Nekromanti Vilka egenskaper värdesätter du hos en spelledare?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Vilka egenskaper värdesätter du hos en spelled

Ansvarstagande
Jag vill allra helst ha både spelare och spelledare som tar ansvar för rollspelandet. Som ser till att avsätta tid och energi, som är beredda att offrra andra saker för att istället kunna spela rollspel. Som ser rollspelandet som någonting annat än en kort stunds förströelse helt enkelt.

Auktoritet
Även om spelledaren inte alltid har rätt eller är höjd över all kritik så vet jag av personlig erfarenhet att det finns spelare som ibland kan behöva hållas i strama tyglar så att de inte stjäl för mycket tid ifrån den övriga spelgruppen.

I övrigt så vill jag också ha en spelledare som kan improvisera och samtidigt få någon slags kontinuitet i sitt spelledande. Och naturligtvis så skan försöka hålla reda på karaktärer och händelser. Precis som Rising säger så ska spelledaren vara lyhörd och stödja ideér och spelarengagemang.

Bombu

Hero
Spännande tråd!

Helt klart finns det olika typer av spelledare som kan vara bra. Ibland är det inte så lätt att sätta fingret på vad som funkar och vad som inte funkar.

Viktigaste egenskap, får nog bli:

[color:\\"blue\\"] Människokännedom [/color]

Ingen behöver vara perfekt, men att ha en förmåga att läsa av gruppen, vad den behöver för att triggas igång.

Se när spelarna kört fast, och slänga in nån liten händelse som gör att man inte fastnar. (Det behöver inte vara att lösa det faktiska problemet).

Människokännedom är också bra när de olika spelarna skall bemötas, med en fast hand, eller uppmuntrande, eller nått annat.

Bombu

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Språklig förmåga

Spelledaren ska kunna tala så väl att intresset ständigt hålls uppe, miljöbeskrivningar inte blir långrandiga eller intetsägande, stämning i scener kommer fram och spelledarpersoner tycks äkta.

Lyhördhet

Samma som de flesta andra i tråden, egentligen.

Intresse

Spelledaren måste vara intresserad av det han håller på med. Om spelledaren inte tycker det är intressant att spelleda blir det inte heller roligt att spela.

soda_UBBT

Warrior

Frågan är ju ganska abstrakt. Vilken typ utav rollspel snackar vi om?! Generellt är ju saker som verbal förmåga och hygien uppskattat, men bortsett från det avgörs vilka spelledaregenskaperna som är uppskattade utav den typ utav rollspel gruppen har samlats för att spela.

Annars, och lika generellt, är detta några egenskaper jag uppskattar utav en spelledare.

Förmågan att sätta storyn i första rummet.
Och med det menar jag STORYN. Storyn, som skapas i spelet och inget färdigskrivet manus eller recept. Storyn, som växer fram i dynamiken mellan de personer som samlats för att rollspela. Jag hatar när färdigskrivna element, som SLPs, scener, etcetera görs plats i spelet utav Spelledaren utan känsla för rytm och vad som egentligen är kul och bra i just storyn. Man måste våga skrota och/eller välja bort saker som SL. Och man måste kunna känna sig obunden i sitt agerande, och våga spinna vidare och utveckla element som skapas under spel. Det som inte tillför storyn något är inget värt.

Förmågan att känna av och sätta tempot i spelet
SL har den avgörande rollen i vilket tempo spelet befinner sig i. När spelet stagnerar måste SL vara där och börja snabba upp. När saker och ting går för fort, måste SL vara där och lugna ner det hela. Att känna av tempot och att få ut det mesta utav de götta scenerna, är en viktig egenskap för Spelledaren.

Förmågan att få samtliga i spelgruppen att närvara vid spel. Någorlunda regelbundet iaf
Grymt underskattad förmåga som få bemästrar.

