inte tala sanning. :gremgrin: