Mutant - Både originalet, UA och År Noll
Originalet för att konceptet med Sverige efter katastrofen var originell och jag blir nostalgisk bara jag tänker på muterade älgar med mynningsladdare, ondskefulla psi-mutanter och trafikskyltssköldar. UA för att det återupplivade originalet men gjorde det till det Mutantskandinavien som Mutant 2/2089 borde varit. Dessutom är kampanjen en av de absolut bästa jag läst. År Noll för att jag älskar hur mekaniken och resurshanteringen hänger ihop med spelvärlden och att det dessutom gräver djupt i uppkomsten av varje klass.
Svavelvinter RPG
Otroligt snyggt spel med elegant regelmotor som dessutom jackar in fantastiskt i spelvärlden och bygger intriger med ett inbyggt spel på metanivå. Konfluxkampanjen är tillsammans med UA ovan något av det bästa jag läst i kampanjväg och lyfter man dessutom in händelser från romansviten så blir den ännu vassare.
Coriolis
Att Fria Ligan gjorde mig intresserad av rymd-genren som jag egentligen är väldigt skeptisk mot är bara det ett gott betyg. Världsbygget är magiskt och jag är sjukt pepp på Ikonernas Nåd-fortsättningen och hur metaplotten kommer vecklas ut.
Symbaroum
En otroligt lyckad nisch i en genre som annars är ganska upptagen. Stark setting, hyllvis med intriger, Mörk fantasy och gott om hemlighetsmakeri.
Oktoberlandet
För trots att jag egentligen inte är så förtjust i genrer som korsbefruktar varandra (fantasy, ångpunk och rysk revolution) så är det här en helt enastående mix. Världen är mystiskt och subjektivt beskriven och det är en närmast total avsaknad av konkreta sanningar.
Ur Varselklotet/Flodskörden
En helt genial setting. Fantasitriggande illustrationer och mitt favorit-regelsystem i botten.
Svärdets sång
Halvtrist svenskt namn men där slutar det negativa. En lysande utveckling av MYZ med resurshantering, framväxande världsbygge och en välskriven modulär kampanj som triggas genom sägner men också regler för att göra resor spännande. Monster blir mindre platta genom att attacktyperna slumpas fram.
Alien RPG
Jag var som sagt skeptisk till rymdrollspel innan Coriolis. Med Alien och skräck i rymden blir jag bara mer såld. Dolda rymdmonster, system för stress och en värld full med ondska och företagsintriger. Sjukt peppande!
(Börjar ni se mönstret ?)
Upsalasviten
Tre underbara skräckscenarion från sekelskiftets Uppsala. Ett imponerande hantverk med hög stämningsfaktor i både berättelse och handouts.
Fiasco
För att det har låg tröskel och innebär ofta fantastiskt roliga situationer.
Cthulhu Dark
Ett minimalistiskt och elegant spelsystem som också innehåller en handfull riktigt bra purist-äventyr. Även det fristående äventyret Fairyland och "He Who Laughs Last" är väl värt att nämna.
Kutulu
Ännu en Cthulhu-mythos variant men fokus ligger på mysterielösande och en väl nedskalad regelmotor (jämfört med att Cthulhu Dark är helt avskalad). Mycket bra variant på sanity-system. Bör också nämna äventyret "De försvunna soldaterna" som är ett stämningsfullt äventyr.
Warhammer Fantasy Roleplay
Inte helt kompis med reglerna, men världen är störtskön.
Drakar och Demoner
Mitt första rollspel och Döda Skogen mitt första äventyr. Nostalgin är total.
Chock (Skräck i Warwick House)
Så enkelt men ändå bra.
Ribbon Drive
Har inte ens spelat det, men det är ett sånt fantastiskt bra upplägg.
Barkhäxan
Låg regeltröskel och hög skrämselfaktor!
Vasen Road
För att det lika vidrigt som välskrivet.
Sweet Agatha
Mysterieberättande för två personer om vad som hänt den försvunna Agatha.
KULTL
Snyggt som tusan och väldigt originell spelvärld. Många läskiga och välskrivna scenarion.
...skulle nog kunna fortsätta ett tag till...