Sodivra

Champion

Frågan är ju ganska abstrakt. Vilken typ utav rollspel snackar vi om?!
Bordsrollspel, väl. :gremsmile:

Eller kan du märka av att vissa är bra science fiction-spelledare, men dåliga skräckspelledare, osv? Isåfall hänger det väl mest på just sådana här aspekter, en bra science fiction-spelledare behöver vara lite smart och konsekvent, en bra skräckspelledare behöver ha målande beskrivningar eller vara bra på antydningar..

soda_UBBT

Warrior

Bordsrollspel, väl. Eller kan du märka av att vissa är bra science fiction-spelledare, men dåliga skräckspelledare, osv? [snip]
Nej, rollspelstypen är helt oberoende utav setting och speltema. Brukar vara så för mig iaf. Det jag tänkte på var dels nivån utav berättarfrihet som spelarna har. Och dels vilken typ utav spel man har tänkt sig innan man börjar spela; enligt GNS eller någon annan typ utav spelbeskrivande notation. Det finns ju bordsrollspel utan spelledare vet du…

Mask_UBBT

Hero
Ush, nu orkade jag inte läsa alla svaren i den här tråden heller... jag börjar lägga av mig...

Jävlar anamma!
Rollspel, för mig, ska inte vara överdrivet genomtänkta, perfekta skådespel. De tristaste kampanjer jag spellet och spelat är de som har ett dramaturgiskt mål. Jag vill att spelledare ska ha inte så lite jälvar-anamma-attityd, alltså att världen ska köra på som en ångvält som rollpersonerna råkat hamna framför! Tuta och köra, våga kasta ut rollspersonerna i oväntade situationer samma sekund som de hoppar in i huvudet på'n och ge blanka faen i ifall rollpersonerna inte är redo för uppgiften. Det här omfattar många områden, bland annat improvisation och tempo och i viss mån lyhördhet, men åxå en nypa auktoritet och nonchalans. Helt enkelt, att ha vad som krävs för att ta det där extra steget bortom vad man egentligen tänkt sig, och göra det så smidigt som möjligt. Att våga(som motsats till "tvinga sig till") att riskera ett magplask från högsta trampolinen. Fattar någon vad jag menar?

Livfullhet
Detta är inte detsamma som rollgestaltning. Till skillnad från en rollgestaltning, som handlar om att efterapa en fiktionär karaktär, så vill jag hellre se att den person jag, som spelare pratar med, är verklig. Det är det som är det stora problemet med många spelledare, att de inte vågar lägga något av sig själva i sina karaktärer, så de känns krystade och bara falska. Eller, som jag brukar lägga det: Inte roliga att, som spelare, prata med. När jag spelar rollspel så har jag trevligare om SL kankse inte gör den mest realistiska rollgestaltningen, men istället talar direkt till mig, istället för att filtrera allting han/hon säger så att det ska låta som om han tänkte precis som en legoknekt/prinsessa/slemboll. Rollgestaltning ska inte komma på bekostnad av närheten emellan spelare och spelvärld. Om inte moses kommer till berget får berget komma till moses. Förutsatt att moses spelar rollspel, och berget är en NPC.

När jag inte spellet på ett tag så glömmer jag ofta bort en hel del av det här, vilket vissa individer på forumet fallit offer för. Jag lovar dock att jag sedan dess hittat tillbaka till min spelledarroll lite mer, så jag får väl gottgöra det hela vid tillfälle.

/Mask

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Förmågan att få samtliga i spelgruppen att närvara vid spel. Någorlunda regelbundet iaf"

Är det verkligen spelledaren som ska vara ensam ansvarig för detta? För det är här som det ibland brister för mig även spelarna tycker att kampanjen är engagerande och rolig. Det handlar väl snarare om hur högt man värdesätter rollspelandet och hur mycket man är beredd att offra för att spela?

soda_UBBT

Warrior

Är det verkligen spelledaren som ska vara ensam ansvarig för detta?[snip]
Självklart ligger ansvaret hos alla i gruppen. Att folk är olika och befinner sig i olika stadier i livet går ju inte att göra något åt.
Men, finns det en magisk SL-förmåga att samla många ofta, så är den uppskattad utav mig :gremlaugh: