Vilka rollspel har mest utvecklad/expansiv lore?

Conan

انتفاضة
Jag kanske har ställt frågan förut (säg isåfall till), men vilket rollspel har mest utvecklad lore?

svenska tänker jag mig att Eon borde ligga i täten, till och med före gamla D&D och Mutant

Jag är dålig på engelska rollspel men Vampire verkar ju har en rejäl lore, och antar att även DnD har det (även om den verkar sämst). Spel som bygger på Sagan om Ringen kanske kan kvala in här också.

God45

#PrayersForBahakan
Det är antingen World of Darkness som har hundratals böcker med nästan bara meta-plot över flera olika spellinjer (Vampire, Werewolf, med flera) eller så är det Warhammer 40k spelen som innehåller massiva, massiva mängder lore.

De olika D&D världarna har olika mycket lore men det är nog inte lika mycket som Vampire eller 40k ens för de med mycket så som Forgotten Realms eller Dragon Lance. Men jag tror att även mindre D&D settings så som Birthright har lika mycket som de svenska med mycket så som Ereb Altor eller Eon pga TSR:s massiva publiserings schema. Räknar man D&D som ett multiversum som Planescape gör är det kanske allra störst.

Men vad är lore egentligen? Räknar vi romaner och fiktion och grejer? Räknar vi fakta om världen? För Eon är fyllt med ”fakta” menat att döda alla med en själ som försöker läsa böckerna men det finns knappt någon lore förutom ”Den här grejen är inte exakt fantasy standard” om man räknar på ett sätt. Medan Ereb Altor har crap loads av äventyr, karaktärer och ”meta-plot” som kanske räknas eller inte.

Jag förespråkar ett kvalitetstak innan något är lore. Att ha en glorifierad lista över fakta borde inte räknas.

MERP är nog fan störst på svenska oavsett hur man räknar.

damogn

Swordsman
God45;n343995 said:
MERP är nog fan störst på svenska oavsett hur man räknar.
Skriv ner alla gamla Drakar och Demoner-sessioner någonsin, så får du Lore så det räcker och blir över! :wink:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Evokee;n343993 said:
Jag kanske har ställt frågan förut (säg isåfall till), men vilket rollspel har mest utvecklad lore?

svenska tänker jag mig att Eon borde ligga i täten, till och med före gamla D&D och Mutant

Jag är dålig på engelska rollspel men Vampire verkar ju har en rejäl lore, och antar att även DnD har det (även om den verkar sämst). Spel som bygger på Sagan om Ringen kanske kan kvala in här också.
Oktoberlandet :).

Hälsar

Christian

Ymir

Liten kantbaron
På svenska är Eon är fullkomligt utan tvekan i topp, de enda jag kan se som öht kan tävla är Mutant och DoD Ereb Altor. Eons Mundana är förmodligen den mest ambitiösa (och rikaste, och därför bästa) fantasyvärld som skrivits på svenska, och det är också, skulle jag säga, en av Eons primära selling points. Vilka andra svenska rollspelsvärldar involverar multipla conlangs, kompletta med grammatik och extensiva ordlistor? Vilka andra svenska rollspel planterar något i förbigående i en bok 1999 som tas upp och utvecklas i en bok 2020? Tråkmånsar som God45 må hata vad vi gör, men icke desto mindre är det lore, och gedigen fucking jävla sådan. Eon är smockfullt med awesome som en överfull portfölj med US currency som bara väntar på att spricka. Varenda uppslag andas djup, stämning, mysterier, intriger och äventyr.

Vad gäller svenska rollspel, men inte tvunget på svenska, är Vampire en contender dock. Totalt sett har Vampire avsevärt mer lore än Eon, i synnerhet om man räknar in alla andra WoD-spel eftersom de är del av samma universum, då är mängden lore typ helt sinnessjuk, men nya versionen av Vampire har ju inte tvunget behållit all sin gamla lore, till skillnad från Eon, så situationen är lite oklar just nu.

Star Wars har också helt groteskt mycket lore, oändligt mycket mer än Eon, men 95% av den kommer inte från rollspelen, utan annan media som blivit wookiepedia-artiklar, så jag tycker inte det räknas.

Bifur

Veteran
Beror som flera skrivit på har räknar, publicerat setting-material eller tillgängligt världsbygge i alla former.

MERP borde, som nämnts, vara en kandidat i det förra fallet. CoC har ju också kommit ut med fruktansvärt många produkter sedan det föddes.

I det senare fallet ligger så klart LotR och Star Wars bra till. En bubblare kan nog vara Old World, vilket är lite intressant eftersom det är startat som ett spel-IP.

Ulfgeir

Swashbuckler
Shadowrun är en bra kandidat också, eftersom settingen hela tiden utvecklas sedan starten i slutet av 80-talet. (och Shadowrun har ju även lite historiska kopplingar mot Earthawn, som var förra gången det fanns magi)

Rangertheman

Myrmidon
Bland de nyare svenska (på svenska) torde Symbaroum ligga bra till. Inte som Eon men kanske god tvåa?

Tant Ragnar

Gamle usling
Finns det något spel som utspelar sig någonstans under antiken?

Jag gissar att det spelet, om det finns, har den fetaste loren.

(Om man nu får räkna "skrivet material runt settingen som inte är en rollspelsprodukt" som lore)

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag vill börja med att förklara för ämnesstartaren att D&Ds lore är bäst. Med det ute ur världen och ignorerandes de svenska spelen som jag har noll koll på, med av rollspelsmakarens egna verk räknade. Så tror jag det ser ut såhär:

AD&D/D&D och deras multiversum är störst. Med material publicerat sen rollspelen uppfanns och spännande över så många världar och hundratals romaner och tidningar så har ingen annan någon chans.

World of Darkness av anledningen som nämnts ovan.

Palladiums multiversum med alla deras spel, dimensioner och gammelsatan och hans sambo.

MERP och efterkommande spel baserat på Tolkiens verk.

Sen börjar det bli knivigt. Det har kommit väldigt mycket till Shadowrun, till de olika Star Wars-spelen, till Travellers olika universum, till GURPS (om man ens får räkna med dimensions/multiversumshoppande i det?).

Övriga spel jag känner till som torde räknas som att ha mycket lore:
Marvel Super Heroes, Glorantha/Runequest, Hârn, Pathfinder, TORG, Rolemaster.

Räknar man in allt som tillhör ett franchise så...
Star Wars, Star Trek, DC och Marvel? Missar jag något som är i närheten?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Officiell Lore till Pendragon är inte jättemycket; mer än Ereb definitivt, men inte i närheten av Forgotten Realms eller WOD. Men. Spelet är öppet skrivet och om vi förstår "lore" brett, så brett att alla arthuriansk skönlitteratur räknas in, så har Pendragon väldigt mycket lore. Och lore som är över tusen år gammal ...

Har inte Harnmaster mycket också? Även Ars Magica finns det mycket till, om inte i FR-WOD-nivån.

pingas

Warrior
Ymir;n344010 said:
Vilka andra svenska rollspel planterar något i förbigående i en bok 1999 som tas upp och utvecklas i en bok 2020?
Vad? :):) Förlåt om det är off-topic

Mogger

Hipsteranka
Jag vill addera Warhammer till listan. Jag gjorde en gång ett ärligt försök att koherent sammanställa spelets lore men det visade sig omöjligt. Och då tänker jag mig i ett större Warhammer-verse där Fantasy och 40K samexisterar.

Men det blev en rätt cool lore!

PAX

Jordisk Äventyrare
Traveller borde väl klassa in som ett spel med gedigen lore.