Nekromanti Vilka rollspel kör ni nu? Varför just det/de? Söker rollspelstips till ny spelgrupp!

Kitaeda

Veteran
Hej! Sen några månader tillbaka har jag som SL samt 3-5 spelare spelat Mutant åt noll ca en gång i veckan. Passet brukar vara mellan ca 3-6 timmar. Vi har riktigt roligt som oftast. För tillfället är jag SL och både jag och spelarna lär oss mycket om det specifika spelet och om hur rollspel i allmänhet kan fungera. Och viktigast av allt har vi riktigt roligt med varandra. Jag köpte Mutant år noll mestadels på grund av alla positiva omdömen och min nyfunna nyfikenhet för rollspel. Till stor del kan jag och min spelgrupp stämma in i Mutant år nolls positiva omdömen. En grej jag dock märkt är att spelet stundtals känns både för fritt för både SL och spelarna, men på samma gång för specifikt inom spelets förhållandevis fria ramar. Vi kommer absolut fortsätta med Mutant, men för att inspirera både spelare och mig som SL (och eventuellt andra i spelgruppen som kan tänkas vara SL) behöver vi bredda spelutbudet med en eller två extra rollspelskampanjer.

Så min fråga är därför: Vilka rollspel kör ni nu? Varför spelar era grupper just det eller de rollspelen? Varför tror du att det spelet ni kör hade passat (eller inte passat...) en spelgrupp som egentligen bara har aktuell erfarenhet från MÅ0?

För vår del som spelgrupp tror jag vi behöver ha MÅ0 som ett spel för att kunna ha både friheten (sandbox) men även en värld som innehåller specifika varelser, händelser, platser, etc, som nämns i det officiellt utgivna materialet. Spelgruppen som helhet gillar arkbyggandet, spelarnas frihet att utforska vad de vill i Zonen, och jag gillar särskilt den postapokalyptiska och smått humoristiska känslan i spelet. Det ger mig inspiration till idéer.
I era svar kommer jag försöka leta fram tips på spel som gärna är ännu mer sandboxiga och fria (utan vare sig kampanjvärld eller tips till t.o.m., i princip ett regelverk och inget mer) eller mycket mer specifika sådana där mera av spelvärlden och annat i den beskrivs mer i detalj än vad det gör i MÅ0, där sektorer i världen kan slumpas fram. Själv föredrar jag fortfarande svenska rollspel, då det förenklar läsandet för samtliga i spelgruppen, med eventuellt undantag för regelverk. Vid en snabb anblick blir jag särskilt nyfiken på Symbaroum och Järn som svenska rollspel. Som regelsystem verkar Cypher System och Fate vara fokuserade system, där fokus verkar ligga på karaktärer och vad som händer, framför mycket siffror vilket jag är rädd att det kan bli med spel som Shadowrun, D&D och Pathfinder. Men detta är endast baserat på fördomar och första intryck, inget mer egentligen. (Åter till min föregående fråga i stycke nummer 2 ^_^)

JJoghans

Regelknackare
Vi ska börja spela Järn, och jag tror att det skulle passa en grupp som tidigare lirat MÅ0. Vi kör ganska korta sessioner över Roll20 (eftersom alla till stor del är upptagna med livet), och har (fr.o.m. igår kväll) precis bara börjat bygga vår klan. Gruppen kan även bygga gudarna och hur landet ser ut kring byn där klanen bor. Vi har kommit igång med kartan, men har ännu inte bestämt om vi ska hitta på egna gudar eller planka asagudarna rakt av.

Det Järn saknar, till skillnad från MÅ0, är en övergripande meta-story. Istället skapas en massa story-hooks under skapandet av klanen - så man skulle kunna säga att den processen föder själva äventyret.

Jag var lite skeptisk till användandet av BRP som regelmotor, men den känns ganska strömlinjeformad för att vara BRP. Jag tror inte att det blir något problem för våran del, trots att de flesta spelarna föredrar lättare system - t.ex. just MÅ0.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kör Call of Cthulhukampanjen/äventyrssviten Tatters of the King med två olika spelgrupper just nu. Vi använder det egenutvecklade regelsystemet Kutulu.

