Björn Wärmedal;n252434 said:
Inte alla D&D! Har femman nån licens än?
Ja, delar av D&D5 är släppt under OGL - tillräckligt mycket för att man ska kunna göra supplement till det och kunna referera till grundreglerna, men inte tillräckligt för att kunna göra en klon á la Pathfinder. SRDn och licensen finns på
http://dnd.wizards.com/articles/features/systems-reference-document-srd
De har också öppnat upp möjligheten för folk att göra supplement till D&D5 via något som heter Dungeon Master's Guild. Där kan du fritt basera ditt material på alla D&D 5-böcker, samt alla äldre böcker som antingen inte är världsspecifika eller som är Forgotten Realms eller Ravenloft-baserade. Motprestationerna är (a) att du endast säljer din produkt via DM's Guild, (b) att DM's Guild tar 50% av försäljningspriset (som sedan fördelas på okänt sätt mellan OneBookShelf/DrivethruRPG och Wizards - normalt när man säljer via DTRPG brukar det ligga på runt 30% har jag för mig), och (c) att andra författare kan utnyttja ditt material till saker på DM's Guild.
Som exempel: jag kanske tycker att det är fattigt att D&D5 inte har Shadar-Kai, så jag översätter de fyra olika varianterna från D&D4s Monster Manual till 5e. Det kan jag sälja som en PDF på DM's Guild. Någon annan gör ett äventyr som delvis utspelar sig i Shadowfell, och då får de använda "mina" Shadar-Kai-stats.
Observera att DM's Guild
inte är kompatibelt med OGL. Jag kan
inte göra en konvertering av t ex Pathfinder-material på DM's Guild, för jag har inte rättigheter till det. Pathfinder-materialet är släppt under OGL, och som villkor för att jag ska få basera mitt material på Pathfinder-materialet så måste jag släppa mitt under OGL också. Men DM's Guild är en annan licens, så även om de fungerar på liknande sätt så är de inte kompatibla. Samma sak gäller Creative Commons-SA-licenser.