Nekromanti Vilka krigsfilmer bör man ha i sitt dvd-förråd..

kefka

Hero
Re: Vilka finns kvar?

Och vi får inte glömma Den tunna röda linjen och ffa Plutonen. Två riktigt tunga vietnamfilmer.
Fast den "Den tunna röda linjen" handlar om slaget vid Guadacanal under andra världskriget.

Mànga bra förslag i den här tràden. Den enda jag skulle vilja lägga till är "Slaget om Algers" av Pontecrovo. Men den kanske inte räknas som krigsfilm?

solvebring

Superhero
Sedan har vi ju en gammal svensk klassiker - en serie dessutom - nämligen Någonstans i Sverige som i stort handlar om svenska trupper under beredskapstiden. Bland andra är Janne "Loffe" Carlsson med. Fast nej, det är ingen komedi, den är seriös och innehåller alltifrån glada inslag till mindre glada sådana. Jag tycker den är ganska bra iaf.

kefka

Hero
Det finns en färsk film om Nanjing-massakern, "Nánjīng! Nánjīng!" (City of Life and Death), men jag har inte hunnit se den än så jag kan inte säga om den är bra eller ej; oddsen är förmodligen emot den (östasiatiska filmskapare har ingen riktig tradition av bra (modernhistorisk) krigsfilm).
Den är riktigt bra. En annan sevärd modern kinesisk krigsfilm är "Assembly" som utspelar sig under kinesiska inbördeskriget (och lite i koreakriget), av Feng Xiaogang. Det känns som kineserna äntligen börjar göra krigsfilmer utan att överdosera med propagandan.

Phelan

Hero
Så mycket samlad visdom och goda tips och ni missar ändå en av de bästa... :gremsmile:

When Trumpets Fade som handlar om slaget i Hurtgenskogen hösten 1944 på gränsen till Tyskland.

En trevlig liten film med en riktig anti-hjälte i huvudrollen. Värt att veta i övrigt är att den amerikanska 28:e infanteridivisionen efter de hårda striderna i Hurtgenstriden till slut blev förflyttad till ett lugnare frontavsnitt lite längre norrut. "Lugnare" tills Ardenneroffensiven satte igång...

Mvh / Phelan

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
En synnerligen disparat lista:

Flamman och Citronen -- en tämligen ny dansk film om två motståndsmän

Lebanon och Waltz with Bashir -- två skickligt gjorda israeliska filmer om invasionen av Libanon 1982.

Den stora kalabaliken -- en fransk-brittisk-tysk fars från 1960-talet. Driver hejdlöst med alla slags VK2-krigsfilmsklichéer.

eldilon

Veteran
En synnerligen disparat lista:

Flamman och Citronen -- en tämligen ny dansk film om två motståndsmän

När du nu nämner Flamman och Citronen så kan det ju vara på sin plats att också nämna den norska filmen Max Manus som ju har ett likt tema.

När det gäller Norska filmer om motståndsmän finns det ju dessutom två riktiga gamla klassiker:

Ni liv som är en Oscarsnominerad film vars handling inte hade varit det minsta trovärdig, om det inte hade varit en sann historia! Den handlar om en Norsk infiltratörsgrupp som blir förrådda och hamnar i ett tyskt bakhåll vid kusten av Nordnorge.

Kampen om tungtvannet som handlar om sabotaget mot tyskarnas atomforskningsanläggning i Telemark. En av de mest makalösa operationerna bakom fiendens linjer under kriget. Otroligt nog spelas flera av rollerna i filmen av personerna som själva var med i operationen!

Snow

Swashbuckler
Full metal jacket - som nämnts ett par gånger. Mycket bra.
Kellys Heroes - inte fullt så allvarlig men bra.
Stalingrad - Några tyska soldater som åker till stalingrad och... ja, det går inte så bra för dem.
Enemy at the gates - tja... mycket hollywoodkrydda på. Men ändå sevärd.
Röde baronen - visserligen inte WWII men ändå rätt cool, kickar flyboys rumpa.

Sen måste jag erkänna att jag gillar Winds of War. Serien alltså. Det är mycket drama och dokumentär (både politiskt, socialt och om själva dödandet) och inte såå mycket slakt (även om det förekommer).

Bunny

Crazy like a fool
Apocalypse Now! och Den tunna röda linjen är de två filmer som gjort djupast intryck på mig, alla kategorier. De alternerar alltid på platserna 1 och 2 när jag försöker avgöra någon slags personlig topplista. Idi i Smotri, Full Metal Jacket och Plutonen är ruskigt bra också.

Gemensamt för dem är att de absolut inte är lättsamma filmer. Du bör definitivt fråga dig själv om du är ute efter action, samhällskommentar eller blytungt drama när du frågar om krigsfilm. Mina två favvorullar är definitivt inte för alla, medan Plutonen nog är en film som uppskattas i bredare lager.

I övrigt har jag nog sett de allra flesta filmerna som nämnts i tråden (förutom de finska och tyska (undantaget är Das Boot, då)), och kan i regel gå i god för att det är bra film.

Johan K

Gammal & dryg
Tackar för svaren!

Oj!
Tror jag har tippas för filmer för att hålla igång det närmsta åren.... =)
Så jag vill tacka allesammans för de tipps som ramlat in här!

/ Johan K, som gör hatten av för allesammans!

Tibbelin

Warrior
Åtskilliga kvalitetsfilmer är redan nämnda.

Personligen är jag svag för både Kelly's heroes och Full Metal Jacket men vill också slå ett slag för Ingenmansland (No Man's Land) som jag hade turen att se på universitetets filmvisning för ett antal år sedan.

Snow said:
Sen måste jag erkänna att jag gillar Winds of War
Winds of war är riktigt nice!

The Pacific ska du kolla upp också. Fristående uppföljare till Band of Brothers. Smutsigare, blodigare och tyvärr inte alls lika bra, men ändock mycket sevärd!

Johan K

Gammal & dryg
just det ja, det tänkte jag också fråga om ja. Angående the Pacific, dock gav du mig redan svar på frågan..
Kan man få tag på denna serier på dvd??