Anledningen till att vi spelar just Kutulu/Tatters är för att Tatters är en klassisk och bra färdigskriven kampanj och jag är den sortens SL som föredrar förberedda äventyr med låg grad av strid samtidigt som jag i min nuvarande livssituation inte har tid att planera saker själv. Därmed funkar färdigskrivet väldigt bra, åtminstone så länge det färdigskrivna är bra. Tatters of the King har jag spellett förut och kan ganska bra; jag vet var äventyren behöver lite extra kärlek och var det kan finnas problem.

Efter Tatters har vi två andra klassiska mastodontkampanjer att köra: Masks of Nyarlathotep och Horror on the Orient Express. De är massiva och har rekommenderats av andra; återigen finns fördelen med färdigskrivna äventyr + att det är klassiska kampanjer som vi (eller iaf jag) känner att vi vill ha spelat igenom åtminstone en gång. Jag skulle i ärlighetens namn gärna vara spelare för nån av dem också, men det lär inte hända.

Hursomhelst är de här kampanjerna inte jättefria, man har ju ett Äventyr som ska Klaras Av. Det är där fokus ligger, inte på fri utforskning eller så.

Bland svenska spel ser jag mycket fram emot Coriolis som redan i sin förra version hade stor potential, och när nu Fria Ligan äntligen ska släppa den Stora Kampanjen till spelet så känner jag pirr i hela kroppen.

Skulle jag spela ett svenskt fantasyspel skulle det nog bli en värld som blandade lite Symbaroum och kanske gamla spelet Gemini, med något eget regelsystem... Jag har inte mycket till övers för andra människors regelsystem =)

Robert

Warrior
Vi kör också Järn. Anledningen är att det är ett bra spel utan att bli för komplicerat. Det finns också stöd i reglerna för att uppmuntra spelardrivna kampanjer och att man med enkla medel bygger en sandlåda där spelarna har en funktion.

Eftersom tre av fyra spelare är nybörjare är det ett bra spel att prägla dem med. De lär sig att vara aktiva och att drivs egna agendor vilket är bra i andra spel där detta inte har regelstöd.

Sedan är det ett bra spel också. Dessutom ett av de snyggaste på länge. Lite av ett paradigmskifte att blanda manga, europeiska äventyrsserier och lite låtsas forniskt.

Conan

انتفاضة
Eon. Bra spelregler, bra värld och grymma äventyr.

Arazand

Veteran
Maid RPG. Cause fuck the establishment! Nej men skämt-o-sido. Maid är ett bra system och väldigt underhållande. Det spelas inte varje vecka, det hade man blivit för utmattad av, men 1 gång i månaden ungefär. Det finns vissa mekaniska funktioner som gör att dessa sessioner brukar nästan alltid blir minnesvärda, var det sig vara dess Costume-system eller det faktum att man inte tar skada utan blir stressad av motgångar och konflikter. Man måste väl vara en viss typ av nörd för att tycka det är roligt men rekommenderar det ändå till allt och alla för det är så enkelt att komma igång med och spela.

---

Speltestar(sen ett par månader) ett spel en vän gjort som är ett hack på Burning Wheel. Det är ett system som byggs kring 'krafter' och 'förmågor' och utspelar sig i feudala japan under Sengoku eran. Det låter likt det andra Burning Wheel spelet The Blossoms are Falling, men stora skillnaden är väl i settingen presenteras som är mer enligt den Japanska folktron snarare än historiebaserad som the blossoms are falling. Och att detta hacket tar en hel del anime tropes med också.

---

Mutant år noll. För ett par månader sedan pausades denna kampanjen, men vi spela den i kanske 7-8 månader innan dess och jag älskar detta systemet med olika typer av hälsa, mutationerna och pressade slag mekaniken. Det är väldigt väldigt underhållande. Det som hände i vår kampanj är också något av de delar som gör att man tänker väldigt mycket på spelet. Det var extremt kul oavsett.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Inte spelat (men vill!), utan baserat enbart på genomläsning vill jag också tipsa om Järn.

Eftersom jag ännu inte spelat det kan jag inte tillföra så mycket mer information än vad Dazumal och Robert redan gjort. Men det har aldrig hindrat mig, så …

… Järn kan, trots BRP-grunden, vara Sveriges mest innovativa rollspel just nu. Och dessutom charmigt, inspirerande, tajt, väldesignat, snyggt, enkelt och andra positivt laddade adjektiv.

Tycker jag då.