Nekromanti Vilka sorters tärningar?

Bassejr

Hero
Hej

Så, nu när jag sitter här och spånar och experimenterar med regel system undrar jag...

Vilka sorters tärningar ska man tillåta sig skriva in i systemet?

Varje rollspelare med någon sorts själv respekt har i alla fall minst 1T6, 1T4, 1T10 och 1T20, många även med "00-90" och den underskattade T12.

Personligen har jag också en T3, T5, T7, och T30.

Vissa rollspelare näjer sig helt med att bara införskaffa 6 sidiga tärningar för användning till svavelvinter, Fantasy!, eller liknande pöl-system.

Så vilka tärningar kan man tillåta sig skriva in i ett rollspels system? Nördig som jag är vill jag ju använda även dom där udda tärningarna, men samtidigt förstår jag varför folk helt enkelt inte skulle bry sig om någonting mer än en 6 sidig och en 20 sidig tärning.

Enlighten me, gamla rävar!

tacksam för svar.

Storuggla

Champion
"Vilka sorters tärningar ska man tillåta sig skriva in i systemet?"

Om det inte är Gamescience kan du lika gärna skriva att man ska spela med en katt eller en bit tyg som slumpgenerator.

Storuggla, det ska göra ont med en t8

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Själv är jag väldigt svag för system som bara använder t6:or, eftersom de då tenderar att kräva minsta möjliga "extra inköp".

Men, jag tror att t6:or är vanligast, följt av t20:or och sedan t10:or. Om man ser till antal spelare som äger minst en av varje tärning. Därefter misstänker jag att t4, t8 och t12 ägs i ungefär lika stor utsträckning.

Det här är grunden till mina gissningar:
t6 har alla. För att den används i brädspel och sånt. Mina föräldrar har t6:or, liksom.
t20 är grunden i många andra spel, och är en vanlig specialtärning att köpa. Både BRP i svenska versioner och d20/d&d har ju t20:an som rätt central.
t10: World of darkness! Det finns många WoD-spelare och varje spelare har antagligen rätt många av t10:or (detta leder alltså till att om jag skulle gissa på antalet tärningar totalt så skulle jag tro att t10 ev. är vanligare än t20).

Resten är tärningar man får med t20:an i sånadär paket med en av varje...

Så: Om jag nu mot förmodan skulle vilja använda andra tärningar än t6, så skulle jag börja med t20, sedan t10, sedan resten. Om jag ska använda t4 kan jag lika gärna använda t8 och t12, liksom. Eller OK, jag ser fortfarande en poäng i att låta folk slippa leta tärningar under spel, så antagligen skulle jag ändå hålla ner antalet, men förhoppningsvis är ovanstående resonemang begripligt ändå =)

Ymir

Liten kantbaron
T8:an har både skönast form och bäst fördelning av alla tärningar, jag vill göra ett T8-baserat pölsystem...

That being said, nu när jag sitter i en gudsförgäten avkrok av Kina och ska spelleda Apocalypse Wörld, är jag för första gången någonsin glad att ett system är helt T6-baserat....

Patrick Bateman

Warrior
What Storuggla said. :gremwink:

Jag tycker gott du kan använda alla de vanliga rollspelartärningarna, dvs T4, T6, T8, T10, T20. De finns lätt att få tag på i Sverige, antingen i butik eller via postorder från svenska återförsäljare.

T7 och T30 tycker jag du ska undvika helt, eftersom de (så vitt jag vet) måste beställas från utlandet. T7 geometriska form ställer också en del frågetecken för mig, huruvida alla utfall verkligen har samma sannolikhet. Jag har också svårt att se vad någon av dessa tärningar skulle tillföra, som inte kan skötas av någon av de andra tärningarna. (Jag har utelämnat T3 och T5 från det här argumentet eftersom de kan hanteras av T6 resp T10.)

Om du frågar mig, är det ett dåligt argument att dissa ett regelsystem enbart för att de använder/inte använder ens favorittärningar. Idag finns det ändå så många elektroniska tärningsrullare tillgängliga (appar, online etc) att motviljan att köpa en viss tärning väger lätt mot andra hänsyn när du designar regelsystemet. Bara om du skulle använda tärningarpölar av lite mer udda sort, tex T12, kan du fundera på om inträdesbarriären för potentiella köpare blir för hög. Tycker jag.

Bassejr

Hero
tack för svaren

Anledningen till att jag frågar är att systemet jag jobbar på nu använder ett system av grundegenskaper där ökad grundegenskap innebär fler sidor på bonustärningen, och därmed chans till högre skadebonus, eller lifesaver till ett failat slag.

systemet är i basen en T6 pöl, men jag skulle vela ha så gradvis ökning som möjligt på dom här "bonustärningarna". jag tänker att man slår dom tärningarna och får lägga till prickar på de tärningarna man har slagit, eller lägga prickarna från bonustärningen som en ny tärning, för att förbättra sina slag.

har fortfarande inte prövat systemet ordentligt än, och jag håller fortfarande på att finslipa på de annars rätt udda kanterna och regelbuggarna jag stöter på.

angående T7:ans trovärdighet i jämna slag så har jag använt den en hel del nu, och den slår faktiskt rätt jämt. fast jag rekommenderar att man slår den på en gummi- eller konstläderyta, för att den verkligen ska Rulla, och inte bara Glida som på ett träbord.

Sodivra

Champion
Ymir said:
That being said, nu när jag sitter i en gudsförgäten avkrok av Kina och ska spelleda Apocalypse Wörld, är jag för första gången någonsin glad att ett system är helt T6-baserat....
Umlauts makes it more metal

Zimith_UBBT

Warrior
Om du bara riktar dig till redan frälsta kan du utan probs använda de klassiska 6, dvs T4-T20. Om du frälsa nya till hobbyn är det ju så klart en fördel med bara 6-sidiga om du inte tänker dig en box där tärningar ingår.

Gamescience-tärningar kan vara något av en turn-off för många. Dels pga av ovana dels pga av att de är svårare att få fatt i. Här känns det som att man ska undvika det om det inte ger dig påvisbara fördelar som inte kan fås på annat sätt (typ DCC's "tärningsstege")

Personligen är även jag förtjust i pölar i allmänhet eftersom jag tycker det är roligare att lägga till en tärning än +1. Pölar funkar bäst med T6 i min mening, eftersom de lätt kan gå att hitta i storpack till en billig p.

Hubarth

Veteran
Zimith said:
Om du bara riktar dig till redan frälsta kan du utan probs använda de klassiska 6, dvs T4-T20. Om du frälsa nya till hobbyn är det ju så klart en fördel med bara 6-sidiga om du inte tänker dig en box där tärningar ingår.
Jag vet inte om detta stämmer faktiskt. När jag började spela rollspel, förvisso vid ung ålder, kommer jag ihåg att en av dragkrafterna var de knasiga tärningarna i kulörta färger :gremsmile: