Nekromanti Vilka rollspelsteorier finns det?

Sodivra

Champion
Under påskhelgen så hade jag mycket givande samtal med DeBracy och Wilper om vad som gör våra rollspelsupplevelser awesome. Jag känner att jag kan börja skriva en teoretisk kropp utifrån det här.

Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig med vilka andra rollspelsteorier det finns, och vad syftet med dessa är, det vill säga vad har man dem till?

Det känns som det är viktigt att få en karta över dessa för att kunna relatera till dem när man skriver egen teori. Vad jag vet:

The Big Model
Syfte: Identifiera alla komponenter som utgör rollspelsdesign för att man ska bli medveten om dessa och anpassa dem efter spelets syfte, om jag fattat det rätt.

anyway.
Vincent Baker har en blogg där han tar upp rollspelsteori, men jag vet inte riktigt vad syftet är och vad hans teori handlar om.

Improteater i rollspel
Graham Walmsly för ihop tekniker och teorier från improteatern med rollspel i sin bok "Play Unsafe". Samma bakgrund som mina egna teorier kommer ifrån. Dessa teorier handlar inte om att skriva spel, utan att spela spel.

Friform
Det här är också ett mysterium för mig. Friform betydde länge "regellöst" för mig, men MrG, Frispel, Jeepform, ASF och så får mig att tro att det finns en större tanke bakom - Finns det speciella idéer och uppfattningar bakom all friform, eller är det bara en attityden "Experimentera!" som sammanför olika friformsscenarion?