Nekromanti Vilka monster?

walium

Ganska töntig, faktiskt
På D&D-forumet startades det för en tid sedan en tråd där man fick nämna vilka monster och varelser man hade använt sig av när man spelade. Jag tyckte att det kunde vara intressant att starta en liknande tråd även på Eon-forumet. Så vilka monster har dykt upp i era kampanjer?
När vi spelar är troll nog det vanligaste "monstret" även om de inte heller är särskilt vanliga. En massa ylkapor och en och annan gargyl har också tittat förbi, annars är vi rätt så sparsamma när det gäller monster. De vanligaste motståndarna är tiraker och andra människor.

Perenna

Swordsman
Så vilka monster har dykt upp i era kampanjer?

Enbart troll. En och annan vandöd lär dock dyka upp så fort vi får tillfälle att spela igen...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Monstrum

Kuradi, Alligator, Sagitaur, Ylk och inte att förglömma!
Alles vårt favoritmonster....

*trumvirvel*

Hyggelmonstret!

Flera gånger har vi faktiskt sprungit in i hyggelmonster, det mest våghalsiga var när när Claymon Phéorryn av Negel vid 12 års ålder skjuter ett hyggelmonster i benet genom en buske (ingen såg exakt vad det var för något) varpå alla 6 barn blir jagade genom skogen av detta, ursäkta ordvitsen, ohyggliga hyggelmonstret. Vi lyckades dock lura honom över en halvtrasig bro, varvid han föll ner och fastnade i en klyfta, men det var ändå spännande och läskigt.

/Naug

Tillägg: Naturligtvis har vi sprungit in i ett och annat troll. Men dom ser jag inte riktigt som monster. Dom är ju troll juh! :gremwink:

Mouja

Hero
Hmm... jo

De vanligaste och värsta monstren som har dykt upp då vi spelat måste ha varit människan själv. Men en och en annan tvist med vargar och ulvar har även vart ganska inne...

Phelan

Hero
Sist vi spelade kunde jag inte låta bli att använda Ashariens slumptabell för färd i vildmarken. Resultatet blev att RP mitt i natten hör ett fasansfullt gnäggande och skriande från en av hästarna och när de närmar sig finner de det farligaste monstret av alla - blodflygaren!! De hade svårt att hålla sig för skratt och med synnerligen skadad värdighet slog en av de bort ekorrskrället som sprang till skogs. Det lär nog inte synas fler gånger i våra kampanjer...

Mvh / Phelan

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Monstrum

"Tillägg: Naturligtvis har vi sprungit in i ett och annat troll. Men dom ser jag inte riktigt som monster. Dom är ju troll juh!"

Ja, Naug till exempel är ju en riktigt charmör om man får tro vad som skrivs om och av honom. :gremwink:

Arvid

Warrior
Troll är absolut vanligast. De är på något sätt väldigt stämningsfulla trots att man använt dem ett antal gånger, spelarna har en väldig respekt för dem som är intressant.
Vrakh har förekommit en gång, hyggelmonster har dykt upp... Sen har jag haft med en skuggvarelse och det kan hända att det dyker upp någon till under nuvarande kampanjen. Skuggfolk är faktist härliga. Det har dykt upp ett och annat monster en gång som den stora ormen, giftorm...

Sen lite "hemmagjorda", några liknande apostlarna i Shannara, ett gigantisk vidunder i den Dolda staden på Adarl (med ursprung från Skugglandet).

Det går dock att göra monstergrejen ganska intressant. Det är väldigt stämningsfullt att bara skymta varelsen, höra eller se spår av den. Rykten är också roliga att använda. Mina favoritvarelser är de som rollpersonerna inte vågar slåss mot eller varelser som de brar inte vill slåss mot (enhörning t ex, även om jag inte använt den). Därför blir mina "hemmagjorda" roligast, de är ofta så mäktiga att man måste fly.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Den tråden var egentligen även här på EON-forumet, scrolla ner lite bara "

Det närmsta jag hittar är en diskussion om nya raser. :gremconfused:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag ber om ursäkt.

