Nekromanti Vilka spel är bäst/sämst

DODswe4

Hero
Vilka spel är bäst i kategorierna
Datorspel/TV-spel
Bordsspel

Och jag vill inte höra något, nä så kan du ju inte tycka. bra bara positiva :gremgrin:

Datorspel är Final Fantasy VII
Det var bara så läckert med det första RPG spelet jag spelade
Hmm Dark Summit å så dåligt gjort, det e verkligen sämst

Bordsspel hmm ja monopol är ju kul... sen suger kort, det e bara så tråkigt

Edit= glömde visst dom dåliga

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vilka spel är bäst i kategorierna
Datorspel/TV-spel
Bordsspel
Dataspel har jag nästan ingen koll på om spelet kom efter 1995. Jag gillar finurliga spel med enkla idéer, enkel styrning och kluriga lösningar. Snygg grafik och komplicerad handling ger mig inte speciellt mycket och jag avskyr verkligen Doom, Counterstrike och efterföljare. Dagens spel gör mig helt enkelt inte sugen på att spela.
Därför svarar jag Tetris.

Bordsspel är jag mer road av, men mina favoriter där är inte heller speciellt nya: Schack och Magic. Schack är dock väldigt frustrerande att spela, eftersom jag bara är hygglig på att spela, men skulle vilja vara fantastiskt bra. De spel jag spelar helst är sådana som kräver lagom mycket tur och skicklighet och går ganska fort att spela, till exempel Settlers of Catan eller Carcassonne.

/tobias

Selly

Level 5 Laser Lotus
”Datorspel/TV-spel”

Jag väljer helst inte ett. I min profil har jag angivit Final Fantasy (VI, VII, X, Tactics), Zelda III och Secret of Mana (m.fl). Jag nöjer mig med det.

”Bordsspel”

Schack. Yeah, så tråkig kan man vara. <font size="1">^_~</font size>

Storuggla

Champion
Bland datorspelen är jag en sådan där tönt som gillar Europa Universalis II, Hearts of Iron och sådant, där man glatt kan pausa och klicka på allt man vill och sitta i timmar och glo på ens frontlinje innan man fattar ett beslut. Allt utan att någon jävla snedseglare stormar in i ens bas och dödar allt a la Star- och Warcraft. Suglir.

På brädspelsfronten klarar jag inte av Monopol, jag vill alltid enkelrikta Götgatan och stänga av elen och vattnet till folks hotell (försök ta pröjs för rummen när du saknar el och vatten, snoknylle!) men det får man inte. Så jag diggar loss mest till saker som Blitzkrieg Commander och Kiss Me Hardy, vilka egentligen inte är brädspel. De är mer figurspel. Bräden går bort. Och jag suger på schack. Fast precis som Gurgeh vill jag vara bättre.

Kortspel? Fluxx är väl aldrig fel, annars så blir det tomt på den fronten.

Storuggla, balladen om tegelbacken

Tyr

Hero
Datorspel/TV-spel
Bäst: Planescape Torment
Sämst: Unlimited Saga - Play it and weep.

Bordsspel
Bäst: Puerto Rico
Sämst: The Princes of Florence

Björn den gode

Swashbuckler
Dataspel: Bäst - Nethack, Sämst - I princip alla spel som använder 3D-grafik.

Bordsspel: Bäst - Diplomacy, Sämst - I princip alla spel från SJG samt Zombies!!! (utropstecknen ingår i namnet)

edit: Bridge är förstås bästa borsspelet men jag ser det mer precis som schack som en sport :gremwink: sen har vi ju Ricochet Robots som god konkurrent också
se där, så lätt var det

DODswe4

Hero
Testat den nyaste vaianten på tetris? tror det finns typ 3från förra året

Det var ett sant ord det ska gå hyggligt fort att spela

DODswe4

Hero
Jag väljer helst inte ett
Hmm eh jag menade väll egentligen inte att man bara behövde nämna 1 jag menar du kanske tycker att FF V och VI är precis lika bra, då är ju bägge bäst, eller hur

Johan K

Gammal & dryg
Bordsspel
det bästa jag har lirat på länge är faktsikt Carcassonne... Det är riktigt riktigt bra !!
Med motiveringen att det är enkelt att lära sig, enkelt att lira..

