Jag gillar främst spel som går snabbt att spela (1-2 timmar), har lagom mycket tur och är balanserade utan houserules. Här kommer lite spel som jag rekommenderar och undviker, med motivering.
BRA SPEL:
Settler of Catan - En modern klassiker som alla kan spela. Köp den svenska versionen som är mycket billigare. Du kan använda de danska expanisonena, som brukar finnas i svenska spelbutiker.
Carcassone - Även detta är kul, lättspelat och strategiskt. Jag rekommendarar att köpa
Hunters and Gatherars varianten (
Jägare och Samlare på svenska ) som är mer balanserad än orginalet om man inte har alla expansionerna.
Citadells - Mycket trevligt spel som innehåller ett underbart bluffmoment. Dessutom är det billigt.
Puerto Rico - Ett lite tyngre spel rent strategiskt än de tidigare på listan, men fortfarande enkelt nog för de flesta. Mitt personliga favoritspel just nu och kanske världens bästa spel.
Slaget om Midgård - Det bästa spelet för två spelare (och det är endast för två spelare). Ingen som helst tur, men mycket bluff. Snabbspelat. Fångar känslan från böckerna så bra ett spel av den här typen kan.
DÅLIGA SPEL:
Axis & Allies - Inte så dåligt men det kommer snart en ny, helt omarbetad, version. Vänta tills dess om ni vill ha ett enklare krigsspel (ska kolla upp det själv då A&A är skönt i grunden, om en aning obalanserat)
Risk - Har aldrig fattad vad som är fint med det här spelet. Om ni absolut vill ha risk, köp Sagan om Ringen Risk, och se till att det är den kompletta versionen med karta över hela midgård.
Sagan om Ringen - LoTR spelet i stor box som släpptes till första filmen. Många tycker det är bra men jag tycker inte det är ett spel alls. Man sammarbetar, ingen kamp mellan spelarna.
Monopol - Ett av världens absolut sämsta spel. Om det inte vore för monpol kanske fler vuxna skulle spela spel idag.
Ostindiska Kompaniet - Jag vill ha betalt för att spela det här spelet igen. Det sämsta svenska spel som gjorts (ok, Doomtrooper kommer nära)
Det var min mer eller mindre (troligen mindre) objektiva lista över vilka spel som är bra och dåliga. Om du undrar över ett speciellt spel så kolla in
www.boardgamegeek.com. Känner inte till många spel som inte finns i deras databas.