Och den tråden hade jag tydligen själv svarat på också. Pinsamt! :gremblush:

Kwarzim

Veteran
när vi spelar så är inte stor saker vanligt för de är för snälla(tror det är så för vi slår ner dem så lätt), Men små saker som de konstiga sniglarna och de små orm bra mycke mer hemskare än tjugo hyggelmonser(det är sant).

Darkside

Veteran
Wulfen [SPOILER]

Jag slängde in några Wulfen under äventyret Regnsynd....
(ska försöka andvända alla men det är lätt att överdriva)

Mercellon

Veteran
Brukar dyka upp en del tiraker och annat mysigt, ofta djur typ björnar eller så. Men det blir nog en hel den vandöda nu när man ha köpt "Vandöda & Nekromanti". Fast jag får väll kanske inte ställa dit en Lisch de första jag gör, antar jag :gremwink:.

Pendragon

Swashbuckler
Som spelledare:
(hitills bara en nyligen påbörjad kampanj)
En flock väldigt skumma Henéa-alver som verkade dyrkas nån sorts själsslukande mystiskt väsen.
Ovan nämnda mystiska väsen.
En flock vargar.
En ulv.
Ett skogsstroll.
En människofamilj.
(det bör nämnas att samtliga rollpersoner är unga Henéaalver som lämnat skogen för första gången i hela sitt liv efter att deras flock fallit offer för ovan nämnda mystiska väsen och ovan nämnda skumma Henéor)

Som spelare (Ymirs nuvarande kampanj):
(i hyfsat kronologiskt ordning, och förutsatt att alver, tirkaer och dvärgar inte räknas)
Ett spöke av någon sort.
En skock av något ylkapsliknande.
Något som kan ha varit en gruvbest med taskig attityd och smak för blod.
En skock troll av varierande slag.
En tomte.
Ett par vandöda av någon sort. Antagligen någon elak form av Zombie.
En demon.
En vrakh (antagligen, det var beckmörkt).
En hel hög av nånting som verkar vara nån sorts skuggvarelser eller spöken. Att lista ut vad är något våra rollpersoner pysslar med nu.
Ett styck levande mörker med smak för levande varelser, samt deras själar. Speciellt draksjälar.
Tre drakar. Ja. Tre. Samtidigt.
Två skugg/spöksaker till.
En varggud.
En mystisk ljusentitet, misstänkt lik en välkänd cirefalisk gudom.
En mycket skum nekromantikerdotter.
En zombie till.
Ännu en skugg/spöksak. Möjligtvis fler.
Dwyrydd Coley.
En skugga som inte på något sätt var bunden till sin ägares kropp utan agerade högst självständigt.
En minotaur.
Ett spöke till.
En skuggvarelse.

Såja... det var väl allt hitills... återkommer när jag vet om Drunoks kronprins kvalar in på listan.

Shulger

Veteran
Ja kasta in ett par jätte stora människor mot ( 3m höga) mina spelare , onda alver , alver med vingar ( en spelare lyckades göra prinssesan gravid :gremblush:) en sorts drake (stor som dum drakar men smartare) som jobbiga grejer stora som gurder men mer människo liknande, vandöda och en "vanlig" drake + varg- människor ( inte varulvar)

Hoppas ni fattar vad det står om ni inte gör det så läs det en gång till, fattar ni inte nu heller så var det inte ménat att ni skulle förstå varför vet jag där emot inte

Ps. att använda hjärnan aktivt ger problem .Ds.
Ps. Jag vet att det är lite fel stavat.Ds.

Grendel

Warrior
Vargar dominerar!

Mest vargar faktiskt!
Det roliga är att mina spelare lärt sig att ha respekt för vargarna, då den stolta Eyrentigrinnan Kira slagits ut helt vid ett tillfälle och legosoldaten Krenn fått ett stort ärr över ena kinden... :gremgrin:
Behöver jag nämna att jag sällan använder mäktiga, kraftiga eller sällsynta djur/monster i mina kampanjer?

*Grisodlare och stolt.* :gremwink: