Nekromanti Vilka space opera/traveller-rollspel finns?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Efter att ha läst ut Consider Phlebas är jag mer sugen än någonsin på att åka runt i rymden och vara med om episka grejer (eller möjligen bara ha episka grejer i bakgrunden).

Så jag tänkte höra med er - vilka space opera-spel finns? Främst är jag ju intresserad av någorlunda gritty varianter; jag tänker mig någonstans i spannet mellan Iain M Banks och Peter F. Hamilton ungefär. Men om det finns asbra spel där man åker runt i rymdskepp som inte är gritty är jag intresserad av dem också.

Jag kommer spontant att tänka på:
- Traveller (ofc!)
- Coriolis
- Serenity
- Star Wars (?)
- Diaspora
- Ashen Stars

Vilka finns mer? Vilka är bra? Vilka har du spelat, och vad tyckte du om dem? Vilka har bra SL-verktyg för de där gångerna då man behöver hjälp för att få den där första gnistan i äventyrsskapandet? Och så vidare...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Du nämner ju traveller och det är det första jag skulle rekomendera. Vet inte hur det ser ut med nyutgåvan men till de äldre varianterna fans det kanonfina supplement som World Builders Handbok där man kunde slå fram fram solsystem, allt från typ av stjärna hela vägen ner till kulturella egenheter hos befolkningen på enskilda planeter.

Riktigt bra för inspirationen om man vill dra upp en hel subsektor att åka runt i utan att behöva göra ALLT själv.

krank

Rymdhamster said:
Du nämner ju traveller och det är det första jag skulle rekomendera. Vet inte hur det ser ut med nyutgåvan men till de äldre varianterna fans det kanonfina supplement som World Builders Handbok där man kunde slå fram fram solsystem, allt från typ av stjärna hela vägen ner till kulturella egenheter hos befolkningen på enskilda planeter.

Riktigt bra för inspirationen om man vill dra upp en hel subsektor att åka runt i utan att behöva göra ALLT själv.
Ja, jag äger Traveller och gillar väldigt mycket med det. Jag skulle vilja komplettera med något som byggde äventyr åt mig (för mig räcker det inte med kulturer och klimat för att jag ska kunna hitta på ett intressant äventyr) och bygga om så att rollpersonsskapandet inte var slumpigt, men annars är det awesome.

Bolongo

Herr Doktor
Tja, "bra" kanske jag inte skulle kalla det, men det finns ett spel som man inte kan ignorera i det här sammanhanget. Om inget annat, så samlar det precis alla genrens konventioner på ett ställe. Synd bara att det enligt recensionerna tycks vara en mindre bra scan.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Bolongo said:
Tja, "bra" kanske jag inte skulle kalla det, men det finns ett spel som man inte kan ignorera i det här sammanhanget. Om inget annat, så samlar det precis alla genrens konventioner på ett ställe. Synd bara att det enligt recensionerna tycks vara en mindre bra scan.
Klichémängden kan jag bekräfta. När jag spelade det, för mer än 30 år sedan, kändes det rätt så utflippat. :zeppelinare:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Och du sätter ihop ett nytt regelsystem till traveller som inte är slumpmässigt får du gärna skicka vidare det till mig också. Slumpen i rollpersonskapandet är egentligen det enda som jag har riktigt svårt för med det spelet.

krank

Rymdhamster said:
Och du sätter ihop ett nytt regelsystem till traveller som inte är slumpmässigt får du gärna skicka vidare det till mig också. Slumpen i rollpersonskapandet är egentligen det enda som jag har riktigt svårt för med det spelet.
Tyvärr är det nog mer sannolikt att jag bygger något helt nytt, antagligen baserat på Krank (alltså, systemet som används i Rotsystem; Null State kör också en variant). Men det mesta från Traveller blir nog användbart ändå; hela "generera stjärnor/system/kulturer/whatever"- grejen är ju inte direkt beroende av rollpersonernas färdighetsskalor eller så.

nyvinter

Illustrationist
Bulldogs! borde passa in också. Och om man tonar ner skräckinslagen lite så gör även Eclipse Phase det — även om man kanske vill vänta med den tills att Tranhuman-boken kommit ut i och med de förbättrade karaktärsskapandet.

Själv skulle jag välja att spelleda Ashen Stars, men så är jag på en Gumshoe-kick just nu.