Nekromanti Vilka EON-supplement är de bästa?

Achi

Veteran
Tjena, jag tänkte ta skuggspels deal och köpa Eon IV + 3 valfria supplement, saken är den att jag är nollad på vilka supplement jag ska välja. Jag tänkte även köpa Atlas-boxen, så de två X-Mundana-böckerna och fjärran länder kommer jag redan ha.

Är det bäst att fokusera på typ raser och skaffa alv, dvärg och tirakboken, eller ska man fokusera på länder och skaffa tre olika landsböcker? Eller kanske något annat, som drakboken, eller vad? Så mycket att välja mellan men bara tre stycken att välja... hur hade ni gjort?

Khan

Kondottiär
Det beror lite på vad ni vill spela.

Jag är väldigt förtjust i landsmodulen Consaber och tycker nog det är det bästa stället att börja. Monster i Mundana är ett bra alternativ om du vill ha lite lattjo motståndare att kasta på dina spelare (beror som sagt hur du vill spelleda). Sedan är det en bra idé att ha med sig något äventyr också - där har jag inga rekommendationer, eftersom jag fortfarande väntar på att min gamla spelledare från tonåren ska spelleda färdigt dem åt oss. :)

Nirbulas

Veteran
Det bästa Eon-supplementet tycker jag är Vandöda & Nekromanti, jag plockar ofta fram den i alla fall. Eftersom det är regelsystemet till Eon IV som det gäller så skulle jag dock rekommendera att du inte skaffar böcker som utgår mycket från Eon 3:s regelsystem, som typ Vapenmästaren och kanske Vandöda & Nekromanti. Landsmodulen till magikratin Thalamur kanske också kan vara vettigt att avvakta lite med tills en ny magibok dyker upp (även om det är ett coolt land).

Jag skulle skaffa Barbarer & Människofolk, Bestialiska Folk och Tiraker. Bra samling för en rätt så jordnära kampanj vid civilisationens utkanter som på sikt kan leda till andra länder eller folkslag.

Annars håller jag med Khan, beror på vad ni är sugna på för slags kampanj.

Kuma

Veteran
Eftersom Eon IV's grundbok nästan enbart går igenom det Jargiska kejsardömet så kan det självklart vara kul att komplettera med lite mer ingående beskrivningar av övriga länder. Asharina & Soldarn eller Consaber kan vara hyfsat vettiga förstahandsval, men som nämns tidigare beror det väl en del på vad/ hur ni spelar.
Annars tror jag att det ger rätt bra djup i världen, just att ge de olika raserna lite mer kött på benen, som du var inne på, med böckerna om Alver, Dvärgar och Tiraker.
Hade det inte varit för att både stridskonster och magi håller på att omarbetas, hade annars Krigarens Väg/Vapenmästaren respektive Magi & Mystik varit självklara val. Det finns säkert mycket att hämta i dem fortfarande, men det kommer att kräva lite mer arbete för att anpassa det regelrelaterade materialet till det nya systemet.

När det gäller äventyr brukar De Fördömdas Sista Hopp framhållas som ett toppenäventyr, av de flesta som skriver om det här på forumet. Kampanjen Sylfens Vrede är ju inte avslutad ännu och är dessutom eventuellt på väg att konverteras till Eon IV's regler - tror redan att första delen är färdigkonverterad - så det kan vara värt att avvakta med den ett tag.

Själv är jag, precis som Nirbulas, väldigt förtjust i boken om Vandöda & Nekromanti, men det är som sagt rätt mycket som håller på att ändras med allt som rör magi av något slag. Men som inspiration för att bygga episka eller skräckbetonade äventyr är det en svårslagen modul!

Achi

Veteran
Ok, tack för svar alla (och om någon annan vill tipsa mer så kom igen bara!).

Fan, nu känner jag att köplusten börjar klia lite för mycket, får se hur mycket tjejen accepterar att jag slänger ut... :rolleyes:

Alver, Tiraker, Bestialiska folk, Consaber (eller Asharina & Soldarn), barbarer samt vandöda och nekromantik är de jag vill köpa nu efter era tips... kommer bli svårt att skära ner det här till tre.

Kanske skulle jag skippa Atlasboxen och istället köpa andra moduler? Hur ser ni på det?

Conan

انتفاضة
Det bästa modulerna är inte nödvändigtvis de som är bäst att köpa när man börjar spela. Barbarer och människofolk, Thalamur och drakar är exempel på väldigt bra moduler du säkert kommer ha mindre användning för.

Jag skulle köpa ahsarien och soldarn, äventyret det fördömmdas sista hopp samt tiraker. Med dessa moduler kan du spela ett svinbra äventyr innehållandes tiraker i ahsarien området (där många andra bra äventyr även utspelas sig)