Vilka mekaniker har du velat testa men aldrig gjort?

Rickard

Urverk speldesign
En cool karaktärsskaparregel i Spirit of the Century är att spelaren skriver baksidestexten till den bok där rollpersonen är huvudperson. Det balla är inte att spelaren sedan ska dra aspekter ur detta, utan att den lämnar över sin baksidestext till nästa spelare som skriver in sin egen rollperson i handlingen. Det får rollpersonerna direkt att känna varandra och dessutom ger första spelaren mer inspiration kring sin egen rollperson.

Det har jag länge velat testa i spel.

Khan

Kondottiär
Jag har aldrig spelat generationsspel. Jag har gjort korta gästspel i Pendragon, men aldrig varit med mer än fem-sex spelmöten i en kampanj på 40+ träffar. Det ger inte riktigt den känsla man får av att spela generationsspel "på riktigt".

Det vill jag verkligen testa.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har aldrig spelat generationsspel. Jag har gjort korta gästspel i Pendragon, men aldrig varit med mer än fem-sex spelmöten i en kampanj på 40+ träffar. Det ger inte riktigt den känsla man får av att spela generationsspel "på riktigt".
Skulle du kunna tänka dig generationsspel där man byter generation varje timme eller varje spelmöte, men fokus ligger på att hårt etablera vem karaktären är (jag tror att det går på en timme) så att man känner något för den?

Ända sedan Pachinko har jag funderat på generationsspel där man kör tre generationer i olika tidslinjer samtidigt.

Last edited:

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Ett kortbaserat konfliktsystem. Började pilla ihop ett till en grej, men det blev kanske lite för stort/konstigt/ointuitivt för att bli användbart. Kanske ska se om jag orkar plocka upp den bollen igen snart.

Genesis

Ni dés ni maître
Har jag någon mekanik jag vill testa så skriver jag ett rollspel med den, så det jag har är nog mest grejer i nuvarande rollspelsklur som jag inte speltestat ännu. Men ska försöka komma på något.

joth1006

rollspelskollektivet
+1 på generationsspel. Är lite sugen på att testa en minikampanj i Mythic Bastionland någon gång.

Girighet

Warrior
Jag har spelat äventyr när det är två olika grupper som samtidigt spelar "samma" äventyr men med olika typer av karaktärer som man gör olika saker. Jag skulle vilja spela ett där man spelar/tävlar mot en annan grupp samtidigt.