Det som är mindre bra är Ricoce Robot...
har aldrig förstått mig på detta spel.. Kan bero på att kjag är kass på att såna fram banor på hur roboten skall gå, emn ändå...

DODswe4

Hero
Nu har 2nämnt Carcassonne, vad är det för spel?

Edit= även om det inte var i samband med denna tråd hehe

Johan K

Gammal & dryg
Carcassonne är ett spel där man skall bygga städer, vägar & sdåant.. Man har ett X antal brickor som det finns t. ex fragment av en stad, sedan så ska man försöka bygga ihop dem så man får en stad.. När man har lyckats med det så får man en viss poängsumma..
Elelr va´fasen.. Jag är urkass på att förklara.. :gremblush: Kom till LinCon så ska vi ta ett parti eller två så för du se det IRL & testa det där !!

/ Johan K, som hoppas på att det finns de som är bättre än jag på att förkalra.... :gremcrazy:

Ulfgeir

Swashbuckler
Vad gäller datorspel så går ju för min del alla nyare spel fetbort då min dator är alldeles för klen. Så som bäst säger jag nog Lemmings. Enda spelet som mäjligtvis är mer beroendeframkallande är nog Tetris.

Vad gäller bordsspel så beror det helt på när jag spelar dem och med vilka. Eftersom man väljer olika spel om man vill aktivt stimulera hjärnan respektive umgås socialt på en fest eller om man vill ha spela något bara för att fördriva tiden etc. Mina favoriter är dock: Go, Carcassone, Vinci, Trivial Pursuit.

Om vi snackar kortspel så är Fluxx och Guilliotine bäst.

De sämsta spelen: Diplomacy (bordsspel), tar alldeles för långt tid och jag suger på det. Monopol (bordsspel), alldeles för obalanserat spel som bara tar tid.

/Ulfgeir

Snow

Swashbuckler
Bra datorspel:
De flesta i serien X-wing, Tie-fighter, etc...
Mechwarrior 4 och Mechwarrior 4 mecenaries har jag spelat mycket mycket
FPS: half-life
RTS: Total annihilation

Bra brädspel:
Ricochet robots
Junta är favoriter

Dåliga brädspel:
Carcassone
Roborally

Johan K

Gammal & dryg
Perekt !!

Jamendås, perfekt juh !
Ska dels bli trevligt att träffa dig & lira lite spel !!

Rising

Vila i frid
Bästa dataspelet är nog... Kirby's Dream Land. Jag återkommer till det om och om igen, och jag tycker det är precis lagom svårt för att man ska kunna slöspela det när man är asfull och mår dåligt, fast ändå känna sig cool och duktig.

Bästa bordspelet är nog... Bluffstopp. Det äger i fråga om spelbarhet, och är utan tvekan det spel som fått mig att garva mest i hela mitt liv. Man spelar givetvis med regler som säger att det är fritt fram att fuska på alla sätt som helst, men om man blir ertappad så måste man ta alla kort man bluffat undan + 3 stycken. På en andraplats sätter jag nog Magic.

seinet

Swashbuckler
RTS: Total annihilation
Word fan!

Jäkligt skönt RTS-lir det alltså. Det är lagom mycket story i det också tycker jag. Tråkigt nog så blev det näst intill omöjligt att plocka motståndaren med flyg i och med Core Contingency-expansionen. Men man får ju ta till andra metoder då helt enkelt.

/Seinet Wintermute - Diggar TA skitmycket!

The_Gorger

Hero
Prince of Persia: Sands of time hamnar nog överst, med Tomb Raider 2 på andra plats, mest för att senast jag körde det var jag 13 och kär i Lara Croft :gremtongue: Ahh, vilka minnen!

Bordspel... Sämst är förmodligen monopol, och bäst... Den var svår. Men, kanske hellgame?