Nekromanti Vilka rollspel använder "bag building"?

Vimes

Sillkung
Bag building (se Orleans, Quacks etc) är en hyfsat populär mekanik inom brädspelvärlden. Används den något inom rollspel? Eller, lite vid sidan av: vilka rollspel (här förutsätter jag att de finns) har "dra grejer ur en påse" som resolutionsmekanik? Hur fungerar det där?

RasmusL

Champion
Bra fråga! Jag har använt det i ett lite drömskt skräckscenario för god effekt men inte sett skrivet någonstans!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
I Troika! Använder Byggand bygger man en påse och slumpar vem som får initiativet i stridsrundan. En markör som signalerar att rundan är slut läggs också i påsen.

I Follow läggs stenar av två färger i en påse. Den ena färgen betyder dåligt, den andra betyder bra. Två stenar dras ur påsen i slutet av varje akt (man spelar tre) för att säga om gruppen är framgångsrik eller inte. Om man drar en av varje så spelar ordningen roll. Hur många stenar av varje sort som läggs i påsen beror på spelarna själva som lägger stenar dels efter vad rollpersoner tycker, dels efter vad de själva tycker.

Genesis

Ni dés ni maître
I både Mist-Robed Gate och The Marquis of Ferarra (?) avgörs dueller genom att båda deltagare beskriver sina coola stunts och de andra spelarna röstar genom att lägga en markör i en påse. När alla har röstat dras en markör och den vars färg det är vinner duellen. Plus lite andra regler som kan ge dig en extra markör och så.

I mina regelfunderingar för Utpost 2 finns det ett färdigt antal vita stenar i påsen, och när folk bråkar lägger de in svarta stenar. När man sedan försöker slåss mot monster så gäller det att dra vita, så det blir svårare ju mer man bråkat.

Vimes

Sillkung
DeBracy;n319692 said:
I Troika! Använder Byggand bygger man en påse och slumpar vem som får initiativet i stridsrundan. En markör som signalerar att rundan är slut läggs också i påsen.
Hur bygger man påsen i Troika?

kloptok

Pensionerad astrolog
Vimes;n319697 said:
Hur bygger man påsen i Troika?
Man lägger i två tokens per spelare och ett antal för fienderna som motsvarar deras initiativvärde (mäktiga fiender får fler tokens). Sen kan man lägga till tokens för henchmen också. Och så en ”end of turn”-token. Alla olika sorters tokens har olika färg för att kunna skilja dem åt. Sedan drar man tills end of turn dyker upp.

Finns även en kortlek med precis samma upplägg (fast där man bygger en lek och drar kort ifrån istället för att lägga tokens i en påse).

Vimes

Sillkung
Aha, så det är en mekanik enbart för initiativ?

kloptok

Pensionerad astrolog
Vimes;n319699 said:
Aha, så det är en mekanik enbart för initiativ?
Jepp. Med motståndsslag för varje handling som DeBracy beskriver, så även om du missar din tur i en runda så kan du skada motståndaren om den anfaller dig (förloraren får skada oavsett om den anföll eller försvarade).

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Som jag beskrev ja, men sen blev jag ninjad och trodde jag kunde ta bort mitt inlägg och nu är allt pannkaka. Olé!

Mogger

Hipsteranka
Genesis;n319695 said:
I både Mist-Robed Gate och The Marquis of Ferarra (?) avgörs dueller genom att båda deltagare beskriver sina coola stunts och de andra spelarna röstar genom att lägga en markör i en påse. När alla har röstat dras en markör och den vars färg det är vinner duellen. Plus lite andra regler som kan ge dig en extra markör och så.

I mina regelfunderingar för Utpost 2 finns det ett färdigt antal vita stenar i påsen, och när folk bråkar lägger de in svarta stenar. När man sedan försöker slåss mot monster så gäller det att dra vita, så det blir svårare ju mer man bråkat.
Smart! Ett Dread fast utan motorik!

Rickard

Urverk speldesign
Det är skitbra för spel där man vill ha "riktad slump". Till The Murder of Mr. Crow så hade jag tärningsslag från början men det innebar att om spelarna alltid slog samma låga siffror kunde spelet aldrig ta slut, då det bara blev en massa skenledtrådar. Då fick de istället dra från en påse där det fanns två skenledtrådar och fyra bra ledtrådar. Detta medförde att mycket fick bättre pacing på spelet.

I Kingdom of Nothing spelar man tiggare och när man ska avgöra en konflikt slänger man i mynt av olika valör i sin påse och så kan man tigga fler mynt från andra spelare. Sedan drar man ett mynt ur påsen. Kul mekanik som passar spelet, men jag har tyvärr aldrig spelat det då pdf:en knappt gick att läsa på grund av bakgrundsbilden.

PowerNap

Veteran
Inte en generell resolutionsmekanik, och det kanske inte kvalificerar sig som bag building, men jag har använt en påse när jag ville simulera fiender som larmar efter förstärningar.

Brickor utan en markering åker tillbaka i påsen, medan brickor med hamnar på golvplanen. Ju fler förstärkningar som anländer desto färre finns det kvar som kan dyka upp senare.

Praktiskt nog representerar brickorna just puckformade fiender, närmare bestämt städarrobotar som utvecklat åsikter.